צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...

עיניים עצומות לרווחה

מטרות: 1. החניכים יבינו את הסכנות שיש בהערצת אנשים. 2. החניכים ידעו להבחין בין הערצה להערכה.   מהלך הפעולה: גזירת דינו של אהוד אולמרט היא הזדמנות לשוחח עם התלמידים על מידת האמון שראוי כי נרחוש לבני אדם אחרים.   פתיחה – בעיניים עצומות נסגור מראש את חדר הפעולה ונכין בו מסלול מכשולים. נבקש מן החניכים להתחלק לזוגות, כאשר אחד מבני הזוג יכסה עיניו והשני ישמש כמורה הדרך שלו. לאחר שהתחלקו נערבב את הזוגות . נדאג לכך שכל חניך יהיה עם בן-זוג שאיננו בהכרח חבר שלו. החניכים יכנסו לחדר הפעילות זוגות-זוגות, כאשר אחד מבני הזוג מוביל את זה עם העיניים המכוסות.   דיון לאחר שכולם נכנסו, נשב במעגל ונשאל את החניכים: –          איך הרגשתם? מה הרגשתם? חשש? מבוכה? משהו אחר? –          כיצד התחלקתם בתחילה לזוגות? –          בעלי כיסויי העיניים: מה הרגשתם כאשר החלפנו את הזוגות? –          מי הרגיש שהוא יכול לסמוך במאה אחוז על בן-זוגו?   נסכם ונאמר כי הטבע האנושי...

מי הזמר או מה זה משנה?

מי הזמר? – או – מה זה משנה?   מטרה: 1. החניך ידון בנושאים אקטואליים ויגבש דעה בעניינים אלו. 2. החניך יבחין בין מידע עיתונאי חשוב לבין מידע "צהוב" מהלך הפעולה: בפעולה זו נעסוק עם הילדים בנושא רגיש. עלינו להיות מודעים לכך מראש ולהשתדל שזה לא ימנע מאיתנו לפתח דיון מעמיק בנושאים העקרוניים שנושא זה מזמן לנו, מחד. מאידך, לא להתפתות להפוך את הפעולה להפך מן המסר שלה – עיסוק "צהוב" ורכילותי ב"חדשות היום"   מי אני ומה שמי? נשחק עם הילדים משחק פתיחה נחמד: נכין לחניכים מראש כתרים עליהם כתובים שמותיהן של דמויות שונות. לאחר שנחבוש לכל אחד מהחניכים כתר, נחל במשחק תחרותי שמטרתו לזהות כמה שיותר מהר איזו דמות אני מייצג. הערה למדריך: ניתן לשחק גם בצורה פרטנית, כאשר בכל פעם חניך אחד בלבד חובש כתר. למה אתה רוצה לדעת? כעת נקיים עם החניכים סדרה של משחקי תפקידים. בכל פעם נבקש חניך-מתנדב שיציג את הסיטואציה:   לאחר כל...

מה יותר ישראלי מאריק?

מה יותר ישראלי מאריק?   מטרה: 1. החניכים יכירו בערכם של גיבורי תרבות שונים אשר אינם בהכרח משתייכים לסקטור שלנו. 2. מתוך כך יכירו החניכים בערכם של ציבורים שונים בחברה הישראלית מהלך הפעולה: עם לכתו לעולמו של אריק איינשטיין, התעורר בציבור גל של אהדה לאדם, לשיריו, לתרבותו ולמורשתו. בפעולה זו נמצא דרך לקשור גם את החניכים לתחושות אלו, מתוך מטרה לחנכם לראות עצמם כחלק מהחברה הישראלית ולא כמתבדלים.   פתיחה – שם של ישראלי נפתח את הפעולה בסדרת חידות מסקרנת: –          מהו השם הכי ישראלי בעיניך לבן? –          מהו השם הכי ישראלי בעיניך לבת? –          מהם שלושת השמות הכי שכיחים לבנים בשנת 2012? (מוחמד, אחמד, מחמד) –          מהם שלושת השמות הכי שכיחים לבנות בשנת 2012? (מריה, נועה מרים)   "מלחמה" – הדור הבא נמשיך את הפעולה במשחק הידוע והמוכר לכולנו – "מלחמה". נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונפתח במשחק לאחר חלוקת הקלפים, אבל החוקים קצת שונים: –          קלפי המשחק אלו...

