לה' הארץ ומלואה

מטרות: החניכים יפנימו את הרעיון שהכל מאת ה'. החניכים יבינו את החשיבות שבהתנהלות ענווה.   מהלך הפעולה: לקראת שבועות נעסוק בקשר בין האדם לבין אלוקים. כיאה לשנת שמיטה נעשה זה בהקשרים של ויתור על רכוש.   ארוחת השבט נבקש מן החניכים לחשוב מהי החוזקה הגדולה ביותר שלהם. מהו הדבר שהם הכי טובים ומיוחדים בו? אפשר לעזור עם פתקיות על הרצפה: נגינה, מתמטיקה, מדעים, כתיבה, התנסחות, ציור, בניה, הרכבה, יכולת התמצאות וניווט, ריקוד, שירה, אפיה, בישול, יכולות ארגון, חוש הומור, יכולת משחק, אם זה כישרון שאותו ניתן להציג ניתן למי שרוצה להציג את יכולותיו.   דיון נקיים דיון עם החניכים על תשובותיהם. שאלות לדיון: איך היה להם לחשוב על זה? האם הם נוהגים להתגאות בחוזקה זו או שמא הם נוהגים להסתיר אותה? מה גורם להם לנהוג כך? האם לפעמים היו רוצים לנהוג אחרת? למה בעצם לא?   והארץ לא תימכר נפרוש בפני החניכים את פירושו של הרמב"ן: וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת...

השלום שמתפוצץ לנגד עינינו

מהלך הפעולה: אירועי השבועות האחרונים המזעזעים אותנו השכם והערב מהווים הזדמנות עבורנו להזכיר לנו ולחניכינו מהן שאיפותינו בחיים, על-אף המציאות הטופחת על-פנינו.   פתיחה – בלון השלום נחלק את השבט ל-2 קבוצות. כל אחד מחברי הקבוצה קושר מאחוריו בלון בצבע הקבוצה ומקבל מחט. כעת נשחק את המשחק בשני אופנים:   –          שלב א': קבוצה א' צריכה לדאוג לפוצץ את כל הבלונים של הקבוצה השניה, על-מנת לעבור לשלב הבא. קבוצה ב' צריכה לדאוג שלא יתפוצץ אף-לא בלון אחד, על-מנת שתעבור לשלב הבא.   –          שלב ב': שתי הקבוצות צריכות לפוצץ את בלוני הקבוצה השניה ולהימנע מפיצוץ הבלון שלהם. הקבוצה המנצחת היא זו שנשארו אצלה יותר בלונים.   במידה והפעולה מתקיימת בשבת ניתן לקיים את המשחק בצורה שאינה מחייבת פיצוץ הבלונים. ניתן להגדיר "קו גבול" במרכז החדר ומעבר שלו מהווה תחליף לפיצוץ הבלון.   דיון כעת נדון יחד עם החניכים על משמעותו המטפורית של המשחק ונבהיר: בשלב א' לא הייתה לקבוצה ב'...

הבית זה מקום ש?

מטרות: 1. החניכים יתוודעו למשמעות אחת של בניית הסוכות. 2. החניכים יפתחו מודעות לבית כמקום מבטחים, מקום שמשרה ביטחון מהלך הפעולה נברר בחג הסוכות יחד עם החניכים את המשמעות של הבית עבורנו. דווקא בגלל שאנחנו נוטשים אותו למשך שבוע בחג הסוכות, זו הזדמנות נהדרת לדבר על המשמעות שלו עבורנו.   הבית זה? נשב במעגל ונבקש מכל החניכים להשלים את המשפט: "הבית זה מקום ש…"עבורם. חשוב מאוד לפתוח את הסבב עם חניך שיענה ברצינות על השאלה, כדי לתת לחניכים סטנדרט גבוה, של התייחסות רצינית כלפי הסבב.   תופסת בתים נחלק לכל חניך צורה של בית (שגזרנו והכנו מראש מבריסטול / נייר/ כל דבר אחר מתאים). כעת נשחק את משחק התופסת, כאשר כל חניך העומד "בביתו" הוא מוגן ואינו יכול להיתפס על-ידי החניך שהוגדר כתופס. כדאי, כמובן לצאת החוצה כדי לשחק את המשחק , לאוורר את החניכים ולשחרר אווירה.   לשחרר את מפתחות הבית נחזור למעגל בחזרה ונשאל את החניכים: –          מה...