שמיטה צודקת?

  מטרות: 1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה. 2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   הכנה לפעולה לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:   במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)           פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים, במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'. כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2   Take 1 במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל). הסבירו לחניכים...

שלי שלך

  מטרות: נתנסה בתחושת ויתור. נדון במשמעות של רכוש פרטי ושייכות.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט הערה חשובה – ההצעה הבאה אינה יכולה להתקיים בשבת. כמובן שניתן לחשוב על כל מטלה קבוצתית אחרת שניתן לקיים בשבת. נחלק את השבט לשלוש קבוצות כאשר כל קבוצה תידרש לעבוד על משימה שונה תוך שיתוף פעולה בין הילדים. קבוצה 1: תכין כדורי שוקולד קבוצה 2: תכין עוגת ביסקוויטים קבוצה 3: תכין סלט פירות. –          יש כמובן להביא לפעולה מראש מתכונים ומצרכים בהתאם לצורך.   קדימה – להעביר בהמשך כל קבוצה תציג את התוצרים בפני השבט ולאחר מכן תתבשר על כך שתוצריה ניתנים לשבט המקביל. בעקבות החלטה זו נקיים דיון על היכולת לוותר על שלי, לתת מעצמי, לשחרר את מה שעבדתי עליו קשה והתאמצתי עבורו. שאלות לדיון: 1. מה הרגשתם כאשר נאמר כי אתם נותנים את...

צרכים ומותרות

מטרות: החניכים יבררו את משמעות הערך – 'הסתפקות במועט'. החניכים יבקרו את התנהגותם ואת התנהגות סביבתם בהתייחס לערך זה. מהלך הפעולה: במיוחד במהלך החופש הגדול חניכינו עסוקים ונתקלים בתרבות הצריכה הידועה לשימצה במקומותינו. זו הזדמנות לחדד ערכית משמעות ההסתפקות במועט. מה אנחנו בכלל חושבים על זה? התפריט שלי – מה בשבילך? בשלב זה נערוך משחק קצר. נחלק את החניכים לשלוש קבוצות- כל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים הטובה ביותר שיכלו לבקש לעצמם ולכתוב אותה על דף. כאשר המגבלה היחידה היא שזו תהיה ארוחה מציאותית, כלומר אפשרית מבחינת כמות (הגבלה לשלוש מנות). נקציב לכך מספר דקות. לאחר מכן, המדריך יתלה את התפריטים על הלוח, וכל קבוצה תציג את הארוחה שבדתה מליבה. בשלב השני, נשנה מעט את הכללים וכל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים עם מגבלת תקציב של 20 ₪ לחניך. גם כאן על התפריט להיות כתוב בצורה מסודרת על הדף. המדריך יתלה את...

לה' הארץ ומלואה

מטרות: החניכים יפנימו את הרעיון שהכל מאת ה'. החניכים יבינו את החשיבות שבהתנהלות ענווה.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט נבקש מן החניכים לחשוב מהי החוזקה הגדולה ביותר שלהם. מהו הדבר שהם הכי טובים ומיוחדים בו? אפשר לעזור עם פתקיות על הרצפה: נגינה, מתמטיקה, מדעים, כתיבה, התנסחות, ציור, בניה, הרכבה, יכולת התמצאות וניווט, ריקוד, שירה, אפיה, בישול, יכולות ארגון, חוש הומור, יכולת משחק, אם זה כישרון שאותו ניתן להציג ניתן למי שרוצה להציג את יכולותיו.   דיון נקיים דיון עם החניכים על תשובותיהם. שאלות לדיון: איך היה להם לחשוב על זה? האם הם נוהגים להתגאות בחוזקה זו או שמא הם נוהגים להסתיר אותה? מה גורם להם לנהוג כך? האם לפעמים היו רוצים לנהוג אחרת? למה בעצם לא?   והארץ לא תימכר נפרוש בפני החניכים את פירושו של הרמב"ן: וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת...

המרדף אחר הכסף

מטרות: החניכים יפנימו שערך הצניעות הוא ערך שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. החניכים יכירו את ההבדל בין רמת חיים לאיכות חיים. מהלך הפעולה: כהמשך לפעולה מהשבוע הקודם שעסקה בצניעות ולאור הסיפורים העולים חדשות לבקרים אודות המרדף אחר העושר, נקיים פעולה נוספת העוסקת בצניעות. בלי גרביים רצוי מאוד להשקיע מאמץ בהעברת הסיפור הבא באמצעות המחזתו. נתכנן מראש עם חניכים, או שנתבסס רק על המדריכים, בכל אופן זה ישדרג מאוד את המתודה של הפעולה: דיון המדריך יכוון את הדיון לשאלות הבאות: –          מה המסר של הסיפור ? –          האם יש בו ביקורת על החברה? אם כן, מהי? בסיום הדיון נאמר: כולנו רוצים חיים נוחים גם אם זה לא ימשיך איתנו הלאה לעולם הבא, ובעצם מה כ"כ רע בחיי מותרות, למה אנחנו מפחדים מזה ובלי הפסקה מטיפים לחיי פשטות?   הכסף או החיים כעת נקרא יחד את הקטע הבא: שאלות לדיון: –          מה דעתכם על הסיפור? האם אתם מזדהים? –          בזכות המרדף...