לכל איש יש שם

מטרות: 1. החניכים יבינו את משמעות השם של בן אדם ואת החשיבות שבהנצחה הפרטית של כל שם ושם מקורבנות השואה. 2. החניכים יחוו חיבור אישי לסיפוריהם של קורבנות שואה.   מהלך הפעולה: לקראת יום השואה נעסוק עם החניכים במשמעות של שמות ושל החשיבות בהנצחת ובהזכרת שמותיהם של קורבנות השואה.   תן שם של… הושב את החניכים במעגל ועשה קצב. שמור את הקצב לאורך כל המשחק. אמור לאחד החניכים להתחיל ולהגיד: "תן.." לבא אחריו להגיד: "שם.." אח"כ "של" והחניך שיוצא רביעי בסבב אומר שם של איזה שהוא נושא כולל (למשל: פרחים, עצים, מכוניות ועוד), על שאר החניכים ממנו והלאה לנקוב בשמות פרטים של הנושא הכולל. (למשל פרחים: כלנית, נורית, נרקיס ועוד).נפסל מי שלא מוצא פריט.   עמודו שמות חניך זורק את הכדור באוויר וקורא בשמו של אחד החניכים, זה חייב לתפוס את הכדור. לאחר שתפס הוא צועק "עמודו" וכל החניכים קופאים, ואז הוא זורק את הכדור בכוח לעבר אחד החניכים. אם...

כוחו של הנוער

מטרות: החניכים יבינו את הכוחות האדירים האצורים בהם, אף בגילם הצעיר. החניכים ידונו כיצד נכון להביא לידי ביטוי כוח זה. מהלך הפעולה: לקראת החופש הגדול הממשמש ובא ניתן להקדיש מספר פעולות לעיסוק בעצמנו – בכוחות שלנו ובמגבלות של כח זה. טרם מתחילה הפעולה חלקו לחניכים פתקים, אשר על כל אחד מהם רשום שם אחד מהרשימה: אלכסנדר מוקדון מקסימיליאן רובספייר ר' נחמן מברסלב האר"י הקדוש סטיב ג'ובס מארק צוקרברג שרה אהרונסון פול מקרטני ג'ון לנון רינגו סטאר ג'ורג' האריסון גמאל עבד אל נאצר יגאל אלון קליאופטרה   החברים יחליטו נספר לפני החניכים את הסיפור הבא. מומלץ ביותר להיות יצירתיים בהעברת הסיפור – אם באמצעות המחזתו, אם באמצעות תלבושות ואם בכל דרך אחרת: "אתם חברי 'קיבוץ עובדיה', גרעין הכשרה של בני נוער בפולין אשר מייעדים את עצמם לעלות ארצה ולהקים קיבוץ יחדיו. לפני מספר ימים הגיעו לכאן ארבע חברות חדשות בהסתר, כולן ברחו מבתיהן וממשפחותיהן אשר מתנגדות נחרצות לעליה לארץ ואסרו עליהן...

