תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

שפה יוצרת מציאות

שפה יוצרת מציאות מטרות: החניך יבין מה משמעותה של שפה כיוצרת מציאות החניכים יבררו יחד מהי "השפה הדתית" בה הם משתמשים, ומהן ההשלכות לכך מהלך הפעולה: בפעולה זו נדבר על המשמעות שיש לשפה שלנו כיוצרת מציאות. ניתן לקשור זאת לנתינת שם חדש לשבט הרא"ה וכך לטעון במשמעות את האירוע הטקסי של שבת ארגון.   פתיחה ניתן לפתוח את הפעולה (במידה ולא מתקיימת בשבת) עם הקרנת סרטון: אופציה קלילה: מהסדרה 'קצרים' –  http://www.youtube.com/watch?v=zDquw-tdhrE אופציה כבדה יותר : סצנת הדיבור של שולי רנד כלפי הקב"ה: http://www.youtube.com/watch?v=UgiCDDGdnv4   דקות  12:24-15:25 כאשר רואים את הקטע  אין צורך להרחיב יותר מדי,  הצפייה היא בשביל ליצור סקרנות, המדריך יאמר שהנושא של הפעילות הוא השפה והדיבור שלנו. ראיון עבודה כעת נבקש מ-5 חניכים-מתנדבים להציג כל אחד דמות אחרת המגיעה לראיון עבודה: חרדי ערבי ערס צפונית מתנחלת המדריך יערוך את הראיון וימקד אותו בנושאים הבאים: 1. תחביבים 2. סדר יום 3. הדברים החשובים לך בחיים 4. מגורים הדגש המרכזי...

שעשועי לשון

מטרות: 1. החניך יכיר את אליעזר בן יהודה, ולו באופן שטחי. 2. החניך יהנה מפעילות העוסקת בלשון העברית.   מהלך הפעולה: השבוע, כ"א טבת, צוין בישראל יום השנה ה-150 למותו של אליעזר בן יהודה, מחייה השפה העברית. לכבוד אירועי זה נקיים פעולה המוקדשת לשעשועי לשון שונים.   משחק חימום – הקומקום שלי חניך מתנדב אחד מתבקש לצאת. כל יתר השבט בוחר חפץ / איבר בגוף / כל דבר אחר שניתן לתאר. המגבלה היחידה היא שלא ניתן לומר את שם הפרט שנבחר, אלא יש להחליפו במילה קומקום. מטרת השבט: למנוע מהחניך המתנדב לזהות את החפץ תוך מסירת רמזים אודותיו. לדוגמא: פרט נבחר – פסטה. רמז – "אני אוהב את הקומקום שלי מסולסל" לאחר המשחק נשאל את החניך המתנדב כיצד חש כאשר כולם דיברו ב-"שפה שאיננו מבין. נספר כעת לחניכים שנושא הפעולה הוא אליעזר בן יהודה. אדם שחי בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, שם לו למטרה לחדש את השפה העברית כשפת...

קצת תרבות- ממה אתם מפחדים

קצת תרבות – ממה אתם מפחדים?   מטרה: החניך יפתח הבנה מהם הסייגים והסכנות בתרבות הפנאי. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר מהן הסיבות להימנע מתרבות הפנאי וממה צריך להיזהר אך גם מהו ההפסד מאי-עיסוק בתרבות הפנאי.   למה לא? פתח את את הפעולה בשאלה מתריסה – שאל את החניכים, מהן המניעות שלנו להתעסק בתרבות פנאי? מה הסכנות? יש להעמיק בדיון זה ולוודא שעולות נקודות שונות – לדוגמא: חוסר צניעות, בזבוז זמן, השחתת הנפש וקהות חושים, רכילות ולשון הרע, הפנמת אמות מידה מוסריות שנויות במחלוקת וכדומה. לאחר שהחניכים העלו מספר תשובות נמשיך לפתח את הדיון תוך הצגת הפשקוויל הבא: נקרא לחניכים את השורות המרכזיות: "אסור לחזות בהקרנת סרטים באיזה צורה ואופן שהוא ואף מבוקרים ואף לצורך מצווה, כי היא מצווה הבאה בעבירה והניסיון הוכיח כי זה הביא להרס הצניעות רחמנא לצלן" לטענת מפרסמי האזהרה לציבור החרדי, גם לצורך מצווה אסור לצפות בסרט. פתח בדיון על קביעה זו: –          מדוע גם סרט...

