שמיטה צודקת?

  מטרות: 1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה. 2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   הכנה לפעולה לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:   במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)           פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים, במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'. כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2   Take 1 במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל). הסבירו לחניכים...

צדק וצדקה בליל הסדר

צדק וצדקה בליל הסדר מטרות: החניכים יכירו את משמעויותיו החברתיות של חג הפסח. החניכים יבינו את ההבדל בין צדק לבין צדקה ואת מקומם של כל אחד מן המושגים בחיינו. מהלך הפעולה:   שלוש מקלות עם פערים משחקים עם החניכים את המשחק "שלוש מקלות": לוקחים שלוש מקלות ומניחים אותן במרחק מסוים זו מזו. המטרה של החניכים היא לקפוץ ברווחים שבין המקלות, כשמותר לנחות רק פעם אחת בכל מרווח. כאשר כל החניכים מצליחים במשימה המדריך מגדיל את הפער בין המקלות. בסופו של דבר, הפער יהיה גדול כל כך שאפילו החניך הכי אתלטי לא יצליח במשימה.   הפערים בחיים נסיים את המשחק ונחזור לשבת במעגל. המדריך יאמר: החיים שלנו מלאים בפערים, שאם לא מתייחסים אליהם ומתמודדים איתם, הם גדלים כל הזמן – בדיוק כמו במשחק. למי יש דוגמאות? נעודד את החניכים להעלות דוגמאות שונות לפערים בהם נתקלו: –          עשירים-עניים –          מקובלים בכיתה-דחויים חברתית –          רעבים-שבעים –          מוכשרים-לא יוצלחים –          חכמים-טפשים ניתן כמובן להעלות...

צדק הוא באחריות המדינה

מטרה: 1. החניכים יבינו את תפקידה של המדינה אל מול תפקידן של עמותות. 2. החניכים יבינו את ההבדל בין צדק לבין צדקה.   מהלך הפעולה: בשבוע שעבר, בעקבות הסופה הקשה, נוכחנו שוב לראות כיצד המדינה מסייעת לאזרחיה, וכיצד אנשים טובים מסייעים לנזקקים. זו הזדמנות טובה לדבר על אחריות המדינה לאזרחיה.   פתיחה – מי שמע על צדק? נפתח את הפעולה בסבב בין החניכים: כל אחד מספר על מקרה שנתקל בו בחייו של חוסר צדק: ברמה אישית או כללית. מתי בפעם האחרונה יצא לך לראות/לשמוע על משהו ולהגיד "זה לא פייר"? סיכום של המדריך: "אנחנו ננסה להרחיב את השיחה עכשיו, לפני שנחזור לעסוק בעצמנו. צדק הוא משהו שלרוב קל לנו להצביע על היעדרו, אבל מאוד קשה להגדיר מה הוא. אנחנו ננסה להתלבט יחד בנושא ולהבין מה זה צדק, מי אחראי על עשייתו, ואיפה אנחנו מצפים לו."   מה זה צדק? נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונקיים תחרות. מה ההבדל בין צדק...

צדיק תמים בדורותיו

  דילמות: בחלק זה כל חניך יקבל שני פתקים עליהם המילים 'כן' ו'לא'. המדריך יחלק כרטיסי דילמות בין החניכים כשכל חניך בתורו מקריא דילמה והחניכים מצביעים האם לדעתם דילמה זו היא אחריות הקהילה או לא. אחרי כל הצבעה המדריך יבחר חניך מכל צד שינמק בקצרה את דעתו: 1.         רחל רוכבת על אופניים ללא קסדה 2.         שמענו צעקות מהבית של השכנים 3.         יש ילדים שעושים רעש בין 2 ל- 4 4.         חבר שהוריו לא יכולים לשלוח אותו לישיבה תיכונית בגלל שכר לימוד גבוה 5.         חבר בקהילה שלנו בביהכ"נ איבד לאחרונה את מקום עבודתו 6.         הגינה של השכנה אינה מטופחת והיא איננה משקה את הצמחים והפרחים 7.         אחד מזקני הקהילה הפסיק להגיע לביהכ"נ בגלל שאין שם מעלית 8.         יצאנו למסע פסח וחלק מחברי השבט לא יכולים לשלם עבור פיצה שהזמנו 9.         עומר שוב נכשל במבחן במדעים, הוא נורא מתקשה 10.     הבן של שמואל ויפעת שלאחרונה קיבל רשיון – משתולל בכביש צדק או...

להסתכל על המציאות בעיניים מפוכחות

מטרות: 1. החניך ילמד לבחון סיטואציות בפרספקטיבה הנכונה. 2. החניך יכיר בכך שחברה צודקת היא חברה בה דברים נבחנים בהקשרם ולא על-בסיס תמונה מצומצמת.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   זום כל אחד מהחניכים מקבל תמונה אחת מתוך הספר זום – https://www.google.co.il/search?q=%D7%9E%D7%A6%D7%92%D7%AA+%D7%96%D7%95%D7%9D&hl=en&biw=1024&bih=610&site=imghp&source=lnms&sa=X&ei=yMxfVPTmNO3CsATr_oCYAQ&ved=0CAcQ_AUoAA&dpr=1   שני חניכים הם "מנהיגי המשחק". על המנהיגים ליצור שורת רצף בעלת הגיון של התמונות המצויות בידי כל החניכים. אסור לחניכים להראות לאף אחד איזו תמונה הם מחזיקים ביד. מותר לחניכים לתאר מה מצוי בתמונה שבידם. כדאי גם להציב מספר חניכים כצופים המתעדים את התנהלות הקבוצה.   דיון בסיום המשחק נקיים דיון עם החניכים על התובנות מהמשחק בשני מישורים: 1. דרך התנהלות הקבוצה: איך פעלנו? נכון / לא נכון? הצלחנו או לא? האם היינו נוהגים בפעם שנייה אחרת? במישור זה חשוב לסכם את הדיון כי לא הגדרנו מראש מהי הצלחה ולכן קשה לומר האם הצלחנו/לא. 2. לקחים: מה המסר...