המקצוע- רב ראשי

המקצוע: רב ראשי מטרות: 1.   החניכים ידונו בתפקיד הרב. 2.   החניכים ידונו בגבול שבין סמכות הרב להחליט לבין שיקול הדעת והאחריות של הפרט. מהלך הפעולה: לאור העיסוק האינטנסיבי בתקשורת בבחירת הרב הראשי הבא, ננסה לברר יחד עם החניכים את תפקידו ומקומו של הרב בעולמנו. מה לשאול? נביא דוגמאות לשו"תים, ביניהם שו"ת sms (כדאי להביא את עלוני השבת). נשאל את החניכים: על איזו שאלה/ות מבין אלה היית מתייעץ עם רב? על איזו מהן לא היית שואל כלל, אלא פועל על פי תחושתך האישית? איזו מהן היית מברר בעצמך, באמצעות פתיחת ספר, או דרך אחרת? [חשוב: באופציה זו יש לבחור רק אם באמת החניך רואה את עצמו פותח ספר בנושא, ולא שבאופן תיאורטי "על זה צריך לפתוח ספר"]. אפשרויות נוספות לשאלות המופנות כלפי רב (אפשר, כמובן, להוסיף רבות אחרות או להשמיט): -מה מברכים על בורגול? [מזונות.] -האם מותר להשכיר דירה לערבי\גוי? -מה הקב"ה רוצה ממני? -אני מתלבט\ת לגבי שנת השירות שלי? -האם...

האמת והשלום-הרב פרומן

האמת והשלום אהבו מטרות: החניכים יכירו את הרב מנחם פרומן שנפטר לפני שבוע ואת עולמו המיוחד. החניכים יכירו בכך שהשלום הוא ערך וראוי לרדוף אחריו. מהלך הפעולה:   מורכבות של דמות המדריך יחלק לחניכים חלקי פאזל, כשעל כל אחד מהם מתוארת דמות אחרת: –          תושב כפר חסידים –          תלמיד בית הספר הריאלי –          חייל בחטיבת הצנחנים –          אחד ממשחררי הכותל –          תלמיד ישיבת מרכז הרב –          תלמיד ישיבת הכותל –          תלמיד ישיבת איתרי –          תלמיד החוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית –          מתנחל –          רב קיבוץ כפר עציון –          מורה במכון מאיר –          ר"מ בישיבת עטרת כהנים –          ר"מ בישיבת מקור חיים –          רב היישוב תקוע –          מלמד בישיבת עתניאל –          זוכה פרס אבי-חי לאחר שהתלמידים יבנו את הפאזל יחד, נשאל אותם – האם יכול להיות שבעם אחד יש כל-כך הרבה גוונים? איך יכול הכל לדור בכפיפה אחת?   הרב מנחם פרומן נאפשר דיון קצרצר, ואז נפתיע ונאמר שכל המאפיינים מתאימים...

בשבח הביקורתיות

מטרות: החניך יבחן את דרך חייו ויכיר במורכבותה. החניך יבחן בביקורתיות את דרכיו.   מהלך הפעולה: בשבוע בו נפטר השר אורי אורבך, וכן נכנס חודש אדר – נשלב פעולה המבטאת ביקורת עצמית והתבוננות על עצמנו באופן מחויך, בדיוק כפי הוויתו של אורבך ז"ל.   בשבח נחלק לכל החניכים את הקטע שכתב אורי אורבך – "בשבחי החינוך הדתי לאומי". ניתן להקריא קטע זה או במידה ומדובר ב "שבט עם פלפל" ניתן להמחיז את הקטע באמצעות שני שחקנים המשחקים חרדי וחילוני:   הוא צעיר בן 24, חרדי מלידה , גר בירושלים.  העולם האסוציאציות שלו לא משחקים שום תפקיד הביטלס', שלום חנוך, עמוס עוז, "מבית אלפא עד נהלל", חיים יבין, פרס נובל, כ"ט בנובמבר, הבימה, הפקולטה לחקלאות, חנה סנש, קידה שעירה, חייקה גרוסמן, ריטה ורמי. הוא שמע מילה פה מילה שם, אבל הוא לא ממש מבחין בין ידיעות למעריב. עיתון הארץ או מקור ראשון מעולם לא ראה, בטח לא קנה. הוא לא זוכר...