סליחה באחריות

סליחה באחריות מטרות: 1. החניכים יבינו כי בקשת סליחה משמעותה לקיחת אחריות 2. החניכים יבינו את החשיבות שבלקיחת אחריות על מעשינו. פתיחה: המדריך יסכם מראש עם שני חניכים שיכנסו לפעולה באיחור קל ויפתחו ב"הצגה" מבוימת, של ריב בין שניהם המבוסס על הכרטיסיות הבאות: המדריך ישתף פעולה עם ההצגה המבוימת ויתן לכל אחד מהחניכים לשטוח טענותיו באזני השבט כולו. מן הפה ולחוץ: המדריך יספר לחניכים שהסיטואציה לא התרחשה במציאות ויודה לשני החניכים-שחקנים ששיתפו פעולה עם המתיחה, אך ימשיך וישאל – "למי קרה שאמר דבר כלשהו מן הפה ולחוץ?" יש לעודד את החניכים לשתף בחוויות שונות ורבות ככל האפשר.. לאחר שהחניכים שיתפו וחשו שלכל אחד קורה מדי פעם שהוא אומר דברים שאיננו מתכוון אליהם, יפתח המדריך דיון: –          מה הבעיה עם זה? האם יש בעיה בכך? –          למה לא לדאוג לכך שחברך או האדם שמולך יהיה מרוצה? זה נהנה וזה לא חסר. –          סליחה, בעיקרון, נועדה לאזני השומע. מה משנה מה מרגיש...

תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

תחילת שנה כהזדמנות

תחילת שנה כהזדמנות מטרות: 1. החניכים יבטאו חלומות אישיים, ויבררו כיצד ניתן להתקדם כדי להגשימם במהלך שנה זו. 2. החניכים יבינו שהם אחראים על עתידם – להתקדמות וחלילה להיפך, הליכה אחורה. מהלך הפעולה: משחק פתיחה – פרידה מהחופש: המדריך ייתן לאחד מהחניכים לקרוא את הקטע הבא: "היית אתנו חודשיים שלמים, למדנו להכיר אותך, ליהנות ממך וכל רגע איתך היה מלא בחוויות ונטול דאגות. יום אחד פשוט נעלמת, וכעת אנחנו צריכים ללמוד לחיות בלעדיך, אתה עוד תחזור, ואנו נחכה לך גם אם זה ייקח שנה שלמה בינתיים התאספנו כאן כל אוהביך להעלות זיכרונות ולהיפרד. להתראות לך החופש הגדול" המדריך יחלק את הקבוצה לשתיים. כל אחד מחברי הקבוצה צריך להציג בפנטומימה מה הוא עשה בחופש, והקבוצה צריכה לנחש, מה הוא עשה. לדוג': הייתי בים, הייתי בבריכה, הייתי בלונה פארק, ישנתי, ראיתי סרטים, עבדתי, מרחתי קרם שיזוף, ועוד… כדאי להכין פתקים ולתת לחניכים להציג את מה שכתוב בפתק. מה אברך? המדריך יפזר כרטיסיות...

שפה של הנהגה

מטרות הפעולה: 1-      החניך ילמד את סיפור של פרשת השבוע. 2-      החניך יבין כי מנהיגות נכונה צריכה להיות מותאמת לקבוצה המונהגת וקשובה לה ולצרכיה. סיפור בעל פה של פרשת השבוע פרשת ואתחנן מתחילה בתחינה של משה אל ה' לעבור את הגבול לארץ ישראל רק לרגע אחד ולצפות בארץ המובטחת. משה מעביר את ההנהגה ליהושע. העם מוזהר לשמור את מצוות ה׳. בסוף נאומו מתחילת הפרשה מזכיר משה את הניסים שה׳ עשה לעם ישראל. משה קובע את מיקומן של שלושת ערי המקלט בעבר הירדן המזרחי. משה חוזר על עשרת הדיברות בפני העם. פרשיית שמע ישראל. משה מצווה את העם להשמיד את האלילים. מדוע משה לא נכנס לארץ? הפרשנים התחבטו הרבה בשאלה מה היה חטאו של משה שגרם לו לא להיכנס לארץ. המקרא תולה את העניין בפרשיית מי מריבה, אבל גם שם לא ברור מה היה החטא הגדול של משה. לפי רש״י משה היכה את הסלע במקום לדבר אליו. לפי פרשנים אחרים, חטאו...

שמיטה צודקת?

  מטרות: 1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה. 2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.   מהלך הפעולה: במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.   הכנה לפעולה לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:   במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)           פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים, במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'. כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2   Take 1 במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל). הסבירו לחניכים...

