ציונות בת זמננו

ציונות בת זמננו מטרה: 1. החניכים יבררו יחד מהי ציונות של דורנו 2. החניכים יכירו בכך שאין אב טיפוס אחד לאדם ציוני. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר עם התלמידים כיצד באה לידי ביטוי ציונות בדור ההמשך, שכבר איננו צריך "לייבש ביצות".   מה זו ציונות? נפזר על רצפת החדר חלקי משפטים שונים: –          הקמת מדינה לעם היהודי –          פיתוח ארץ ישראל באמצעות יישוב הארץ –          עיסוק במקצועות שונים בארץ ישראל –          עידוד העלייה לארץ ישראל –          עידוד החינוך העברי –          פיתוח התרבות היהודית –          הקמת מפעלים יהודיים שונים לערבות הדדית –          בניית חברת מופת המבוססת על צדק חברתי ושוויון –          הגנת היהודים בכל מקום שהם –          הפיכת העברית לשפת העם היהודי –          סיפוק תמיכה למדינת ישראל –          הגברת אחדותו של עם ישראל נבקש מן החניכים לבחור, כל אחד, את שני המשפטים המבטאים, לתפיסתו, את מטרות הציונות באופן המיטבי. כל חניך יתבקש להציג בחירתו ולנמקה. נקיים סבב ראשוני ללא תגובות ושאלות....

עם חזק

עם חזק מטרות: 1. החניך יגביר מודעות אקטואלית והתייחסות למתרחש בסביבתו באמצעות אירועי השבוע. 2. החניך יבין את הקשר ההדוק בין סולידריות חברתית לבין עוצמת עם בהתמודדות עם אויב חיצוני. מהלך הפעולה: פתיחה נפרוס על רצפת החדר, במרכז המעגל, כתבות ותמונות שונות מעיתוני השבוע ומן האינטרנט אשר מתארות את סיפור מבצע "עמוד ענן". חשוב להביא מגוון רחב של דוגמאות. כל חניך מתבקש לבחור כתבה/תמונה ולהתייחס לאחת מהנקודות הבאות: –          אירוע אחד שנחקק בזכרונו מן המבצע שעזה בשבוע וחצי האחרונים. –          דבר שחיזק את גאוותו במדינה לאורך השבוע האחרון. –          דבר שגרם לו להרגיש רע במהלך השבוע האחרון. מדריך – שים לב! מטרת שלב זה היא גם לפתוח את נושא הפעולה בדרך חוויתית וגם לתת לחניכים להתבטא במסגרת השבט בענייני דיומא יש לנו ארץ נהדרת! נקרא עם החניכים הכתבה על אבי, תושב הדרום: נשאל את החניכים: –          מזדהים עם אבי? –          מה התחושה שאתם מרגישים? גאווה? סיפוק? אהדה?   לו הייתי…...

מה זו שליחות?

מה זו שליחות מטרה: 1. החניכים יבררו לעצמם מהי שליחות 2. החניכים יכירו בחשיבות המעורבות בסביבה ובחברה. מהלך הפעולה: בפעולה זו נשוחח עם החניכים על מושג אותו שומעים לעיתים קרובות בשיח ציבורי ובכלל, אך משמעותו לא ברורה דיה – שליחות   דמות משמעותית נקיים סבב בו כל אחד מן החניכים יספר על דמות אחת משמעותית עבורו. כדי שהסבב יהיה איכותי ואמיתי, כדאי שהמדריך יתחיל בסבב וידבר ברצינות על דמות משמעותית עבורו. ניתן גם לבקש מראש מהחניכים להביא תמונה של אותו האיש או חפץ אחר שמסמל אותו. אני השליח כל אחד מחברי השבט מקבל כתר עם דמות ועליו לשכנע את שאר החניכים למה הוא זה שחי חיי שליחות אמיתיים: שליח חב"ד בקטמנדו תלמיד ישיבה מתנחל איש היי-טק –מגייס משקיעים לארץ עו"ד –נותן סיוע משפטי למיעוטי יכולת מנהלת מפעל גדול –מעסיקה נוער בסיכון ונשים במצוקה שליח עלייה חקלאי בערבה אקדמאית – חוקרת כבר 10 שנים למציאת תרופה לסרטן תחילה ניתן לחניכים מספר...

מה זו שליחות

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו?

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו? מטרות: החניכים יכירו אופציה נוספת להעברת הזמן בחופש – התנדבות. החניכים יכירו בערכה של התנדבות עבור התורם ועבור הנתרם. מהלך הפעולה:   דמקה ישראלית המדריכים יכינו מראש משבצות שחור-לבן גדולות למשחק דמקה אנושית. לכל חניך נכין דף לבן / שחור כדי לזהות אותו כאחד מבין שתי הקבוצות. החניכים נעמדים על המשבצות (קבוצה מל קבוצה). על כל חניך בתורו להתקדם בהתאם לכללי משחק הדמקה המוכרים לכולנו. רגע לפני פתיחת המשחק נחלק לכל חניך פתק עם בעיה אחת המאפיינת במידה גבוהה או פחותה את החברה הישראלית: פערים חברתיים, נוער בסיכון, תאונות דרכים, אלימות, שימוש בסמים, שתיית אלכוהול, קיטוב בעם כל חניך ש"אכל" את חברו במהלך המשחק זוכה גם בפתק שלו.   דיון נבקש מהחניך שבידו מספר הפתקים הרב, להקריא אותם ואז נשאל (אותו ואת יתר החניכים): –          לו היה לך תקציב בלתי מוגבל איזו בעיה היית רץ לפתור? –          לו הייץ ראש-ממשלה איך היית פותר את...

