תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

שפה יוצרת מציאות

שפה יוצרת מציאות מטרות: החניך יבין מה משמעותה של שפה כיוצרת מציאות החניכים יבררו יחד מהי "השפה הדתית" בה הם משתמשים, ומהן ההשלכות לכך מהלך הפעולה: בפעולה זו נדבר על המשמעות שיש לשפה שלנו כיוצרת מציאות. ניתן לקשור זאת לנתינת שם חדש לשבט הרא"ה וכך לטעון במשמעות את האירוע הטקסי של שבת ארגון.   פתיחה ניתן לפתוח את הפעולה (במידה ולא מתקיימת בשבת) עם הקרנת סרטון: אופציה קלילה: מהסדרה 'קצרים' –  http://www.youtube.com/watch?v=zDquw-tdhrE אופציה כבדה יותר : סצנת הדיבור של שולי רנד כלפי הקב"ה: http://www.youtube.com/watch?v=UgiCDDGdnv4   דקות  12:24-15:25 כאשר רואים את הקטע  אין צורך להרחיב יותר מדי,  הצפייה היא בשביל ליצור סקרנות, המדריך יאמר שהנושא של הפעילות הוא השפה והדיבור שלנו. ראיון עבודה כעת נבקש מ-5 חניכים-מתנדבים להציג כל אחד דמות אחרת המגיעה לראיון עבודה: חרדי ערבי ערס צפונית מתנחלת המדריך יערוך את הראיון וימקד אותו בנושאים הבאים: 1. תחביבים 2. סדר יום 3. הדברים החשובים לך בחיים 4. מגורים הדגש המרכזי...

שעשועי לשון

מטרות: 1. החניך יכיר את אליעזר בן יהודה, ולו באופן שטחי. 2. החניך יהנה מפעילות העוסקת בלשון העברית.   מהלך הפעולה: השבוע, כ"א טבת, צוין בישראל יום השנה ה-150 למותו של אליעזר בן יהודה, מחייה השפה העברית. לכבוד אירועי זה נקיים פעולה המוקדשת לשעשועי לשון שונים.   משחק חימום – הקומקום שלי חניך מתנדב אחד מתבקש לצאת. כל יתר השבט בוחר חפץ / איבר בגוף / כל דבר אחר שניתן לתאר. המגבלה היחידה היא שלא ניתן לומר את שם הפרט שנבחר, אלא יש להחליפו במילה קומקום. מטרת השבט: למנוע מהחניך המתנדב לזהות את החפץ תוך מסירת רמזים אודותיו. לדוגמא: פרט נבחר – פסטה. רמז – "אני אוהב את הקומקום שלי מסולסל" לאחר המשחק נשאל את החניך המתנדב כיצד חש כאשר כולם דיברו ב-"שפה שאיננו מבין. נספר כעת לחניכים שנושא הפעולה הוא אליעזר בן יהודה. אדם שחי בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, שם לו למטרה לחדש את השפה העברית כשפת...

לקראת היציאה למפעלי קיץ

מטרות: 1. החניכים יבינו את החשיבות של השמירה על שיווי משקל ושליטה, בפעילות שאיננה רגילה. 2. החניכים והמדריכים יקימו יחד תיאום ציפיות לקראת המחנה. מהלך הפעולה: פתיחה – תחרות על הקורה: נתחיל במשחק משימות תחרותי הכולל ביצוע קטע הליכה קצר על קורה, המתווספת לו בכל מקצה מגבלה אחרת: –          הליכה רגילה –          הליכה תוך שילוב ידיים על החזה –          הליכה עם ידיים מאחורי הגב –          הליכה של עקב בצד אגודל –          הליכה תוך נתינת יד לחבר –          הליכה בעיניים עצומות תוך נתינת יד לחבר –          ועוד, לפי מיטב רעיונותיכם המקוריים דיון: שאלה פותחת: מה זה להיות בשיווי משקל? נעלה יחד עם החניכים תשובות לשאלה זו, כאשר חשוב להוביל את הדיון אל המסקנה הבאה: שיווי משקל הוא מצב שיש בו שליטה ואיזון בין רצונות, יכולות ומעשים, לבין רגשות ומחשבות. ערעור שיווי משקל משמעותו התגברות רגשות ומחשבות "המפריעות" למיצוי היכולות. כעת נדון יחד בשאלות הבאות: –          מה אני מרגיש כשאני בשיווי משקל?...