שלי שלך

  מטרות: נתנסה בתחושת ויתור. נדון במשמעות של רכוש פרטי ושייכות.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט הערה חשובה – ההצעה הבאה אינה יכולה להתקיים בשבת. כמובן שניתן לחשוב על כל מטלה קבוצתית אחרת שניתן לקיים בשבת. נחלק את השבט לשלוש קבוצות כאשר כל קבוצה תידרש לעבוד על משימה שונה תוך שיתוף פעולה בין הילדים. קבוצה 1: תכין כדורי שוקולד קבוצה 2: תכין עוגת ביסקוויטים קבוצה 3: תכין סלט פירות. –          יש כמובן להביא לפעולה מראש מתכונים ומצרכים בהתאם לצורך.   קדימה – להעביר בהמשך כל קבוצה תציג את התוצרים בפני השבט ולאחר מכן תתבשר על כך שתוצריה ניתנים לשבט המקביל. בעקבות החלטה זו נקיים דיון על היכולת לוותר על שלי, לתת מעצמי, לשחרר את מה שעבדתי עליו קשה והתאמצתי עבורו. שאלות לדיון: 1. מה הרגשתם כאשר נאמר כי אתם נותנים את...

צרכים ומותרות

מטרות: החניכים יבררו את משמעות הערך – 'הסתפקות במועט'. החניכים יבקרו את התנהגותם ואת התנהגות סביבתם בהתייחס לערך זה. מהלך הפעולה: במיוחד במהלך החופש הגדול חניכינו עסוקים ונתקלים בתרבות הצריכה הידועה לשימצה במקומותינו. זו הזדמנות לחדד ערכית משמעות ההסתפקות במועט. מה אנחנו בכלל חושבים על זה? התפריט שלי – מה בשבילך? בשלב זה נערוך משחק קצר. נחלק את החניכים לשלוש קבוצות- כל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים הטובה ביותר שיכלו לבקש לעצמם ולכתוב אותה על דף. כאשר המגבלה היחידה היא שזו תהיה ארוחה מציאותית, כלומר אפשרית מבחינת כמות (הגבלה לשלוש מנות). נקציב לכך מספר דקות. לאחר מכן, המדריך יתלה את התפריטים על הלוח, וכל קבוצה תציג את הארוחה שבדתה מליבה. בשלב השני, נשנה מעט את הכללים וכל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים עם מגבלת תקציב של 20 ₪ לחניך. גם כאן על התפריט להיות כתוב בצורה מסודרת על הדף. המדריך יתלה את...

צניעות בצניעות

מטרות: החניכים יפנימו שערך הצניעות הוא ערך שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. החניכים יכירו את העיסוק האקטואלי בנושא. מהלך הפעולה: בזמן האחרון עלו לכותרות העיתונים מספר אירועים הקשורים בצניעות הלבוש, זו הזדמנות לעסוק באומץ בנושא שלעתים קרובות אנחנו, אולי, בוחרים להדחיק אל שולי התודעה. החברים יחליטו נספר לפני החניכים את הסיפור הבא. מומלץ ביותר להיות יצירתיים בהעברת הסיפור – אם באמצעות המחזתו, אם באמצעות תלבושות ואם בכל דרך אחרת: "אתם חברי 'קיבוץ עובדיה', גרעין הכשרה של בני נוער בפולין אשר מייעדים את עצמם לעלות ארצה ולהקים קיבוץ יחדיו. לפני מספר ימים הגיעו לכאן ארבע חברות חדשות בהסתר, כולן ברחו מבתיהן וממשפחותיהן אשר מתנגדות נחרצות לעליה לארץ ואסרו עליהן להצטרף להכשרה. אחת מהן היא לובה מנדרובסקי, שגדלה בעיירה לודז' והיתה חברת בני עקיבא בעיר. בפתח הקיבוץ עומדת עתה אמה של לובה, אשר גילתה את הסוד של בתה ומצאה אותה כאן בהכשרה. האם הגיעה לקיבוץ בדרישה שבתה תחזור הביתה. לובה סירבה...

ערך הפלורליזם

משמעות לימוד תורה

משמעות לימוד התורה מטרות: החניכים יכירו סיבות שונות ומגוונות לצורך בשמירת תורה ומצוות. החניכים יבינו כי דרך לימוד תורה אנו תורמים לחשיפת דבר ה' בעולם ולהבנת רצון האל. מהלך הפעולה: למה תורה? נפתח את הפעולה בשאלה התיאורטית והרחבה מאוד: למה, לדעתכם, ניתנה תורה לישראל? מה תפקידה של התורה ומדוע על היהודי לשמור תורה ומצוות? בחדר נפזר מראש כמה וכמה תשובות אפשריות בקשת רחבה של דעות. נבקש מהחניכים להסתובב ולחפש אחר האמירה שהוא מסכים איתה ביותר ולעמוד לידה. חניך יכול גם לבחור שלא לבחור ונשאל אותו אח"כ למה. כדאי שהמדריכים יעמדו ויציגו דעות "פופולריות" פחות: לא צריך תורה מה זה משנה? כך ציוו אותנו! התורה והמצוות מקרבות אותנו לה' התנ"ך והספרות היהודית הם הבסיס התרבותי של עם ישראל התורה והמצוות ניתנו לנו כדי להפוך אותנו לאנשים טובים יותר התורה נועדה לזכות אותנו לחיי העולם הבא ניתן לנהל דיון קצרצר שבה כל אמירה תזכה להסבר מחניך/ה מדוע בחר/ה דווקא באמירה זו. האם...

