עתיד הציונות ומדינת ישראל

מטרת הפעולה: נלמד שעתיד הציונות ומדינת ישראל תלוי בכל אחד ואחד מהם, בכל אחד ואחד מאיתנו. עזרים נדרשים: גיליונות נייר, מסקינטייפ, טושים צבעוניים, קרפים, נספח -שיר-"אני ואתה נשנה את העולם". הקדמה: ככל רעיון אידיאולוגי, גם הציונות תלויה בשני גורמים מרכזיים: א) רלוונטיות של הרעיון למציאות הקיימת ב) בני אדם בעלי יכולת שיבקשו לשאת את הרעיון על גבם מרצון. ביחידה זו אנו ננסה להעריך האם הרעיון הציוני עדיין רלוונטי והאם יהיה רלוונטי גם עוד 40 שנה. בנוסף, ננסה למצב את המשתתפים בתוך תחזית זו ולבחון את חלקם בה. תוכן הפעולה: א. נחלק את המשתתפים לשלוש קבוצות. קבוצה א' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך נראית כיום מדינת ישראל ואיך נראית הציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ב' תתבקש לצייר (בדרך שלה) ע"ג גיליון איך יראו ב- 2048 מדינת ישראל והציונות. בנוסף, יתבקשו המשתתפים להביע גם את עצמם ואת מקומם בתוך הציור. קבוצה ג'...

מה נלמד מן הנופלים?

מטרות: החניכים ילמדו מעט על דמותו של חלל צה"ל. החניכים יפיקו מן הלימוד מסקנות חיוביות לחייהם.   מהלך הפעולה: החניכים יתייחסו אל השבוע המורכב שעובר על מדינת ישראל בכל שנה, תוך התייחסות לאבל ולשמחה גם יחד. נכין מראש תערוכה של 5-6 דמויות של חללי צה"ל, בצירוף פרטים כלליים עליהם. ניתן למצוא באתר משרד הביטחון, בקישור הבא: http://www.izkor.gov.il/nizkorAll.aspx או לבחור דמויות שלהן קשר אישי אל החניכים. ניתן, כמובן, לשלב בתערוכה ספרים שנכתבו על הנופל, סרטונים, קטעי עיתונות, מכתבים, תמונות ועוד   הגיבור שלי החניכים מסתובבים בחדר, מעיינים ב"תערוכה" ובוחרים את הסיפור שנגע לליבם ביותר, ונעמדים לידו, כך נוצרו 5 תת-קבוצות. במידה שנוצרו פחות קבוצות מבקשים ממספר חניכים לבחור סיפור אחר. כעת נבקש מהחניכים לבחור מתוך כרטיסיות הערכים (ניתן להוסיף כראות עיניכם) את הכרטיסיות המתאימות ביותר לגיבור הסיפור. בשלב הבא עורכים סבב בין הקבוצות ושואלים: למה בחרו בסיפור זה? איך נגע לליבם? מה, לדעתם, הערכים שליוו את חייו של הגיבור? ניתן לבקש...

השלום שמתפוצץ לנגד עינינו

מהלך הפעולה: אירועי השבועות האחרונים המזעזעים אותנו השכם והערב מהווים הזדמנות עבורנו להזכיר לנו ולחניכינו מהן שאיפותינו בחיים, על-אף המציאות הטופחת על-פנינו.   פתיחה – בלון השלום נחלק את השבט ל-2 קבוצות. כל אחד מחברי הקבוצה קושר מאחוריו בלון בצבע הקבוצה ומקבל מחט. כעת נשחק את המשחק בשני אופנים:   –          שלב א': קבוצה א' צריכה לדאוג לפוצץ את כל הבלונים של הקבוצה השניה, על-מנת לעבור לשלב הבא. קבוצה ב' צריכה לדאוג שלא יתפוצץ אף-לא בלון אחד, על-מנת שתעבור לשלב הבא.   –          שלב ב': שתי הקבוצות צריכות לפוצץ את בלוני הקבוצה השניה ולהימנע מפיצוץ הבלון שלהם. הקבוצה המנצחת היא זו שנשארו אצלה יותר בלונים.   במידה והפעולה מתקיימת בשבת ניתן לקיים את המשחק בצורה שאינה מחייבת פיצוץ הבלונים. ניתן להגדיר "קו גבול" במרכז החדר ומעבר שלו מהווה תחליף לפיצוץ הבלון.   דיון כעת נדון יחד עם החניכים על משמעותו המטפורית של המשחק ונבהיר: בשלב א' לא הייתה לקבוצה ב'...