פעולת גיבוש קלילה

פעולת גיבוש קלילה מטרות: החניכים יכירו אחד את השני יותר לעומק. החניכים יהנו מן המפגש הקבוצתי. מהלך הפעולה: שבירת קרח משחקים קווא-קווא רגיל, כל מי שנפסל ממציא תנועה ומבצע אותה לאחר מחיאת הכף הרגילה של קווא קווא. עם כל נפסל מוסיפים עוד תנועה וכך מתקבל מעין ריקוד מהנה. תן 3… הקבוצה עומדת במעגל ובמרכזה מתנדב. כולם מושיטים 2 כפות ידיים קדימה. המתנדב בוחר אדם ונותן לו כיף, זה שנבחר אומר לו "תן לי שלוש (וקטגוריה אותה הוא בוחר – חתולים מפורסמים, מותגי נעליים, תבלינים לסלט). כעת, זה שנבחר צריך לרוץ בעודו נותן כיפים לכל העומדים במעגל לפי סדר עמידתם, וזה שבמרכז צריך לענות עד שהנבחר מסיים את ריצתו. אם הספיק לתת 3 תשובות הוא מחליף מקומות עם זה שרץ במעגל, ואם לא הוא נשאר לסיבוב נוסף ופונה לאדם אחר. שעון פגישות מחלקים לחניכים "שעון פגישות" – מבקשים מהם למלא את כל השעות בשמות של חברים מהקבוצה. כעת בכל פעם המדריך...

נחמד להיות חשוב, אבל יותר חשוב להיות נחמד

נחמד להיות חשוב אבל יותר חשוב להיות נחמד   מטרה: החניך יבין כי המטרה איננה מקדשת האמצעים בדרך להצלחה ועלינו לדעת לא לדרוס את העומדים בדרכנו. מהלך הפעולה: בפעולה זו נעסוק עם הילדים ביחסים שבינם לבין עצמם. לפיכך חשוב להתאים את הפעולה בדיוק לשבט שלכם, שאתם מכירים הכי טוב. לא לזרות מלח על הפצעים, אבל לנסות להתמודד עם בעיות שקיימות בשבט, הקשורות בנושא הפעולה, ואתם מודעים להן.   "הכוכב voice פקטור" נבחר 3 חניכים שיתפקדו כ"שופטים", וכל שאר החניכים משתתפים בתחרות כשרונות צעירים רב תחומית. הם יכולים לבחור אם להופיע לבד או בקבוצות, בריקוד, שירה או קטע משחק. חניכים שמתביישים יתבקשו לסייע לחניכים המשתתפים ויוכרו כחלק מהקבוצה. יש לספר לחניכים שחוץ מהכישרון הם נבחנים על עוד קטגוריה סודית שתיוודע להם רק בסוף התחרות. *בקבוצות גדולות מאוד ניתן להגדיל את מספר השופטים בזמן ההכנות על החניכים ה"שופטים" להסתובב בין חבריהם ולבחון פרמטר שידוע רק להם – עזרה לזולת. אחרי כעשר דקות...