משמעותה של תפילה

משמעותה של תפילה מטרות: 1. החניכים יבררו יחד מה משמעות התפילה בעיצומו של חודש אלול. 2. החניכים יבינו מדוע יש משמעות לתפילה בציבור העולה על משמעות של תפילה פרטית. פתיחה – בציפייה לנס: המדריך יספר את תחילתו של סיפור דג הזהב: לפני שנים רבות מאד גרו בבקתה דלה על חוף הים דייג זקן ועני, עם אשתו העניה. מדי בוקר היה הדייג יורד אל חוף הים, פורש את הרשת – ונפשו מבקשת: "מה קשים הם חיי הדייג יום ולילה ידאג מי יתן ויזרח לי יום חג ואצליח לדוג סוף סוף דג." והנה יום אחד, נתמלאה תפילתו של הדייג. גם באותו בוקר הטיל הדייג את הרשת למים, וכאשר העלה אותה והציץ אל תוכה – פרצה מפיו קריאת שמחה: הידד! העליתי דג יפה זנב! דג קסום, דג פלא, דג זהב! ביקש הדייג לקחת את דג הזהב לביתו, אך פתאום פתח הדג את פיו ואמר: "אנא דייג טוב עיניים, החזר נא אותי אל המים....

מה זו הקדושה הזאת ? איך עושים זאת נכון ?

לה' הארץ ומלואה

מטרות: החניכים יפנימו את הרעיון שהכל מאת ה'. החניכים יבינו את החשיבות שבהתנהלות ענווה.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט נבקש מן החניכים לחשוב מהי החוזקה הגדולה ביותר שלהם. מהו הדבר שהם הכי טובים ומיוחדים בו? אפשר לעזור עם פתקיות על הרצפה: נגינה, מתמטיקה, מדעים, כתיבה, התנסחות, ציור, בניה, הרכבה, יכולת התמצאות וניווט, ריקוד, שירה, אפיה, בישול, יכולות ארגון, חוש הומור, יכולת משחק, אם זה כישרון שאותו ניתן להציג ניתן למי שרוצה להציג את יכולותיו.   דיון נקיים דיון עם החניכים על תשובותיהם. שאלות לדיון: איך היה להם לחשוב על זה? האם הם נוהגים להתגאות בחוזקה זו או שמא הם נוהגים להסתיר אותה? מה גורם להם לנהוג כך? האם לפעמים היו רוצים לנהוג אחרת? למה בעצם לא?   והארץ לא תימכר נפרוש בפני החניכים את פירושו של הרמב"ן: וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת...

חודש הרחמים והסליחות שלנו

חודש הרחמים והסליחות שלנו מטרה: 1. החניכים יבינו את חשיבות הרחמים והסליחה בצד הדין והצדק. 2. החניכים יחשבו על דרכי יישום של מידת הרחמים בחייהם האישיים. מהלך הפעולה: בפתח חודש הרחמים והסליחות נברר עם החניכים את משמעותו של המושג רחמים, ואת חשיבותו.   מי שמתבלבל יוצא מהמשחק סדר את החניכים במעגל.  משחק זה דומה לכל משחקי מחיאות הכפיים המוכרים: מחיאת כף שלי ומחיאת כף עם הידיים של השכנים משמאל ומימין. המטרה להעלות ממחיאת כף אחת עד 10 מחיאות בלי לספור בקול רם. מי שמתבלבל יוצא מהמשחק עד שנותר חניך אחד   מי שמתבלבל יוצא מהמשחק 2 כל החניכים עומדים במעגל. כל חניך מחזיק כיסא העומד רק על שתי רגליו האחוריות. המדריך במרכז אומר: ימין או שמאל. בהתאם כל החניכים זזים, כאשר עליהם לתפוס את הכיסא בנקודת היעד לפני שהוא נופל. המדריך יכול גם להכריז "עמוד" ואז על כל חניך לעשות סיבוב שלם במקום ולתפוס את הכיסא לפני שהוא נופל. יש...

השלום שמתפוצץ לנגד עינינו

מהלך הפעולה: אירועי השבועות האחרונים המזעזעים אותנו השכם והערב מהווים הזדמנות עבורנו להזכיר לנו ולחניכינו מהן שאיפותינו בחיים, על-אף המציאות הטופחת על-פנינו.   פתיחה – בלון השלום נחלק את השבט ל-2 קבוצות. כל אחד מחברי הקבוצה קושר מאחוריו בלון בצבע הקבוצה ומקבל מחט. כעת נשחק את המשחק בשני אופנים:   –          שלב א': קבוצה א' צריכה לדאוג לפוצץ את כל הבלונים של הקבוצה השניה, על-מנת לעבור לשלב הבא. קבוצה ב' צריכה לדאוג שלא יתפוצץ אף-לא בלון אחד, על-מנת שתעבור לשלב הבא.   –          שלב ב': שתי הקבוצות צריכות לפוצץ את בלוני הקבוצה השניה ולהימנע מפיצוץ הבלון שלהם. הקבוצה המנצחת היא זו שנשארו אצלה יותר בלונים.   במידה והפעולה מתקיימת בשבת ניתן לקיים את המשחק בצורה שאינה מחייבת פיצוץ הבלונים. ניתן להגדיר "קו גבול" במרכז החדר ומעבר שלו מהווה תחליף לפיצוץ הבלון.   דיון כעת נדון יחד עם החניכים על משמעותו המטפורית של המשחק ונבהיר: בשלב א' לא הייתה לקבוצה ב'...