תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

תחילת שנה כהזדמנות

תחילת שנה כהזדמנות מטרות: 1. החניכים יבטאו חלומות אישיים, ויבררו כיצד ניתן להתקדם כדי להגשימם במהלך שנה זו. 2. החניכים יבינו שהם אחראים על עתידם – להתקדמות וחלילה להיפך, הליכה אחורה. מהלך הפעולה: משחק פתיחה – פרידה מהחופש: המדריך ייתן לאחד מהחניכים לקרוא את הקטע הבא: "היית אתנו חודשיים שלמים, למדנו להכיר אותך, ליהנות ממך וכל רגע איתך היה מלא בחוויות ונטול דאגות. יום אחד פשוט נעלמת, וכעת אנחנו צריכים ללמוד לחיות בלעדיך, אתה עוד תחזור, ואנו נחכה לך גם אם זה ייקח שנה שלמה בינתיים התאספנו כאן כל אוהביך להעלות זיכרונות ולהיפרד. להתראות לך החופש הגדול" המדריך יחלק את הקבוצה לשתיים. כל אחד מחברי הקבוצה צריך להציג בפנטומימה מה הוא עשה בחופש, והקבוצה צריכה לנחש, מה הוא עשה. לדוג': הייתי בים, הייתי בבריכה, הייתי בלונה פארק, ישנתי, ראיתי סרטים, עבדתי, מרחתי קרם שיזוף, ועוד… כדאי להכין פתקים ולתת לחניכים להציג את מה שכתוב בפתק. מה אברך? המדריך יפזר כרטיסיות...

שופטים התשע"ה- פעולה מס' 148

אין לך אדם שאין לו חברה  מטרות: החניכים יבחנו את כוחה של הקבוצה. החניכים ידרשו לחלקים בחייהם בהם הם מרגישים בדידות. מהלך הפעולה: נשוחח עם החניכים על מקומו של הפרט בתוך הקבוצה. נדמה כי זהו זמן אידיאלי לעסוק בנושא זה לאור העובדה שמפעלות הקיץ הרבים והתעסוקה החברתית הענפה בקבוצת השווים בוודאי מציפה אצל רבים מחניכינו קשיים בנושא זה. למי צלצלו הפעמונים? למי צלצלו הפעמונים?"אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו; כל אדם הוא קטע מן היבשת, חלק מן השלם; אם ייסחף ולו גם רגב אדמה אחד בגלי הים, תהיה אירופה חסרה משהו, מותו של כל אדם מחסיר ממני משהו, כי אני הנני בשר מבשרה של האנושות, לכן לעולם אל תשאל למי צלצל הפעמון, לך הוא מצלצל." (ג'ון דאן)   נחלק לחניכים את הקטע הבא: קטע זה מדבר על בני אדם. טענתו המרכזית: 'אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו'. נשאל את החניכים: ·            על מה הקטע מדבר? ·           ...

ראה התשע"ה

זמן לחופש וכיף  מטרות: החניכים יכירו טוב יותר את חבריהם לשבט. החניכים ייהנו מהחברותא המשותפת. מהלך הפעולה: לכבוד שיא הפעילות בחופש הגדול – מחנות, טיולים ועוד – נציע מגוון של משחקי חברה וכיף לגיבוש השבט. אמת ושקר מטרת המשחק היא לגלות מהו הסיפור האמיתי. כל אחד מהחניכים מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (עדיף שיהיו כמה שיותר מיוחדים / מוזרים / מצחיקים) – אחד מהם יהיה סיפור אמת והשני – סיפור שקר. על החניכים לזהות מהו הסיפור האמיתי.  מי אני? כל אחד מהחניכים יקבל פתק ובו רשומות 4 קטגוריות: תחביב, מאכל אהוב, מידת נעליים, מקצוע לימודים שנוא. כל חניך יכתוב ליד כל קטגוריה את הדברים הנכונים לגביו בלי לחשוף בפני חבריו את שכתב. נערבב את כל הפתקים בערימה אחת ואחר-כך נחשוף אחד אחד וננסה לזהות למי שייך כל אחד מן הפתקים. בינגו אהבות כל חניך מקבל כרטיסיית בינגו בעלת 9 משבצות. בכל משבצת לב חצוי, וליד כל חצי לב תהיה...

