סליחה באחריות

סליחה באחריות מטרות: 1. החניכים יבינו כי בקשת סליחה משמעותה לקיחת אחריות 2. החניכים יבינו את החשיבות שבלקיחת אחריות על מעשינו. פתיחה: המדריך יסכם מראש עם שני חניכים שיכנסו לפעולה באיחור קל ויפתחו ב"הצגה" מבוימת, של ריב בין שניהם המבוסס על הכרטיסיות הבאות: המדריך ישתף פעולה עם ההצגה המבוימת ויתן לכל אחד מהחניכים לשטוח טענותיו באזני השבט כולו. מן הפה ולחוץ: המדריך יספר לחניכים שהסיטואציה לא התרחשה במציאות ויודה לשני החניכים-שחקנים ששיתפו פעולה עם המתיחה, אך ימשיך וישאל – "למי קרה שאמר דבר כלשהו מן הפה ולחוץ?" יש לעודד את החניכים לשתף בחוויות שונות ורבות ככל האפשר.. לאחר שהחניכים שיתפו וחשו שלכל אחד קורה מדי פעם שהוא אומר דברים שאיננו מתכוון אליהם, יפתח המדריך דיון: –          מה הבעיה עם זה? האם יש בעיה בכך? –          למה לא לדאוג לכך שחברך או האדם שמולך יהיה מרוצה? זה נהנה וזה לא חסר. –          סליחה, בעיקרון, נועדה לאזני השומע. מה משנה מה מרגיש...

תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

שמיטה צודקת?

  מטרות: 1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה. 2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   הכנה לפעולה לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:   במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)           פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים, במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'. כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2   Take 1 במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל). הסבירו לחניכים...

שלי שלך

  מטרות: נתנסה בתחושת ויתור. נדון במשמעות של רכוש פרטי ושייכות.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט הערה חשובה – ההצעה הבאה אינה יכולה להתקיים בשבת. כמובן שניתן לחשוב על כל מטלה קבוצתית אחרת שניתן לקיים בשבת. נחלק את השבט לשלוש קבוצות כאשר כל קבוצה תידרש לעבוד על משימה שונה תוך שיתוף פעולה בין הילדים. קבוצה 1: תכין כדורי שוקולד קבוצה 2: תכין עוגת ביסקוויטים קבוצה 3: תכין סלט פירות. –          יש כמובן להביא לפעולה מראש מתכונים ומצרכים בהתאם לצורך.   קדימה – להעביר בהמשך כל קבוצה תציג את התוצרים בפני השבט ולאחר מכן תתבשר על כך שתוצריה ניתנים לשבט המקביל. בעקבות החלטה זו נקיים דיון על היכולת לוותר על שלי, לתת מעצמי, לשחרר את מה שעבדתי עליו קשה והתאמצתי עבורו. שאלות לדיון: 1. מה הרגשתם כאשר נאמר כי אתם נותנים את...

שופטים התשע"ה- פעולה מס' 148

אין לך אדם שאין לו חברה  מטרות: החניכים יבחנו את כוחה של הקבוצה. החניכים ידרשו לחלקים בחייהם בהם הם מרגישים בדידות. מהלך הפעולה: נשוחח עם החניכים על מקומו של הפרט בתוך הקבוצה. נדמה כי זהו זמן אידיאלי לעסוק בנושא זה לאור העובדה שמפעלות הקיץ הרבים והתעסוקה החברתית הענפה בקבוצת השווים בוודאי מציפה אצל רבים מחניכינו קשיים בנושא זה. למי צלצלו הפעמונים? למי צלצלו הפעמונים?"אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו; כל אדם הוא קטע מן היבשת, חלק מן השלם; אם ייסחף ולו גם רגב אדמה אחד בגלי הים, תהיה אירופה חסרה משהו, מותו של כל אדם מחסיר ממני משהו, כי אני הנני בשר מבשרה של האנושות, לכן לעולם אל תשאל למי צלצל הפעמון, לך הוא מצלצל." (ג'ון דאן)   נחלק לחניכים את הקטע הבא: קטע זה מדבר על בני אדם. טענתו המרכזית: 'אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו'. נשאל את החניכים: ·            על מה הקטע מדבר? ·           ...

שוני והתמודדות עם קושי

שוני והתמודדות עם קושי   מטרות: 1. החניך יבחן את מאפייני ההתמודדות שלו עם הקשיים. 2. החניך יפתח מודעות וקבלה לשוני בין אנשים ולסוגי התמודדות שונים. http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ofarim/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm מהלך הפעולה:   השבוע חל שבוע המודעות לילד המיוחד וזו הזדמנות טובה לקיים דיאלוג עם החניכים בנושא המודעות וההכלה שלנו את השונה.   משחק פתיחה נסדר במרכז החדר מערום של כיסאות ושולחנות. נבקש מכל החניכים לעמוד בצד אחד של המכשול. כל אחד צריך לעבור בדרכו הוא. בכל פעם נסדר מחדש את המכשול כדי לבדוק את ההתמודדות השונה ולאפשר לחניכים להתמודד עם המכשול באופן אישי ויצירתי.   גדר, כבשה ואיש עם בעיה נושיב את החניכים במעגל גדול על הרצפה ונספר להם את הסיפור המצ"ב. מומלץ לפזר תוך כדי הסיפור  את הכרטיסיות של הכבשים על הרצפה. ניתן למצוא את התמונות בקישור הבא: http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ofarim/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm גדר, כבשה  ואיש עם בעיה / יעל בירן לאיש  אחד קטן היתה בעיה אחת גדולה. בגלל שעבד כל הימים- חשב  עליה כל...