מתחילים מחדש

מתחילים מהתחלה מטרה: 1. החניכים יחלו לתכנן יחד כיצד תיראה חלוקת העבודה ביניהם בחודש הארגון. 2. החניכים ידברו על החשיבות שבשיתוף פעולה בין כולם לטובת הצלחת משימות השבט. מהלך הפעולה: לקראת תחילת השנה ועם תחילת שנת הלימודים נקדיש פעולה לדרכי התקשורת בין החניכים בשבט ולדרכים בהן ניתן לשפר אותן. מה הברכה שלך?אבני דרך נבקש מהחניכים בשבט להתחלק לזוגות ולחשוב מה צריך בשביל שהשבט שלנו יהיה השבט המוצלח ביותר בסניף? יחד הם יתבקשו לחשוב על ארבעת הדברים הכי חשובים בעיניהם. למצוא אבנים בגדלים שונים ולכתוב (ואם בשבת – רק יאמרו אח"כ בסבב) על כל אבן לפי מידת החשיבות של אותה תכונה/מעשה. לאחר ביצוע התרגיל, נחזור לשבת במעגל וכל צמד יציג את אבני הדרך שלו. כדאי לנסות ולראות מהם הדברים שחוזרים על עצמם. חשוב לא להיות שיפוטיים במהלך הסבב, ולאפשר לכל אחד להציג את אבני הדרך שלו באופן ישיר וללא תגובות. אח"כ נסביר שאלו אבני דרך בעבודתנו, זה הבניין שאיתו נבנה את...

מנקים לפסח את הראש

לקראת היציאה למפעלי קיץ

מטרות: 1. החניכים יבינו את החשיבות של השמירה על שיווי משקל ושליטה, בפעילות שאיננה רגילה. 2. החניכים והמדריכים יקימו יחד תיאום ציפיות לקראת המחנה. מהלך הפעולה: פתיחה – תחרות על הקורה: נתחיל במשחק משימות תחרותי הכולל ביצוע קטע הליכה קצר על קורה, המתווספת לו בכל מקצה מגבלה אחרת: –          הליכה רגילה –          הליכה תוך שילוב ידיים על החזה –          הליכה עם ידיים מאחורי הגב –          הליכה של עקב בצד אגודל –          הליכה תוך נתינת יד לחבר –          הליכה בעיניים עצומות תוך נתינת יד לחבר –          ועוד, לפי מיטב רעיונותיכם המקוריים דיון: שאלה פותחת: מה זה להיות בשיווי משקל? נעלה יחד עם החניכים תשובות לשאלה זו, כאשר חשוב להוביל את הדיון אל המסקנה הבאה: שיווי משקל הוא מצב שיש בו שליטה ואיזון בין רצונות, יכולות ומעשים, לבין רגשות ומחשבות. ערעור שיווי משקל משמעותו התגברות רגשות ומחשבות "המפריעות" למיצוי היכולות. כעת נדון יחד בשאלות הבאות: –          מה אני מרגיש כשאני בשיווי משקל?...

ומה החופש שלך

ומה החופש שלך? מטרות: החניכים יפתחו רגישות למצבם של חבריהם במהלך החופש. החניכים יבררו מהו סגנון החופש שהם מקיימים ומה סגנון החופש הרצוי בעיניהם. מהלך הפעולה: נשחק מגוון של משחקים מיד עם תחילת הפעולה. נעבור ממשחק למשחק ללא דיבורים מיותרים. הסברים למשחקים ינתנו בהמשך. המשחקים הנזכרים בפעילות לא מחויבים, ניתן לשחק משחקים אחרים על-פי העיקרון שיוסבר בהמשך.   קופסת סרדינים כל החניכים עומדים על הכסאות בשורה. בכל 20 שניות מוציא המדריך כסא אחד ועל החניכים להסתפק במספר הכסאות הקיים. חניך שנופל יוצא מן המשחק. האחרון על הכסאות הוא המנצח.   מי פנוי? השבט יושב על כיסאות במעגל חוץ מחניך אחד שעומד כך שיש כיסא אחד פנוי. המטרה של החניך היא להתיישב על הכיסא ומותר לו ללכת רק בצורה של עקב לבוהן (דבר שמאט את קצב ההליכה מן הסתם). השבט צריך למנוע מאותו החניך לשבת על הכיסא ע"י כך שחניך אחר יישב עליו (כך שמייד ישנו כיסא פנוי אחר וכן הלאה..) יוצא שנעים בדר"כ בצורה...