לוקחים אחריות על השעמום

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו?

למה לעשות? למה אני? למה עכשיו? מטרות: החניכים יכירו אופציה נוספת להעברת הזמן בחופש – התנדבות. החניכים יכירו בערכה של התנדבות עבור התורם ועבור הנתרם. מהלך הפעולה:   דמקה ישראלית המדריכים יכינו מראש משבצות שחור-לבן גדולות למשחק דמקה אנושית. לכל חניך נכין דף לבן / שחור כדי לזהות אותו כאחד מבין שתי הקבוצות. החניכים נעמדים על המשבצות (קבוצה מל קבוצה). על כל חניך בתורו להתקדם בהתאם לכללי משחק הדמקה המוכרים לכולנו. רגע לפני פתיחת המשחק נחלק לכל חניך פתק עם בעיה אחת המאפיינת במידה גבוהה או פחותה את החברה הישראלית: פערים חברתיים, נוער בסיכון, תאונות דרכים, אלימות, שימוש בסמים, שתיית אלכוהול, קיטוב בעם כל חניך ש"אכל" את חברו במהלך המשחק זוכה גם בפתק שלו.   דיון נבקש מהחניך שבידו מספר הפתקים הרב, להקריא אותם ואז נשאל (אותו ואת יתר החניכים): –          לו היה לך תקציב בלתי מוגבל איזו בעיה היית רץ לפתור? –          לו הייץ ראש-ממשלה איך היית פותר את...

להתראות חופש שלום לימודים

להתראות חופש שלום לימודים מטרה: 1. החניכים יסכמו את החופש הגדול שעבר עליהם. 2. החניכים יבינו שהחיים מורכבים מאיזון בין חוויות עוצמתיות לשגרה אפרפרה. מהלך הפעולה: בשבת האחרונה של החופש הגדול נסכם עם החניכים את החופש שעבר עליהם, וכן, לקראת תחילת הלימודים, נדבר על מאפייניה האפורים של השגרה. מה אתה קונה? מפזרים על הרצפה הרבה פתקים עם שמות מוצרים שונים, בעלי ערך שונה. לדוגמא: טלויזיה, נייר טואלט. שמות בעלי ערך נמוך נפזר הרבה ושמות בעלי ערך גבוה נפזר מעט. נותנים לשני חניכים שני סלים ואומרים להם שהם זכו בהזדמנות חייהם! יש להם 10 שניות להיכנס ל"סופר" הכי גדול בארץ ולקחת מה שהם רוצים. (בדרך כלל יש כאלה שלוקחים כל מה שבא לי והרבה –  אבל דברים שהם בעלי ערך כספי נמוך ואילו כאלה שאמנם "בזבזו" מזמנם ובררו ולכן יצאו עם מעט מוצרים, אבל בעלי ערך כספי גבוה).   מה אני לוקח מהחופש? לאחר פתיחת הפעולה בדרך זו, נגיד לחניכים שהחודשיים...

