קצת תרבות- ממה אתם מפחדים

קצת תרבות – ממה אתם מפחדים?   מטרה: החניך יפתח הבנה מהם הסייגים והסכנות בתרבות הפנאי. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר מהן הסיבות להימנע מתרבות הפנאי וממה צריך להיזהר אך גם מהו ההפסד מאי-עיסוק בתרבות הפנאי.   למה לא? פתח את את הפעולה בשאלה מתריסה – שאל את החניכים, מהן המניעות שלנו להתעסק בתרבות פנאי? מה הסכנות? יש להעמיק בדיון זה ולוודא שעולות נקודות שונות – לדוגמא: חוסר צניעות, בזבוז זמן, השחתת הנפש וקהות חושים, רכילות ולשון הרע, הפנמת אמות מידה מוסריות שנויות במחלוקת וכדומה. לאחר שהחניכים העלו מספר תשובות נמשיך לפתח את הדיון תוך הצגת הפשקוויל הבא: נקרא לחניכים את השורות המרכזיות: "אסור לחזות בהקרנת סרטים באיזה צורה ואופן שהוא ואף מבוקרים ואף לצורך מצווה, כי היא מצווה הבאה בעבירה והניסיון הוכיח כי זה הביא להרס הצניעות רחמנא לצלן" לטענת מפרסמי האזהרה לציבור החרדי, גם לצורך מצווה אסור לצפות בסרט. פתח בדיון על קביעה זו: –          מדוע גם סרט...

ומה החופש שלך

ומה החופש שלך? מטרות: החניכים יפתחו רגישות למצבם של חבריהם במהלך החופש. החניכים יבררו מהו סגנון החופש שהם מקיימים ומה סגנון החופש הרצוי בעיניהם. מהלך הפעולה: נשחק מגוון של משחקים מיד עם תחילת הפעולה. נעבור ממשחק למשחק ללא דיבורים מיותרים. הסברים למשחקים ינתנו בהמשך. המשחקים הנזכרים בפעילות לא מחויבים, ניתן לשחק משחקים אחרים על-פי העיקרון שיוסבר בהמשך.   קופסת סרדינים כל החניכים עומדים על הכסאות בשורה. בכל 20 שניות מוציא המדריך כסא אחד ועל החניכים להסתפק במספר הכסאות הקיים. חניך שנופל יוצא מן המשחק. האחרון על הכסאות הוא המנצח.   מי פנוי? השבט יושב על כיסאות במעגל חוץ מחניך אחד שעומד כך שיש כיסא אחד פנוי. המטרה של החניך היא להתיישב על הכיסא ומותר לו ללכת רק בצורה של עקב לבוהן (דבר שמאט את קצב ההליכה מן הסתם). השבט צריך למנוע מאותו החניך לשבת על הכיסא ע"י כך שחניך אחר יישב עליו (כך שמייד ישנו כיסא פנוי אחר וכן הלאה..) יוצא שנעים בדר"כ בצורה...