פעולת גיבוש קלילה

פעולת גיבוש קלילה מטרות: החניכים יכירו אחד את השני יותר לעומק. החניכים יהנו מן המפגש הקבוצתי. מהלך הפעולה: שבירת קרח משחקים קווא-קווא רגיל, כל מי שנפסל ממציא תנועה ומבצע אותה לאחר מחיאת הכף הרגילה של קווא קווא. עם כל נפסל מוסיפים עוד תנועה וכך מתקבל מעין ריקוד מהנה. תן 3… הקבוצה עומדת במעגל ובמרכזה מתנדב. כולם מושיטים 2 כפות ידיים קדימה. המתנדב בוחר אדם ונותן לו כיף, זה שנבחר אומר לו "תן לי שלוש (וקטגוריה אותה הוא בוחר – חתולים מפורסמים, מותגי נעליים, תבלינים לסלט). כעת, זה שנבחר צריך לרוץ בעודו נותן כיפים לכל העומדים במעגל לפי סדר עמידתם, וזה שבמרכז צריך לענות עד שהנבחר מסיים את ריצתו. אם הספיק לתת 3 תשובות הוא מחליף מקומות עם זה שרץ במעגל, ואם לא הוא נשאר לסיבוב נוסף ופונה לאדם אחר. שעון פגישות מחלקים לחניכים "שעון פגישות" – מבקשים מהם למלא את כל השעות בשמות של חברים מהקבוצה. כעת בכל פעם המדריך...

נחמד להיות חשוב, אבל יותר חשוב להיות נחמד

נחמד להיות חשוב אבל יותר חשוב להיות נחמד   מטרה: החניך יבין כי המטרה איננה מקדשת האמצעים בדרך להצלחה ועלינו לדעת לא לדרוס את העומדים בדרכנו. מהלך הפעולה: בפעולה זו נעסוק עם הילדים ביחסים שבינם לבין עצמם. לפיכך חשוב להתאים את הפעולה בדיוק לשבט שלכם, שאתם מכירים הכי טוב. לא לזרות מלח על הפצעים, אבל לנסות להתמודד עם בעיות שקיימות בשבט, הקשורות בנושא הפעולה, ואתם מודעים להן.   "הכוכב voice פקטור" נבחר 3 חניכים שיתפקדו כ"שופטים", וכל שאר החניכים משתתפים בתחרות כשרונות צעירים רב תחומית. הם יכולים לבחור אם להופיע לבד או בקבוצות, בריקוד, שירה או קטע משחק. חניכים שמתביישים יתבקשו לסייע לחניכים המשתתפים ויוכרו כחלק מהקבוצה. יש לספר לחניכים שחוץ מהכישרון הם נבחנים על עוד קטגוריה סודית שתיוודע להם רק בסוף התחרות. *בקבוצות גדולות מאוד ניתן להגדיל את מספר השופטים בזמן ההכנות על החניכים ה"שופטים" להסתובב בין חבריהם ולבחון פרמטר שידוע רק להם – עזרה לזולת. אחרי כעשר דקות...

מתחילים מחדש

מתחילים מהתחלה מטרה: 1. החניכים יחלו לתכנן יחד כיצד תיראה חלוקת העבודה ביניהם בחודש הארגון. 2. החניכים ידברו על החשיבות שבשיתוף פעולה בין כולם לטובת הצלחת משימות השבט. מהלך הפעולה: לקראת תחילת השנה ועם תחילת שנת הלימודים נקדיש פעולה לדרכי התקשורת בין החניכים בשבט ולדרכים בהן ניתן לשפר אותן. מה הברכה שלך?אבני דרך נבקש מהחניכים בשבט להתחלק לזוגות ולחשוב מה צריך בשביל שהשבט שלנו יהיה השבט המוצלח ביותר בסניף? יחד הם יתבקשו לחשוב על ארבעת הדברים הכי חשובים בעיניהם. למצוא אבנים בגדלים שונים ולכתוב (ואם בשבת – רק יאמרו אח"כ בסבב) על כל אבן לפי מידת החשיבות של אותה תכונה/מעשה. לאחר ביצוע התרגיל, נחזור לשבת במעגל וכל צמד יציג את אבני הדרך שלו. כדאי לנסות ולראות מהם הדברים שחוזרים על עצמם. חשוב לא להיות שיפוטיים במהלך הסבב, ולאפשר לכל אחד להציג את אבני הדרך שלו באופן ישיר וללא תגובות. אח"כ נסביר שאלו אבני דרך בעבודתנו, זה הבניין שאיתו נבנה את...

הפרט בקבוצה

הפרט בקבוצה מטרה: החניכים יקיימו בירור כללי על מקומם בתוך הקבוצה. מהלך הפעולה: חשוב לפתוח את הפעולה בהקדמה של המדריך. ברור כי כאשר עוסקים בפרט ובענייניו האישיים, ישנה רגישות רבה (אצל חלק מהחניכים יותר, וכמובן שאצל חלק פחות), לכן יש להישמר ולהיזהר מאוד בכבוד חברינו לאורך כל הפעולה, ולהימנע ככל הניתן מאמירות שיפוטיות כלפי החבר לשבט. פתיחה – שושנת התכונות: תקיף רגשני נותן אמון כל חניך יקבל דף ועליו שרטוט של תכונות מנוגדות: מנהיג חשדן רך מונהג קר רוח בשלב ראשון, נבקש מכל חניך שיחשוב/יסמן לעצמו היכן הוא נמצא על קו הרצף בכל-אחד מן המקרים. בשלב שני, נבקש מכל אחד שיחשוב/יסמן היכן נמצא היושב לשמאלו על קו הרצף בכל אחד מן המקרים. לאחר ביצוע שתי המשימות, יבררו החניכים מה מידת ההתאמה בין הסימון שלהם לבין הסימון של חבריהם. ניתן לתת לחניכים גם זמן לדון על הסימון האישי ועל השיקופים שנעשו. מה אכפת לי?: לאחר שביררנו באופן כללי כיצד כל אחד...

ברכת שנה טובה

ברכת שנה טובה מטרה: 1. החניכים יבינו את משמעות הברכות כדרך ליצור קירוב בין אנשים. 2. החניכים יברכו אחד את השני בכדי ליצור בשבט אווירה טובה בפתחה של שנה. מהלך הפעולה: לקראת תחילת השנה ועם תחילת שנת הלימודים נקדיש פעולה לדרכי התקשורת בין החניכים בשבט ולדרכים בהן ניתן לשפר אותן. מה הברכה שלך? מפזרים על הרצפה את סוגי הברכות הבאות: לבריאות בוקר טוב מזל טוב בקרוב אצלך ברוך הבא לילה טוב דרך צלחה ישר כח בילוי נעים נבקש מכל חניך לבחור ברכה אחת שהיא משמעותית עבורו (אין צורך לקחת, כך שמספר חניכים יכולים לבחור את אותה הברכה)  ולספר לשבט מדוע היא משמעותית עבורו. לדוגמא: חניך אחד יאמר: "אמרו לי ישר-כח לאחר הקריאה בתורה וזה ריגש אותי.", חניך אחר יספר ש"בחתונת אחיו אמרו לו בקרוב אצלך ולכן ברכה זו נחקקה בזכרונו כמשמעותית", וכיו"ב. דיון נשאל את החניכים: –          מה המשמעות של ברכות, לדעתכם? למה אנחנו בכלל מברכים אחד את השני? –         ...