כוחה של שגרה

מטרות: 1. החניכים יבררו יחד מהן נקודות החוזק והעוצמה של כל אחד מהם. 2. החניכים יגדירו ציפיותיהם ממפעלי הקיץ בתנועה ובשבט.   מהלך הפעולה: בעת שהפעולה נכתבת נדמה שסוף-סוף תתחיל עבור ילדי ישראל חופשת קיץ שגרתית ושקטה. זו הזדמנות להעצים את חניכינו ולבנות עימם תיאום ציפיות לקראת הפעילות העתידה להיות בשבועות הקרובים יחד.   עוצמת הפרט… נחלק לכל חניך בשבט דף נייר ונבקש מהם להעתיק את כף ידם לדף הנייר. לאחר שכולם ביצעו זאת, נבקש מהם לכתוב בכל אצבע, חוזקה אחת שלהם. בסיום המטלה הזו צריך להיות לכל תלמיד רישום של כף ידו ועליה (בכל אצבע) מצוינת חוזקה אחת שלו. (בשבת ניתן לחלק דף, עליו מוטבע ציור של יד. את החוזקות ניתן לכתוב מראש ולפזר במרכז החדר) כעת נבקש מן החניכים להתחלק לזוגות (כאן כדאי מאוד לעשות מאמץ להימנע מזוגות של חברים טובים ולנסות לחלקם לזוגות אקראיים יותר). כל בן זוג צריך כעת לכתוב חמש חוזקות שהוא רואה בבן זוגו....

זמן משפחה

מטרות: 1. החניכים יכירו במקומה החשוב והמשמעותי של משפחה כחלק מהזהות שלנו. 2. החניכים ידונו יחד ביחסים שלהם עם הוריהם.   מהלך הפעולה: במהלך החופש הגדול – יותר מבשאר השנה – אנחנו פוגשים את משפחתנו הקרובה באינטנסיביות גדולה. זו הזדמנות להתייחס למעגל זהות זה.   משחק הסבתות כל חניך בוחר את אחת מסבתותיו (חיה/מתה) ואומר את שמה לשבט. לאחר מכן משוחק משחק המטאטא בו נאמר שם הסבתא ומי ששם סבתו נאמר חייב לרוץ ולתפוס את המטאטא וחוזר חלילה. כאשר יש כמה ילדים ששם סבתם זהה הרי שהסיטואציה משעשעת. לאחר סיום המשחק אפשר לבדוק עם כמה מהחניכים מי היא אותה סבתא אותה בחרו לייצג במשחק? מה מהות הקשר שלהם אליה? משהו שהם לוקחים ממנה?   מה מיוחד במשפחתי? (לא בשבת) נתלה על הקיר פלקטים עם הכותרות הבאות: מנהג מיוחד במשפחתי / שיר שאוהבים לשיר במשפחתי / בדיחה משפחתית / בילוי אהוב עלינו / חפץ מיוחד במשפחתי (עובר מדור לדור, או אחר)...

ומה החופש שלך

ומה החופש שלך? מטרות: החניכים יפתחו רגישות למצבם של חבריהם במהלך החופש. החניכים יבררו מהו סגנון החופש שהם מקיימים ומה סגנון החופש הרצוי בעיניהם. מהלך הפעולה: נשחק מגוון של משחקים מיד עם תחילת הפעולה. נעבור ממשחק למשחק ללא דיבורים מיותרים. הסברים למשחקים ינתנו בהמשך. המשחקים הנזכרים בפעילות לא מחויבים, ניתן לשחק משחקים אחרים על-פי העיקרון שיוסבר בהמשך.   קופסת סרדינים כל החניכים עומדים על הכסאות בשורה. בכל 20 שניות מוציא המדריך כסא אחד ועל החניכים להסתפק במספר הכסאות הקיים. חניך שנופל יוצא מן המשחק. האחרון על הכסאות הוא המנצח.   מי פנוי? השבט יושב על כיסאות במעגל חוץ מחניך אחד שעומד כך שיש כיסא אחד פנוי. המטרה של החניך היא להתיישב על הכיסא ומותר לו ללכת רק בצורה של עקב לבוהן (דבר שמאט את קצב ההליכה מן הסתם). השבט צריך למנוע מאותו החניך לשבת על הכיסא ע"י כך שחניך אחר יישב עליו (כך שמייד ישנו כיסא פנוי אחר וכן הלאה..) יוצא שנעים בדר"כ בצורה...