שמיטה צודקת?

  מטרות: 1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה. 2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   הכנה לפעולה לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:   במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)           פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים, במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'. כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2   Take 1 במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל). הסבירו לחניכים...

ציונות בת זמננו

ציונות בת זמננו מטרה: 1. החניכים יבררו יחד מהי ציונות של דורנו 2. החניכים יכירו בכך שאין אב טיפוס אחד לאדם ציוני. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר עם התלמידים כיצד באה לידי ביטוי ציונות בדור ההמשך, שכבר איננו צריך "לייבש ביצות".   מה זו ציונות? נפזר על רצפת החדר חלקי משפטים שונים: –          הקמת מדינה לעם היהודי –          פיתוח ארץ ישראל באמצעות יישוב הארץ –          עיסוק במקצועות שונים בארץ ישראל –          עידוד העלייה לארץ ישראל –          עידוד החינוך העברי –          פיתוח התרבות היהודית –          הקמת מפעלים יהודיים שונים לערבות הדדית –          בניית חברת מופת המבוססת על צדק חברתי ושוויון –          הגנת היהודים בכל מקום שהם –          הפיכת העברית לשפת העם היהודי –          סיפוק תמיכה למדינת ישראל –          הגברת אחדותו של עם ישראל נבקש מן החניכים לבחור, כל אחד, את שני המשפטים המבטאים, לתפיסתו, את מטרות הציונות באופן המיטבי. כל חניך יתבקש להציג בחירתו ולנמקה. נקיים סבב ראשוני ללא תגובות ושאלות....

צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...

עתיד הציונות ומדינת ישראל

מטרת הפעולה: נלמד שעתיד הציונות ומדינת ישראל תלוי בכל אחד ואחד מהם, בכל אחד ואחד מאיתנו. עזרים נדרשים: גיליונות נייר, מסקינטייפ, טושים צבעוניים, קרפים, נספח -שיר-"אני ואתה נשנה את העולם". הקדמה: ככל רעיון אידיאולוגי, גם הציונות תלויה בשני גורמים מרכזיים: א) רלוונטיות של הרעיון למציאות הקיימת ב) בני אדם בעלי יכולת שיבקשו לשאת את הרעיון על גבם מרצון. ביחידה זו אנו ננסה להעריך האם הרעיון הציוני עדיין רלוונטי והאם יהיה רלוונטי גם עוד 40 שנה. בנוסף, ננסה למצב את המשתתפים בתוך תחזית זו ולבחון את חלקם בה. תוכן הפעולה: א. נחלק את המשתתפים לשלוש קבוצות. קבוצה א' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך נראית כיום מדינת ישראל ואיך נראית הציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ב' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך יראו ב- 2048 מדינת ישראל והציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ג'...

להסתכל על המציאות בעיניים מפוכחות

מטרות: 1. החניך ילמד לבחון סיטואציות בפרספקטיבה הנכונה. 2. החניך יכיר בכך שחברה צודקת היא חברה בה דברים נבחנים בהקשרם ולא על-בסיס תמונה מצומצמת.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   זום כל אחד מהחניכים מקבל תמונה אחת מתוך הספר זום – https://www.google.co.il/search?q=%D7%9E%D7%A6%D7%92%D7%AA+%D7%96%D7%95%D7%9D&hl=en&biw=1024&bih=610&site=imghp&source=lnms&sa=X&ei=yMxfVPTmNO3CsATr_oCYAQ&ved=0CAcQ_AUoAA&dpr=1   שני חניכים הם "מנהיגי המשחק". על המנהיגים ליצור שורת רצף בעלת הגיון של התמונות המצויות בידי כל החניכים. אסור לחניכים להראות לאף אחד איזו תמונה הם מחזיקים ביד. מותר לחניכים לתאר מה מצוי בתמונה שבידם. כדאי גם להציב מספר חניכים כצופים המתעדים את התנהלות הקבוצה.   דיון בסיום המשחק נקיים דיון עם החניכים על התובנות מהמשחק בשני מישורים: 1. דרך התנהלות הקבוצה: איך פעלנו? נכון / לא נכון? הצלחנו או לא? האם היינו נוהגים בפעם שנייה אחרת? במישור זה חשוב לסכם את הדיון כי לא הגדרנו מראש מהי הצלחה ולכן קשה לומר האם הצלחנו/לא. 2. לקחים: מה המסר...

ירושלים-עבר הווה עתיד

ירושלים – עבר, הווה, עתיד מטרות: החניכים יכירו בשינוי ובפריחה הגדולה של ירושלים מאז החלת ריבונות ישראלית עליה. החניכים יבררו האם אנחנו מבטאים את הפריחה הנ"ל בעולמנו הדתי ובתפילותינו. מהלך הפעולה: של מי השורה הזאת? נפתח במשחק אימפרוביזציה נחמד. שלושה מתנדבים בכל פעם אומרים משפטים שלא מתאים להגיד. לפי הנחיית המדריך – "הכי חוסר טאקט לומר ב…" –          כיתה, חדר מורים, בית קברות, דייט ראשון, ועוד, ועוד, (וחשוב לסיים) ב- בית הכנסת. לכל איש – מבט נחלק את החניכים לשלוש. לכל קבוצה ניתן כרטיס ובו מתואר יחסו של אדם אחר לירושלים, ותיאור שלה כפי שהיא נגלית לעיניו. כעת נבקש מכל קבוצה להציג את ממצאיה. כדאי מאוד לעשות זאת בדרך יצירתית ולהמחיז את הקטעים. בכדי לעשות זאת, מספיק להביא מספר פרטי לבוש וכך יתווסף לפעולה עניין, שכן החניכים יצטרכו לנחש ולהבין מהו התיאור שנפרש בפני כל אחת מהקבוצות: הערה למדריך: יש לחלק את הקבוצות באופן מושכל. חניכים שיותר קשה להם להתרכז...

השלום שמתפוצץ לנגד עינינו

מהלך הפעולה: אירועי השבועות האחרונים המזעזעים אותנו השכם והערב מהווים הזדמנות עבורנו להזכיר לנו ולחניכינו מהן שאיפותינו בחיים, על-אף המציאות הטופחת על-פנינו.   פתיחה – בלון השלום נחלק את השבט ל-2 קבוצות. כל אחד מחברי הקבוצה קושר מאחוריו בלון בצבע הקבוצה ומקבל מחט. כעת נשחק את המשחק בשני אופנים:   –          שלב א': קבוצה א' צריכה לדאוג לפוצץ את כל הבלונים של הקבוצה השניה, על-מנת לעבור לשלב הבא. קבוצה ב' צריכה לדאוג שלא יתפוצץ אף-לא בלון אחד, על-מנת שתעבור לשלב הבא.   –          שלב ב': שתי הקבוצות צריכות לפוצץ את בלוני הקבוצה השניה ולהימנע מפיצוץ הבלון שלהם. הקבוצה המנצחת היא זו שנשארו אצלה יותר בלונים.   במידה והפעולה מתקיימת בשבת ניתן לקיים את המשחק בצורה שאינה מחייבת פיצוץ הבלונים. ניתן להגדיר "קו גבול" במרכז החדר ומעבר שלו מהווה תחליף לפיצוץ הבלון.   דיון כעת נדון יחד עם החניכים על משמעותו המטפורית של המשחק ונבהיר: בשלב א' לא הייתה לקבוצה ב'...