שלי שלך

  מטרות: נתנסה בתחושת ויתור. נדון במשמעות של רכוש פרטי ושייכות.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט הערה חשובה – ההצעה הבאה אינה יכולה להתקיים בשבת. כמובן שניתן לחשוב על כל מטלה קבוצתית אחרת שניתן לקיים בשבת. נחלק את השבט לשלוש קבוצות כאשר כל קבוצה תידרש לעבוד על משימה שונה תוך שיתוף פעולה בין הילדים. קבוצה 1: תכין כדורי שוקולד קבוצה 2: תכין עוגת ביסקוויטים קבוצה 3: תכין סלט פירות. –          יש כמובן להביא לפעולה מראש מתכונים ומצרכים בהתאם לצורך.   קדימה – להעביר בהמשך כל קבוצה תציג את התוצרים בפני השבט ולאחר מכן תתבשר על כך שתוצריה ניתנים לשבט המקביל. בעקבות החלטה זו נקיים דיון על היכולת לוותר על שלי, לתת מעצמי, לשחרר את מה שעבדתי עליו קשה והתאמצתי עבורו. שאלות לדיון: 1. מה הרגשתם כאשר נאמר כי אתם נותנים את...

צרכים ומותרות

מטרות: החניכים יבררו את משמעות הערך – 'הסתפקות במועט'. החניכים יבקרו את התנהגותם ואת התנהגות סביבתם בהתייחס לערך זה. מהלך הפעולה: במיוחד במהלך החופש הגדול חניכינו עסוקים ונתקלים בתרבות הצריכה הידועה לשימצה במקומותינו. זו הזדמנות לחדד ערכית משמעות ההסתפקות במועט. מה אנחנו בכלל חושבים על זה? התפריט שלי – מה בשבילך? בשלב זה נערוך משחק קצר. נחלק את החניכים לשלוש קבוצות- כל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים הטובה ביותר שיכלו לבקש לעצמם ולכתוב אותה על דף. כאשר המגבלה היחידה היא שזו תהיה ארוחה מציאותית, כלומר אפשרית מבחינת כמות (הגבלה לשלוש מנות). נקציב לכך מספר דקות. לאחר מכן, המדריך יתלה את התפריטים על הלוח, וכל קבוצה תציג את הארוחה שבדתה מליבה. בשלב השני, נשנה מעט את הכללים וכל קבוצה תתבקש לקבוע לעצמה את התפריט של ארוחת הצהריים עם מגבלת תקציב של 20 ₪ לחניך. גם כאן על התפריט להיות כתוב בצורה מסודרת על הדף. המדריך יתלה את...

צניעות בצניעות

מטרות: החניכים יפנימו שערך הצניעות הוא ערך שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. החניכים יכירו את העיסוק האקטואלי בנושא. מהלך הפעולה: בזמן האחרון עלו לכותרות העיתונים מספר אירועים הקשורים בצניעות הלבוש, זו הזדמנות לעסוק באומץ בנושא שלעתים קרובות אנחנו, אולי, בוחרים להדחיק אל שולי התודעה. החברים יחליטו נספר לפני החניכים את הסיפור הבא. מומלץ ביותר להיות יצירתיים בהעברת הסיפור – אם באמצעות המחזתו, אם באמצעות תלבושות ואם בכל דרך אחרת: "אתם חברי 'קיבוץ עובדיה', גרעין הכשרה של בני נוער בפולין אשר מייעדים את עצמם לעלות ארצה ולהקים קיבוץ יחדיו. לפני מספר ימים הגיעו לכאן ארבע חברות חדשות בהסתר, כולן ברחו מבתיהן וממשפחותיהן אשר מתנגדות נחרצות לעליה לארץ ואסרו עליהן להצטרף להכשרה. אחת מהן היא לובה מנדרובסקי, שגדלה בעיירה לודז' והיתה חברת בני עקיבא בעיר. בפתח הקיבוץ עומדת עתה אמה של לובה, אשר גילתה את הסוד של בתה ומצאה אותה כאן בהכשרה. האם הגיעה לקיבוץ בדרישה שבתה תחזור הביתה. לובה סירבה...

המרדף אחר הכסף

מטרות: החניכים יפנימו שערך הצניעות הוא ערך שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. החניכים יכירו את ההבדל בין רמת חיים לאיכות חיים. מהלך הפעולה: כהמשך לפעולה מהשבוע הקודם שעסקה בצניעות ולאור הסיפורים העולים חדשות לבקרים אודות המרדף אחר העושר, נקיים פעולה נוספת העוסקת בצניעות. בלי גרביים רצוי מאוד להשקיע מאמץ בהעברת הסיפור הבא באמצעות המחזתו. נתכנן מראש עם חניכים, או שנתבסס רק על המדריכים, בכל אופן זה ישדרג מאוד את המתודה של הפעולה: דיון המדריך יכוון את הדיון לשאלות הבאות: –          מה המסר של הסיפור ? –          האם יש בו ביקורת על החברה? אם כן, מהי? בסיום הדיון נאמר: כולנו רוצים חיים נוחים גם אם זה לא ימשיך איתנו הלאה לעולם הבא, ובעצם מה כ"כ רע בחיי מותרות, למה אנחנו מפחדים מזה ובלי הפסקה מטיפים לחיי פשטות?   הכסף או החיים כעת נקרא יחד את הקטע הבא: שאלות לדיון: –          מה דעתכם על הסיפור? האם אתם מזדהים? –          בזכות המרדף...