צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...

עתיד הציונות ומדינת ישראל

מטרת הפעולה: נלמד שעתיד הציונות ומדינת ישראל תלוי בכל אחד ואחד מהם, בכל אחד ואחד מאיתנו. עזרים נדרשים: גיליונות נייר, מסקינטייפ, טושים צבעוניים, קרפים, נספח -שיר-"אני ואתה נשנה את העולם". הקדמה: ככל רעיון אידיאולוגי, גם הציונות תלויה בשני גורמים מרכזיים: א) רלוונטיות של הרעיון למציאות הקיימת ב) בני אדם בעלי יכולת שיבקשו לשאת את הרעיון על גבם מרצון. ביחידה זו אנו ננסה להעריך האם הרעיון הציוני עדיין רלוונטי והאם יהיה רלוונטי גם עוד 40 שנה. בנוסף, ננסה למצב את המשתתפים בתוך תחזית זו ולבחון את חלקם בה. תוכן הפעולה: א. נחלק את המשתתפים לשלוש קבוצות. קבוצה א' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך נראית כיום מדינת ישראל ואיך נראית הציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ב' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך יראו ב- 2048 מדינת ישראל והציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ג'...

מה שייך לנו יום רבין

מה שייך לנו ביום רבין? מטרה: 1. החניכים יחושו כי יום רבין הוא יום משמעותי עבורם. 2. החניכים ידונו על הדרך בה הם מתמודדים בחיי היומיום עם תופעות פסולות. מהלך הפעולה: בפעולה זו נעשה מאמץ ליצור תחושה של הזדהות אצל חניכינו עם תכניו של יום רבין, תוך העברת המיקוד מדמותו של האיש ופועלו, אל הסלידה מדרכי פעולה לא-לגיטימיות בדמוקרטיה, ואל דיון באשר למידת האדישות שאנחנו מפגינים כלפי תופעות מגונות שאינן משפיעות עלינו באופן ישיר. פעולה זו כדאי מאוד לקיים, דווקא ביום חול, בשל השימוש בסרטונים, המוסיף משמעות רבה לפעולה.   יום רבין בשבילי נפזר סל רגשות במרכז החדר: עצוב, נרגש, כועס, מופתע, עצבני, עייף, מפחד, שונא, שמח, שליו, מתוסכל, מהורהר, נבוך, מדוכדך, מאוכזב, עליז, חושש, אוהב, ועוד… נבקש מכל החניכים לבחור קלף אחד המתאר את תחושותיהם ביחס ליום רבין. נקיים סבב בין כל החניכים ובו כל אחד יצטרך להציג את בחירתו ולהסביר מדוע בחר כך.   איך קוראים לזה? נמשיך...

מהי מנהיגות?

מהי מנהיגות? מטרות: 1. החניכים יבינו כי המנהיג שואב את כוחו מן הציבור שאותו הוא מנהיג. 2. החניכים יבינו כי משמעות מסקנה 1 היא שמנהיג הוא חלק מן המונהגים ולא מורם מעם. מהלך הפעולה: פתיחה – דרוש מנהיג: מעמידים את החניכים במעגל, אשר במרכזו מפזרים על הרצפה ספרות עוקבות (1-30) שהוכנו מראש. כעת, בלי לדבר על הקבוצה לדרוך לפי סדר על המספרים. בכל פעם ששניים נכנסים יחד למעגל, מתחילים מחדש. המטרה – לעשות זאת בזמן הקצר ביותר. לאחר מס' נסיונות כושלים עוברים לשלב ב': ממנים מנהיג למשימה, שתפקידו לקבוע שיטת פעולה. לאחר דקה לתכנון, מבצעים שוב (כנראה) בהצלחה רבה. נאמר לחניכים: השבת פותחים בקריאת ספר דברים שבו נפרד משה, המנהיג הבלתי מעורער של עם ישראל לאורך כל תקופת הנדודים במדבר, מן העם, לפני כניסתם לארץ. זו הזדמנות מצוינת לדבר על מנהיגות ועל מקורות הכוח של המנהיג. (ניתן גם לקשור את הפעולה לט' באב – חוסר במנהיגות ראויה, שתדע להוביל את...

מדינה אחת – עם אחד

מטרות: החניך יבין שהתועלת לעם ישראל תבוא מאחדות. החניך יפתח יחס חיובי כלפי כלל עם ישראל – גם כלפי השונים ממנו.   מהלך הפעולה: בעקבות הבחירות נקיים עם החניכים שיח המבוסס על הבנת החשיבות שבאחדות – לא אחדות הדעות, אלא אחדות המטרה.   ים יבשה נכין לחניכים מראש ריבועי בריסטול בגודל 30*30 ס"מ (פחות או יותר). נכין את החדר באופן הבא באמצעות חבלים/חפצים אחרים: בשני צידי החדר יוצבו מקלות או חבלים בקו ישר לסמן את הטריטוריה ובמרחב שבאמצע נניח עיגולים מבריסטול שהכנו מראש. על החניכים לעבור את ה-"ים" שבין שני ה"איים" באמצעות הריבועים. העיגולים מסמלים תנינים הנמצאים בים ולא מאפשרים לעבור את הים בשחייה, וכן לא מאפשרים להניח את הריבועים לאורך זמן בלי לדרוך עליהם. אל האי בצד השני יש להיכנס יחד בלבד. כניסה מדורגת תביא לטריפתם של הבאים בשערי האי החדש בידי קניבלים המצויים בו. נאפשר לחניכים דקה של תכנון משותף ולאחר-מכן עליהם להתחיל במשימה. נמדוד את זמן ביצוע...

