ערבות הדדית – מה יוצא לי מזה?

מטרות: 1. החניכים יבינו כי לכל אדם ישנו תפקיד בתוך החברה הכללית ולפיכך חשוב שיתוף הפעולה בין הפרטים. 2. החניכים את חשיבות הדאגה והאכפתיות כלפי כל אחד מחברי השבט.   מהלך הפעולה: במרכזו של החודש חג הפסח, אשר רבים ממאפייניו קשורים בחיבור בין כולנו, ביחד ובציבור. לפיכך נייחד מספר פעולות בחודש זה לנושא הערבות ההדדית.   כישרונות יד שנייה נבקש מכל אחד מהחניכים לכתוב על פתק כישרון שיש לו, משהו שהוא טוב בו (להקשיב, לצייר, לרקוד, סדר וארגון…) לאחר שהחניכים כתבו נשים את הפתקים במרכז המעגל (בעילום שם), וכל אחד יבחר כישרון של מישהו אחר שהוא היה רוצה לעצמו ויסביר למה. במידה והפעולה מתקיימת בשבת – ניתן לנקוט בשתי דרכים 1.          לבקש מראש מן החניכים לכתוב את הכישרונות לפני שבת. 2.         לכתוב מראש מגוון של כישרונות ולהציבן במרכז המעגל, כך שכל חניך יוכל לבחור כישרונות המתאימים לו.   ברבור שחור – ברבור לבן כל חניך יקבל פתק לבן ופתק...

עיניים עצומות לרווחה

מטרות: 1. החניכים יבינו את הסכנות שיש בהערצת אנשים. 2. החניכים ידעו להבחין בין הערצה להערכה.   מהלך הפעולה: גזירת דינו של אהוד אולמרט היא הזדמנות לשוחח עם התלמידים על מידת האמון שראוי כי נרחוש לבני אדם אחרים.   פתיחה – בעיניים עצומות נסגור מראש את חדר הפעולה ונכין בו מסלול מכשולים. נבקש מן החניכים להתחלק לזוגות, כאשר אחד מבני הזוג יכסה עיניו והשני ישמש כמורה הדרך שלו. לאחר שהתחלקו נערבב את הזוגות . נדאג לכך שכל חניך יהיה עם בן-זוג שאיננו בהכרח חבר שלו. החניכים יכנסו לחדר הפעילות זוגות-זוגות, כאשר אחד מבני הזוג מוביל את זה עם העיניים המכוסות.   דיון לאחר שכולם נכנסו, נשב במעגל ונשאל את החניכים: –          איך הרגשתם? מה הרגשתם? חשש? מבוכה? משהו אחר? –          כיצד התחלקתם בתחילה לזוגות? –          בעלי כיסויי העיניים: מה הרגשתם כאשר החלפנו את הזוגות? –          מי הרגיש שהוא יכול לסמוך במאה אחוז על בן-זוגו?   נסכם ונאמר כי הטבע האנושי...

הפרט בקבוצה

הפרט בקבוצה מטרה: החניכים יקיימו בירור כללי על מקומם בתוך הקבוצה. מהלך הפעולה: חשוב לפתוח את הפעולה בהקדמה של המדריך. ברור כי כאשר עוסקים בפרט ובענייניו האישיים, ישנה רגישות רבה (אצל חלק מהחניכים יותר, וכמובן שאצל חלק פחות), לכן יש להישמר ולהיזהר מאוד בכבוד חברינו לאורך כל הפעולה, ולהימנע ככל הניתן מאמירות שיפוטיות כלפי החבר לשבט. פתיחה – שושנת התכונות: תקיף רגשני נותן אמון כל חניך יקבל דף ועליו שרטוט של תכונות מנוגדות: מנהיג חשדן רך מונהג קר רוח בשלב ראשון, נבקש מכל חניך שיחשוב/יסמן לעצמו היכן הוא נמצא על קו הרצף בכל-אחד מן המקרים. בשלב שני, נבקש מכל אחד שיחשוב/יסמן היכן נמצא היושב לשמאלו על קו הרצף בכל אחד מן המקרים. לאחר ביצוע שתי המשימות, יבררו החניכים מה מידת ההתאמה בין הסימון שלהם לבין הסימון של חבריהם. ניתן לתת לחניכים גם זמן לדון על הסימון האישי ועל השיקופים שנעשו. מה אכפת לי?: לאחר שביררנו באופן כללי כיצד כל אחד...

העומדים מן הצד

מטרות: 1. החניך עמוד בפני דילמה בין אחריות לבין אדישות. 2. החניך יבין את הרעה החולה שבבסיס העמידה מן הצד. 3. החניך יבין את הקשר בין תכני הפעולה לבין יום רבין.   מהלך הפעולה: ערב יום הזיכרון לרצח רבין נקדיש פעולה לנושא משמעותי מאוד בהקשר ליום זה וגם בסדר יומם של ילדים ובני נוער.   מה אתה היית עושה? נחלק את השבט לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל סיפור מקרה עימו תצטרך הקבוצה להתמודד: כל קבוצה צריכה לענות על השאלות הבאות: מה האפשרויות העומדות בפני הדמות? כיצד הייתם פועלים? מהי ההתנהגות הראויה בעיניכם? אבל מה זה אומר להתמיד? בשלב זה, נתכנס למליאה וכל קבוצה תציג את סיפור המקרה ואת הכרעותיה. נקיים דיון קצר ואז נקריא את השיר של מרטין נימלר: לא הרמתי את קולי כשלקחו את היהודים, שתקתי, כי לא הייתי יהודי; אחר כך, כשלקחו את הצוענים, שתקתי, כי לא הייתי צועני; אחר כך, כשבאו לקחת את הקומוניסטים, שתקתי, שהרי לא...