שוויון בנטל

שוויון בנטל מטרות: החניכים יפתחו מודעות לחשיבות החלוקה השווה בנטל. החניכים יבחנו עצמאית את מקומם בשבט ואת מידת שביעות רצונם מכם. מהלך הפעולה: פעולה זו ניתן לקשר לנושא האקטואלי כעת – גיוס חרדים, או להתעלם מנושא זה ולהתמודד בפעולה זו עם המצב החברתי בשבט ובייחוד לקראת היציאה למחנות בנ"ע השונים.   טבעת הליום כל החניכים עומדים ובמרכז – חישוק. על החניכים להרים את החישוק בשיתוף פעולה מושלם: כל חניך מחזיק אצבע אחת מתחת לחישוק. הכלל היחיד הוא שאסור שאחד החניכים יאבד מגע עם החישוק. בדרך-כלל מה שקורה הוא שהחישוק יורד במקום לעלות כי החניכים חוששים לאבד מגע עם החישוק. במידה והרוחות מתלהטות מעט, והחניכים מאשימים זה את זה – מצוין! עצור בשלב זה.   דיון נשאל את החניכים: –          מה הסיבה שלא הצלחנו? –          מי אשם? הרוב או המיעוט? חשוב להיזהר מכך שהדיון יהפוך לויכוח קולני בין החניכים ביחס לאשמים בכישלון. במידה והדיון נגרר לכיוון זה, עצור את הדיון והסבר...

ציונות בת זמננו

ציונות בת זמננו מטרה: 1. החניכים יבררו יחד מהי ציונות של דורנו 2. החניכים יכירו בכך שאין אב טיפוס אחד לאדם ציוני. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר עם התלמידים כיצד באה לידי ביטוי ציונות בדור ההמשך, שכבר איננו צריך "לייבש ביצות".   מה זו ציונות? נפזר על רצפת החדר חלקי משפטים שונים: –          הקמת מדינה לעם היהודי –          פיתוח ארץ ישראל באמצעות יישוב הארץ –          עיסוק במקצועות שונים בארץ ישראל –          עידוד העלייה לארץ ישראל –          עידוד החינוך העברי –          פיתוח התרבות היהודית –          הקמת מפעלים יהודיים שונים לערבות הדדית –          בניית חברת מופת המבוססת על צדק חברתי ושוויון –          הגנת היהודים בכל מקום שהם –          הפיכת העברית לשפת העם היהודי –          סיפוק תמיכה למדינת ישראל –          הגברת אחדותו של עם ישראל נבקש מן החניכים לבחור, כל אחד, את שני המשפטים המבטאים, לתפיסתו, את מטרות הציונות באופן המיטבי. כל חניך יתבקש להציג בחירתו ולנמקה. נקיים סבב ראשוני ללא תגובות ושאלות....

ציונות בסבלנות

ציונות בסבלנות מטרות: הכרת מגוון של מגזרים בחברה הישראלית גיבוש אמפתיה וסובלנות כלפי חלקים אחרים בחברה מהלך הפעולה: בפעולה זו נמקד מבט על תפיסתנו חלקים אחרים בחברה הישראלית באופן אובייקטיבי מפוכח ולא ציני.   איך הוא בעיני מחלקים את השבט ל-5 קבוצות. כל קבוצה מקבלת: כרטיסיה עם דמות, פלקט, טושים (במידה ומתקיים ביום חול). משימות הקבוצה הן: קריאת כרטיסיית הדמות ציור הדמות והבלטת 3 מהמאפיינים הנזכרים בכרטיסיית-הדמות, בציור (לא בשבת) כתיבת 3 שאלות שהיו רוצים להפנות אל הדמות "שלהם" איך הוא בעיניכם כל קבוצה מציגה בפני השבט את תוצרתה. נבקש מכל קבוצה למקד ולהציג בפני החניכים את הסיבה לשאלות שנבחרו על-ידי החניכים כשאלות לאותה הדמות. בשלב זה של הפעולה לא נעודד את הדיון על כל דמות ודמות אך נשתדל להציב מראה בפני החניכים ולהדגיש נקודות ראויות להדגשה בעבודתן של מי מבין הקבוצות.   דיון לאחר קיום סבב הצגת הדמויות, כדאי לנסות לקיים דיון בשבט: עם איזה מן הדמויות הכי הזדהית?...

צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...