שלום וכיפה סרוגה הולך ביחד?

שלום וכיפה סרוגה – הולך ביחד? מטרה: החניכים יכירו בכך שהשלום הוא ערך וראוי לרדוף אחריו. מהלך הפעולה: מדריכים יקרים, עם פתיחתם מחדש של שיחות מו"מ בין ישראל לבין שכנינו כדאי וראוי לעסוק בנושא שאיננו פוליטי אלא ערכי – אנחנו מעוניינים בשלום. אין בכך כדי לומר, כיצד הוא יושג, על מה ניתן / רצוי / אסור לוותר, אלא אמירה ערכית כוללת – אנחנו מעוניינים להשיג שלום.   נחש מי הצג בפני החניכים את הקטע הבא בשתי צורות: 1.         תחילה – קרא את הקטע כאשר אתה לבוש כחילוני. 2.         לאחר-מכן, קרא את הקטע כאשר אתה מחופש לרב. "הערך העליון של העם הזה הוא השלום. או כמו שאני נוהג לומר, מתוך האסוציאציות של דורי – אילו אותי היה שואל בן-גוריון מיהו יהודי, הייתי אומר: מי שמבקש שלום." (הרב מנחם פרומן) בקש מן החניכים לנחש איזה מן הדמויות אמרה משפט זה. כל ניחוש צריך להיות מגובה בנימוק – אל תתייחס לנימוקים כעת,...

צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...

עתיד הציונות ומדינת ישראל

מטרת הפעולה: נלמד שעתיד הציונות ומדינת ישראל תלוי בכל אחד ואחד מהם, בכל אחד ואחד מאיתנו. עזרים נדרשים: גיליונות נייר, מסקינטייפ, טושים צבעוניים, קרפים, נספח -שיר-"אני ואתה נשנה את העולם". הקדמה: ככל רעיון אידיאולוגי, גם הציונות תלויה בשני גורמים מרכזיים: א) רלוונטיות של הרעיון למציאות הקיימת ב) בני אדם בעלי יכולת שיבקשו לשאת את הרעיון על גבם מרצון. ביחידה זו אנו ננסה להעריך האם הרעיון הציוני עדיין רלוונטי והאם יהיה רלוונטי גם עוד 40 שנה. בנוסף, ננסה למצב את המשתתפים בתוך תחזית זו ולבחון את חלקם בה. תוכן הפעולה: א. נחלק את המשתתפים לשלוש קבוצות. קבוצה א' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך נראית כיום מדינת ישראל ואיך נראית הציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ב' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך יראו ב- 2048 מדינת ישראל והציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ג'...

עם חזק

עם חזק מטרות: 1. החניך יגביר מודעות אקטואלית והתייחסות למתרחש בסביבתו באמצעות אירועי השבוע. 2. החניך יבין את הקשר ההדוק בין סולידריות חברתית לבין עוצמת עם בהתמודדות עם אויב חיצוני. מהלך הפעולה: פתיחה נפרוס על רצפת החדר, במרכז המעגל, כתבות ותמונות שונות מעיתוני השבוע ומן האינטרנט אשר מתארות את סיפור מבצע "עמוד ענן". חשוב להביא מגוון רחב של דוגמאות. כל חניך מתבקש לבחור כתבה/תמונה ולהתייחס לאחת מהנקודות הבאות: –          אירוע אחד שנחקק בזכרונו מן המבצע שעזה בשבוע וחצי האחרונים. –          דבר שחיזק את גאוותו במדינה לאורך השבוע האחרון. –          דבר שגרם לו להרגיש רע במהלך השבוע האחרון. מדריך – שים לב! מטרת שלב זה היא גם לפתוח את נושא הפעולה בדרך חוויתית וגם לתת לחניכים להתבטא במסגרת השבט בענייני דיומא יש לנו ארץ נהדרת! נקרא עם החניכים הכתבה על אבי, תושב הדרום: נשאל את החניכים: –          מזדהים עם אבי? –          מה התחושה שאתם מרגישים? גאווה? סיפוק? אהדה?   לו הייתי…...

מה יותר ישראלי מאריק?

מה יותר ישראלי מאריק?   מטרה: 1. החניכים יכירו בערכם של גיבורי תרבות שונים אשר אינם בהכרח משתייכים לסקטור שלנו. 2. מתוך כך יכירו החניכים בערכם של ציבורים שונים בחברה הישראלית מהלך הפעולה: עם לכתו לעולמו של אריק איינשטיין, התעורר בציבור גל של אהדה לאדם, לשיריו, לתרבותו ולמורשתו. בפעולה זו נמצא דרך לקשור גם את החניכים לתחושות אלו, מתוך מטרה לחנכם לראות עצמם כחלק מהחברה הישראלית ולא כמתבדלים.   פתיחה – שם של ישראלי נפתח את הפעולה בסדרת חידות מסקרנת: –          מהו השם הכי ישראלי בעיניך לבן? –          מהו השם הכי ישראלי בעיניך לבת? –          מהם שלושת השמות הכי שכיחים לבנים בשנת 2012? (מוחמד, אחמד, מחמד) –          מהם שלושת השמות הכי שכיחים לבנות בשנת 2012? (מריה, נועה מרים)   "מלחמה" – הדור הבא נמשיך את הפעולה במשחק הידוע והמוכר לכולנו – "מלחמה". נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונפתח במשחק לאחר חלוקת הקלפים, אבל החוקים קצת שונים: –          קלפי המשחק אלו...