כוחו של הנוער

מטרות: החניכים יבינו את הכוחות האדירים האצורים בהם, אף בגילם הצעיר. החניכים ידונו כיצד נכון להביא לידי ביטוי כוח זה. מהלך הפעולה: לקראת החופש הגדול הממשמש ובא ניתן להקדיש מספר פעולות לעיסוק בעצמנו – בכוחות שלנו ובמגבלות של כח זה. טרם מתחילה הפעולה חלקו לחניכים פתקים, אשר על כל אחד מהם רשום שם אחד מהרשימה: אלכסנדר מוקדון מקסימיליאן רובספייר ר' נחמן מברסלב האר"י הקדוש סטיב ג'ובס מארק צוקרברג שרה אהרונסון פול מקרטני ג'ון לנון רינגו סטאר ג'ורג' האריסון גמאל עבד אל נאצר יגאל אלון קליאופטרה   החברים יחליטו נספר לפני החניכים את הסיפור הבא. מומלץ ביותר להיות יצירתיים בהעברת הסיפור – אם באמצעות המחזתו, אם באמצעות תלבושות ואם בכל דרך אחרת: "אתם חברי 'קיבוץ עובדיה', גרעין הכשרה של בני נוער בפולין אשר מייעדים את עצמם לעלות ארצה ולהקים קיבוץ יחדיו. לפני מספר ימים הגיעו לכאן ארבע חברות חדשות בהסתר, כולן ברחו מבתיהן וממשפחותיהן אשר מתנגדות נחרצות לעליה לארץ ואסרו עליהן...

זיכרון היסטורי ואחריות אישית

האם המטרה מקדשת את האמצעים?

מטרות הפעולה: 1. החניכים/ות ילמדו את הסיפור של פרשת השבוע בקווים כלליים. 2. החניכים/ות יכירו בחשיבות הדרך אל המטרה, ומתוך כך הפעלת שיקול דעת וזהירות. הפעולה היא חלק ממערך בן שתי פעולות שמעבירות מסרים מאזנים לגבי ההתקדמות שלנו במציאות, הפעולה הזאת תדבר על זהירות בדרך למטרה, והבאה תדבר על נחישות ודבקות במטרה. הצגת פרשת השבוע בדרך של סיפור: בדרכם של ישראל להיכנס לארץ כנען עמדו מספר לאומים שמנעו את כניסתם. מלחמתם של ישראל באמורים והניצחון הגדול שלהם הגיע לאזניו של בלק, מלך מואב. בלק חשש שהוא הבא בתור, ולכן ביקש מבלעם (נביא עם כוח רב) שיחלץ לעזרתו ויקלל את ישראל. לאחר שבלעם מתייעץ עם אלוהים, הוא מסרב לבוא לקלל את ישראל. לאחר שכנועים נוספים נעתר בלעם לבוא, לאחר שהזהיר את בלק שהוא יכול להגיד רק דברים שאלוהים שם בפיו. בדרכו לקלל את בני ישראל נתקל בלעם במלאך ה' שרוצה למנוע ממנו להגיע ליעדו. בלעם לא מבחין במלאך, אך אתונו כן...

אתגרים בשמירה על הארץ

"כי לנו, לנו, לנו, ארץ זו…" מטרות: 1. החניכים ירצו להעמיק את הקשר שלהם לארץ מתוך תחושת מחויבות. 2. החניכים יעמדו על ההבדלים במשימות בין דור החלוצים לדורנו היום. 3. החניכים יחשבו יחד על משימות ואתגרים העומדים בפני דורנו.   פתיחה: המדריך ישים באמצע את מפת ארץ ישראל וכל חניך יקבל דגלון ויחליט איפה הוא ממקם את הדגלון לפי האיזור האהוב עליו בארץ/ משחק "בור ועם הארץ": השחקן הראשון בוחר שם של עיר / ישוב מסוים ואומר את האות בה הוא מתחיל. הבא בתור צריך לחשוב על עיר מתאימה ולהגיד את האות השנייה וכן הלאה. ברגע שעיר אחת מסתיימת, מתחילים חדשה בלי להודיע על כך. כשאחד המשתתפים לא מצליח למצוא אות (אפשר להקציב זמן לכל תור) הוא יכול להמציא, אך משתתף אחר יכול לדרוש ממנו להגיד למה התכוון. אם הוא באמת המציא – הוא הפסיד, אם לא – זה שדרש ממנו להגיד – הפסיד, אם נגמר התור של מישהו והוא...