צדיק תמים בדורותיו

  דילמות: בחלק זה כל חניך יקבל שני פתקים עליהם המילים 'כן' ו'לא'. המדריך יחלק כרטיסי דילמות בין החניכים כשכל חניך בתורו מקריא דילמה והחניכים מצביעים האם לדעתם דילמה זו היא אחריות הקהילה או לא. אחרי כל הצבעה המדריך יבחר חניך מכל צד שינמק בקצרה את דעתו: 1.         רחל רוכבת על אופניים ללא קסדה 2.         שמענו צעקות מהבית של השכנים 3.         יש ילדים שעושים רעש בין 2 ל- 4 4.         חבר שהוריו לא יכולים לשלוח אותו לישיבה תיכונית בגלל שכר לימוד גבוה 5.         חבר בקהילה שלנו בביהכ"נ איבד לאחרונה את מקום עבודתו 6.         הגינה של השכנה אינה מטופחת והיא איננה משקה את הצמחים והפרחים 7.         אחד מזקני הקהילה הפסיק להגיע לביהכ"נ בגלל שאין שם מעלית 8.         יצאנו למסע פסח וחלק מחברי השבט לא יכולים לשלם עבור פיצה שהזמנו 9.         עומר שוב נכשל במבחן במדעים, הוא נורא מתקשה 10.     הבן של שמואל ויפעת שלאחרונה קיבל רשיון – משתולל בכביש צדק או...

ערבות הדדית – מה יוצא לי מזה?

מטרות: 1. החניכים יבינו כי לכל אדם ישנו תפקיד בתוך החברה הכללית ולפיכך חשוב שיתוף הפעולה בין הפרטים. 2. החניכים את חשיבות הדאגה והאכפתיות כלפי כל אחד מחברי השבט.   מהלך הפעולה: במרכזו של החודש חג הפסח, אשר רבים ממאפייניו קשורים בחיבור בין כולנו, ביחד ובציבור. לפיכך נייחד מספר פעולות בחודש זה לנושא הערבות ההדדית.   כישרונות יד שנייה נבקש מכל אחד מהחניכים לכתוב על פתק כישרון שיש לו, משהו שהוא טוב בו (להקשיב, לצייר, לרקוד, סדר וארגון…) לאחר שהחניכים כתבו נשים את הפתקים במרכז המעגל (בעילום שם), וכל אחד יבחר כישרון של מישהו אחר שהוא היה רוצה לעצמו ויסביר למה. במידה והפעולה מתקיימת בשבת – ניתן לנקוט בשתי דרכים 1.          לבקש מראש מן החניכים לכתוב את הכישרונות לפני שבת. 2.         לכתוב מראש מגוון של כישרונות ולהציבן במרכז המעגל, כך שכל חניך יוכל לבחור כישרונות המתאימים לו.   ברבור שחור – ברבור לבן כל חניך יקבל פתק לבן ופתק...

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו?

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו? מטרות: החניכים יכירו אופציה נוספת להעברת הזמן בחופש – התנדבות. החניכים יכירו בערכה של התנדבות עבור התורם ועבור הנתרם. מהלך הפעולה:   דמקה ישראלית המדריכים יכינו מראש משבצות שחור-לבן גדולות למשחק דמקה אנושית. לכל חניך נכין דף לבן / שחור כדי לזהות אותו כאחד מבין שתי הקבוצות. החניכים נעמדים על המשבצות (קבוצה מל קבוצה). על כל חניך בתורו להתקדם בהתאם לכללי משחק הדמקה המוכרים לכולנו. רגע לפני פתיחת המשחק נחלק לכל חניך פתק עם בעיה אחת המאפיינת במידה גבוהה או פחותה את החברה הישראלית: פערים חברתיים, נוער בסיכון, תאונות דרכים, אלימות, שימוש בסמים, שתיית אלכוהול, קיטוב בעם כל חניך ש"אכל" את חברו במהלך המשחק זוכה גם בפתק שלו.   דיון נבקש מהחניך שבידו מספר הפתקים הרב, להקריא אותם ואז נשאל (אותו ואת יתר החניכים): –          לו היה לך תקציב בלתי מוגבל איזו בעיה היית רץ לפתור? –          לו הייץ ראש-ממשלה איך היית פותר את...

יום המעשים הטובים

יום המעשים הטובים?! מטרות: החניכים יבררו את מושג ה-"מתן בסתר" הלכה למעשה. החניכים יבקרו את תוכן "יום המעשים הטובים". מהלך הפעולה:   המעשים הטובים שלי המדריך יספר לחניכים כי השבוע נערך ברחבי הארץ "יום המעשים הטובים" מיוזמתה של שרי אריסון, אשה עשירה, בעלת בנק הפועלים. לרגל יום זה – כל חניך יכריז על מעשה טוב, שהיה מוכן לעשות ביום "המעשים הטובים". ביום חול – נרשום על פתקים מוכנים מראש ונפזר במרכז המעגל. בשבת – נכין מראש תשובות אפשריות של החניכים (נכתוב באופן כוללני כדי לקלוע לתשובות חניכים רבות ככל הניתן). ומה יותר? כעת נחלק את השבט ל-4 קבוצות קטנות, ונבקש מכל אחת מהן לדרג את המעשים הטובים לפי איכותם. על הקבוצה כולה להסכים לדירוג על-בסיס הקריטריונים הבאים: הכי חשוב הכי תורם לאחרים הכי תורם לי הכי "דתי" כמובן שהקריטריונים יוצרים סולמות הערכה שונים, לכן על הקבוצה להחליט על מידת החשיבות שהיא מייחסת לכל אחד מהקריטריונים בתוך מכלול השיקולים שלהם. דיון...