נוהגים כבוד זה בזה

מטרות: החניכים ילמדו להזדהות עם האחר – יצור אמפטיה עימו. החניכים יחשבו על תרומתם האישית לקבוצה – לשבט.   מהלך הפעולה: החיבור בין ימי ספירת העומר בהם אנו אבלים כי תלמידי רבי עקיבא לא נהגו כבוד זה בזה לבין ה-1 במאי, חג הפועלים שחל השבוע, מביא אותנו להציע פעולה העוסקת ביחסים שבין אדם לחברו.   על כף יד אחת כל החניכים מקבלים ציור של כף יד ורושמים (אם בשבת – אומרים) חוזקה אחת שלהם לכל אצבע. לאחר מכן נתחבר לזוגות וכל אחד מהחניכים ישלים לחברו את החוזקות שלו. (כל חניך מספר על חוזקות אצל השני, אפשר לכתוב גם משני צידי היד), בבחינת-"מראה לחוזקותיו" של כל חניך.   מה אני לוקח אתי מיום הזיכרון? כעת נפרוש טבלה גדולה במרכז החדר:   לא מדבר אלי קשה לי ואני צריך עזרה אני בסדר אני טוב אני מעולה ואפילו יכול לעזור/ללמד אחרים מקצועות לימוד (תורה, חשבון, שפה, אנגלית)           תחביבים...

כוחו של הנוער

מטרות: החניכים יבינו את הכוחות האדירים האצורים בהם, אף בגילם הצעיר. החניכים ידונו כיצד נכון להביא לידי ביטוי כוח זה. מהלך הפעולה: לקראת החופש הגדול הממשמש ובא ניתן להקדיש מספר פעולות לעיסוק בעצמנו – בכוחות שלנו ובמגבלות של כח זה. טרם מתחילה הפעולה חלקו לחניכים פתקים, אשר על כל אחד מהם רשום שם אחד מהרשימה: אלכסנדר מוקדון מקסימיליאן רובספייר ר' נחמן מברסלב האר"י הקדוש סטיב ג'ובס מארק צוקרברג שרה אהרונסון פול מקרטני ג'ון לנון רינגו סטאר ג'ורג' האריסון גמאל עבד אל נאצר יגאל אלון קליאופטרה   החברים יחליטו נספר לפני החניכים את הסיפור הבא. מומלץ ביותר להיות יצירתיים בהעברת הסיפור – אם באמצעות המחזתו, אם באמצעות תלבושות ואם בכל דרך אחרת: "אתם חברי 'קיבוץ עובדיה', גרעין הכשרה של בני נוער בפולין אשר מייעדים את עצמם לעלות ארצה ולהקים קיבוץ יחדיו. לפני מספר ימים הגיעו לכאן ארבע חברות חדשות בהסתר, כולן ברחו מבתיהן וממשפחותיהן אשר מתנגדות נחרצות לעליה לארץ ואסרו עליהן...

הפרט בקבוצה

אני מול עצמי

אני מול עצמי מטרה: 1. החניכים יהרהרו בדרכיהם ויקיימו סוג של חשבון נפש. 2. החניכים יפנימו שכולם, גם הגדולים ביותר טועים, ולכן נפילה אחת אינה מפלה סופית. מהלך הפעולה: בחודש הרחמים והסליחות נהרהר עם חניכינו על הדברים הטעונים שיפור אצלנו ועל הדרך להתמודד איתם. איזה קטע גם אני נשחק בפתיחת הפעולה משחק נחמד בו מתנדב חניך אחד וקם לספר על עצמו דברים שונים. כאשר הוא מספר פרט המשותף גם לחניך נוסף, קם אותו חניך ואומר "איזה קטע גם אני…" וממשיך לספר על עצמו. כך ממשיכים את המשחק כאשר החניכים כולם שותפים במשחק. כאשר מיצה המשחק את עצמו, מסכם המדריך ואומר: "ראינו שיש לנו דברים רבים דומים. לכולנו יש חוזקות ודברים חיוביים לומר על עצמנו כמו…(כדאי לציין דוגמא אחת או שתיים שעלתה במהלך המשחק) ולכולנו גם חולשות, כמו… (כדאי לציין דוגמא אחת או שתיים שעלתה במהלך המשחק, בלי להעליב אף חניך).   איך היית מתנהג ליד… נניח בפני החניכים רשימה של...

איזהו עשיר? השמח בחלקו

מטרות: 1. החניך יכירו בחשיבות השמחה בחלקך. 2. החניך יאירו לעצמם עוצמות וחוזקות הקיימות בהם.   מהלך הפעולה: יתכן וחניכים קיבלו או יקבלו תעודות מחצית בביה"ס בתקופה הקרובה. לחלק מן החניכים זו תקופה לא קלה. דווקא אז הזדמנות לדבר על החוזקות של חניכיכם.   כל אחד והסיום שלו נספר לחניכים את הסיפור המצורף על האורן שלא שמח בחלקו. הסיפור נגמר לפני סופו. נחלק את השבט לשלוש קבוצות ונשלח אותם לכתוב סיום לסיפור. ניתן לקבוצות 20 דק' להמחיז את הסיפור עם הסיום החדש שיצרו. (כדאי מאוד להביא מעט תחפושות כדי לשדרג את ההצגות)   האורן שמח בחלקו נספר לחניכים את סיומו של הסיפור: נשאל את החניכים מה המסר של הסיפור והאם תאם למסרים שהם יצרו בסיומים שלהם.   החוזקות שלי אם לא בשבת – נחלק לכל חניך דף נייר ונבקש מהם להעתיק את כף ידם לדף הנייר. לאחר שכולם ביצעו זאת, נבקש מהם לכתוב בכל אצבע, חוזקה אחת שלהם. בסיום המטלה...