להסתכל על המציאות בעיניים מפוכחות

מטרות: 1. החניך ילמד לבחון סיטואציות בפרספקטיבה הנכונה. 2. החניך יכיר בכך שחברה צודקת היא חברה בה דברים נבחנים בהקשרם ולא על-בסיס תמונה מצומצמת.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   זום כל אחד מהחניכים מקבל תמונה אחת מתוך הספר זום – https://www.google.co.il/search?q=%D7%9E%D7%A6%D7%92%D7%AA+%D7%96%D7%95%D7%9D&hl=en&biw=1024&bih=610&site=imghp&source=lnms&sa=X&ei=yMxfVPTmNO3CsATr_oCYAQ&ved=0CAcQ_AUoAA&dpr=1   שני חניכים הם "מנהיגי המשחק". על המנהיגים ליצור שורת רצף בעלת הגיון של התמונות המצויות בידי כל החניכים. אסור לחניכים להראות לאף אחד איזו תמונה הם מחזיקים ביד. מותר לחניכים לתאר מה מצוי בתמונה שבידם. כדאי גם להציב מספר חניכים כצופים המתעדים את התנהלות הקבוצה.   דיון בסיום המשחק נקיים דיון עם החניכים על התובנות מהמשחק בשני מישורים: 1. דרך התנהלות הקבוצה: איך פעלנו? נכון / לא נכון? הצלחנו או לא? האם היינו נוהגים בפעם שנייה אחרת? במישור זה חשוב לסכם את הדיון כי לא הגדרנו מראש מהי הצלחה ולכן קשה לומר האם הצלחנו/לא. 2. לקחים: מה המסר...

לא דואג לסקטור שלי

לא דואג לסקטור שלי מטרות: החניך יבין את חשיבות הדאגה לכלל החברה, גם אם על-חשבון אינטרס אישי זה או אחר. החניך יכיר מעט את הנעשה במדינה בעקבות הבחירות לכנסת. מהלך הפעולה: משחק פתיחה בשני צידי המגרש המדריך יניח שני דגלים/בקבוקים/ מטפחות. השבט יתחלק לשתי קבוצות כאשר כל קבוצה צריכה לחצות את קו האמצע מבלי להיתפס ולקחת את הדגל אל המגרש הביתי שלה. אך עם כללים מעט שונים: כל חניך יקבל פתק ועליו יהיו הוראות שונות במקצת על תפקידו בכוח במהלך המשחק. אין לגלות את תוכן הפתק לשאר חברי השבט. דוגמאות לפתקים: אסור לך לתפוס, עליך לעשות הכל בשביל שיתפסו אותך, עליך לעמוד כל זמן המשחק במגרש הביתי, אסור לך לדבר לכל אורך המשחק, המשימה שלך היא לעודד לכל אורך המשחק, עליך לעמוד על רגל אחת לכל אורך המשחק. דיון נשאל את החניכים: –          איך הרגשתם במהלך המשחק עם המשימות השונות שניתנו לכם? –          מה הקשה עליכם במהלך המשחק? –          האם...

זכות בחירה וגם חובה

זכות בחירה – וגם חובה! מטרות: החניך יכיר בחשיבות חופש הבחירה בחיים. מהלך הפעולה:   משחק פתיחה מחלקים את החניכים לזוגות. לאחד מבני הזוג מכסים את העיינים, כאשר בן-זוגו צריך להובילו למקום מסוים. אפשר כמובן לקיים כתחרות, לעשות החלפה בין בני הזוג, ולהוסיף אתגרים כיד הדמיון הטובה. אני שוכב לי על הגב נעבור לשלב זה בלי להתייחס כרגע למשחק. בהמשך נדבר עליו. כעת נקרא יחד את השיר (אם מכירים, אפשר לשיר כמובן): אני שוכב לי על הגב /  אריאל זילבר מילים: יענקל'ה רוטבליט לחן: גדעון אלרן אני שוכב לי על הגב מביט על התקרה רואה כיצד חולפים ימי בבטלה גמורה אני שוכב לי על הגב חושב, חולם, הוזה והחיים יפים, יפים ממש כמו מחזה בלי להיות או לא להיות אני פשוט ישנו בלי שום דבר אשר כדאי למות למענו בלי תקוה ובלי יאוש אני פשוט צופה כמו תייר על העולם והוא כל כך יפה היו לי פעם עקרונות מכרתי את כולם עיסקה...