שופטים התשע"ה- פעולה מס' 148

אין לך אדם שאין לו חברה  מטרות: החניכים יבחנו את כוחה של הקבוצה. החניכים ידרשו לחלקים בחייהם בהם הם מרגישים בדידות. מהלך הפעולה: נשוחח עם החניכים על מקומו של הפרט בתוך הקבוצה. נדמה כי זהו זמן אידיאלי לעסוק בנושא זה לאור העובדה שמפעלות הקיץ הרבים והתעסוקה החברתית הענפה בקבוצת השווים בוודאי מציפה אצל רבים מחניכינו קשיים בנושא זה. למי צלצלו הפעמונים? למי צלצלו הפעמונים?"אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו; כל אדם הוא קטע מן היבשת, חלק מן השלם; אם ייסחף ולו גם רגב אדמה אחד בגלי הים, תהיה אירופה חסרה משהו, מותו של כל אדם מחסיר ממני משהו, כי אני הנני בשר מבשרה של האנושות, לכן לעולם אל תשאל למי צלצל הפעמון, לך הוא מצלצל." (ג'ון דאן)   נחלק לחניכים את הקטע הבא: קטע זה מדבר על בני אדם. טענתו המרכזית: 'אין לך אדם שהוא אי העומד בפני עצמו'. נשאל את החניכים: ·            על מה הקטע מדבר? ·           ...

ראה התשע"ה

זמן לחופש וכיף  מטרות: החניכים יכירו טוב יותר את חבריהם לשבט. החניכים ייהנו מהחברותא המשותפת. מהלך הפעולה: לכבוד שיא הפעילות בחופש הגדול – מחנות, טיולים ועוד – נציע מגוון של משחקי חברה וכיף לגיבוש השבט. אמת ושקר מטרת המשחק היא לגלות מהו הסיפור האמיתי. כל אחד מהחניכים מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (עדיף שיהיו כמה שיותר מיוחדים / מוזרים / מצחיקים) – אחד מהם יהיה סיפור אמת והשני – סיפור שקר. על החניכים לזהות מהו הסיפור האמיתי.  מי אני? כל אחד מהחניכים יקבל פתק ובו רשומות 4 קטגוריות: תחביב, מאכל אהוב, מידת נעליים, מקצוע לימודים שנוא. כל חניך יכתוב ליד כל קטגוריה את הדברים הנכונים לגביו בלי לחשוף בפני חבריו את שכתב. נערבב את כל הפתקים בערימה אחת ואחר-כך נחשוף אחד אחד וננסה לזהות למי שייך כל אחד מן הפתקים. בינגו אהבות כל חניך מקבל כרטיסיית בינגו בעלת 9 משבצות. בכל משבצת לב חצוי, וליד כל חצי לב תהיה...

צדק וצדקה בליל הסדר

צדק וצדקה בליל הסדר מטרות: החניכים יכירו את משמעויותיו החברתיות של חג הפסח. החניכים יבינו את ההבדל בין צדק לבין צדקה ואת מקומם של כל אחד מן המושגים בחיינו. מהלך הפעולה:   שלוש מקלות עם פערים משחקים עם החניכים את המשחק "שלוש מקלות": לוקחים שלוש מקלות ומניחים אותן במרחק מסוים זו מזו. המטרה של החניכים היא לקפוץ ברווחים שבין המקלות, כשמותר לנחות רק פעם אחת בכל מרווח. כאשר כל החניכים מצליחים במשימה המדריך מגדיל את הפער בין המקלות. בסופו של דבר, הפער יהיה גדול כל כך שאפילו החניך הכי אתלטי לא יצליח במשימה.   הפערים בחיים נסיים את המשחק ונחזור לשבת במעגל. המדריך יאמר: החיים שלנו מלאים בפערים, שאם לא מתייחסים אליהם ומתמודדים איתם, הם גדלים כל הזמן – בדיוק כמו במשחק. למי יש דוגמאות? נעודד את החניכים להעלות דוגמאות שונות לפערים בהם נתקלו: –          עשירים-עניים –          מקובלים בכיתה-דחויים חברתית –          רעבים-שבעים –          מוכשרים-לא יוצלחים –          חכמים-טפשים ניתן כמובן להעלות...

פרשת ניצבים התשע"ה

חשבון נפש על חלשים  מטרות: החניכים יכירו את סוגיית הפליטים האקטואלית. החניכים פתחו רגישות לחלש, בין אם יהודי ובין אם גוי. מהלך הפעולה:  בפתח הימים הנוראים מזדמנת לנו הזדמנות לערוך חשבון נפש בנושא אקטואלי. לא נפספס אותה.  מה בתרמיל? המדריך יפתח במשחק "מה אני לוקח לטיול" המדריך בוחר קטגוריה שעל פיה הוא מחליט מה יוצא לטיול. מטרת החניכים למצוא את הקטגוריה. המדריך פותח ואומר דבר שהוא היה לוקח לטיול, לאחר מכן כל אחד אומר משהו והמעביר אומר אם הדבר הזה מגיע לטיול או לא. ע"פ זה המשתתפים צריכים לזהות מהי ההגדרה. בהתאם לדינמיקה המתפתחת ניתן להחליט האם לשחק סבב/ים נוספ/ים. לדוגמא: כל דבר המתחיל באות מסוימת נכנס לתרמיל, כל דבר שצומח בעונה מסוימת, כל דבר שנאמר ע"י אחת מבנות השבט, וכו'…   מי שאני ומי שהם כעת נשחק את המשחק הבא – המדריך יחזיק כדור וימסור אותו לאחד החניכים תוך הכרזה על קבוצת שייכות אליה הוא משתייך וגם החניך משתייך...

לוקחים אחריות על השעמום