סביבה צודקת

מטרות: 1. החניך יבין את השפעת מעשיו בהווה על הדורות הבאים. 2. החניך יכיר באחריותו לצדק הבא לידי ביטוי בהתנהלות סביבתית מחושבת.   מהלך הפעולה: במהלך חודש ארגון נציע פעולות שונות העוסקות במגוון היבטים של צדק.   החיים כמגדל קלפים נחלק את השבט לשתי קבוצות. כל אחת מהן תקבל מאיתנו חפיסת קלפים אחת. על כל קבוצה לבנות פרמידה כמה שיותר גבוהה מהקלפים שקיבלה. מומלץ ואפשרי להפוך שני חניכים למשקיפים, אותם חניכים לא יעזור לקבוצה שהם הוצמדו אליה אלא ישקיפו על ביצועי הקבוצה שמבצעת את המשימה וידווחו על ביצוע המשימה במליאה. בשלב מסוים יגמרו לכל הקבוצות הקלפים, והם לא יוכלו להמשיך לבנות את המגדל. יש לבחון גם כיצד התמודדה כל אחת מהקבוצות עם "התכלות המשאבים".   דיון נשאל את החניכים: –          מה היתה המשימה? –          האם עמדתם בה? –          (בהנחה שניסו להגיע למגדל הכי גבוה) מדוע האינטואיציה שלנו היא לעשות הכי גבוה? הכי הרבה? הכי גדול? הכי…? האם זה טוב או...

התפתחות מחייבת התדרדרות?

מטרות: 1. החניך יכיר בהיות הטכנולוגיה מרכיב משמעותי ביותר בחייו. 2. החניך יבחן את החסרונות והיתרונות הקיימים במציאות שכזו.   מהלך הפעולה: חניכינו ואנחנו מוקפים בטכנולוגיה מתקדמת. עובדה זו הופכת לדבר שבשגרה, אשר איננו דורש מחשבה מיוחדת מאיתנו, בגלל שהוא כל-כך נוכח בחיינו. לכן ננסה לפתח עם חניכינו מחשבה על העניין.   טאבו הציגו בפני החניכים את התמונה הבאה: (אפשר ללחוץ על התמונה להגדלה ולהדפסה)               שאלו את החניכים: –          מה בתמונה? סביר שיענו כי מדובר במרכזיה, חדר בקרה, או מרכז מחשבים ענק. נסו לכוון אותם לכך שמדובר על התקופה של שנות ה- 40 של המאה הקודמת, כלומר לפני 70 שנה. לאחר מיצוי העניין גלו לחניכים שכל החדר הוא למעשה מחשב אחד, מה שהיום נמצא בכף ידם, היה בעבר חדר שלם.   דיון נשאל את החניכים את השאלות הבאות, על-מנת לפתח דיון על התפתחותה הטכנולוגית של האנושות: –          מה התפתח בשנים האחרונות? –          מה...

הסביבה שלך שמור עליה

הסביבה שלך – שמור עליה מטרות: החניך יהיה מודע לצורך בשמירה על איכות הסביבה כחלק מתיקון עולם. החניך יכיר בכך שיש ביכולתו לפעול יותר למען איכות הסביבה. החניך ייחשף לרעיונות כיצד ניתן לפעול למען איכות הסביבה. מהלך הפעולה:   גשמי הברכה שפקדו אותנו במהלך השבוע האחרון הינם הזדמנות מצוינת לעסוק בנושא שאנחנו לעתים מעט מזניחים – היחס אל הסביבה שלנו והשמירה עליה.   משחק פתיחה החניכים עומדים בשורה מול המדריך כאשר לאחר כל משפט שהמדריך יגיד הם יצטרכו לצעוד צעד קדימה אם הם מסכימים, ולהישאר במקום אם הם לא מסכימים: אני אוהב שהחדר שלי נקי ומסודר. מעצבן אותי שאנשים זורקים אשפה ברחוב אני חושב שאסור לבזבז מים. אני ממש בעד מחזור, של בקבוקים, ושל כל מוצר אחר. אני יודע שכדאי לחסוך בחשמל כי זה, בין היתר, מסייע בשמירה על הסביבה. מפריע לי כשאני מוצא מסטיקים דבוקים מתחת לשולחן אני משתגע כשאני רואה פח מפוצץ, שחתולים מסתובבים סביבו ומפזרים את הלכלוך....

בגוף ובנפש-ארץ ישראל

בגוף ובנפש   מטרה: החניכים ילמדו כי נאמנות לארץ אין משמעותה רק אהבתה באופן שכלי אלא בראש ובראשונה הכרתה, שמירה עליה וטיפוחה באופן פיזי ממש. מהלך הפעולה:   סולם הזדהות את הפעולה נתחיל במשחק. נציב בפני החניכים סולם המודבק לרצפה, הממוספר מ- 1 עד 7. המדריכים יקראו בפני החניכים אמירות שונות הקשורות בנאמנות לארץ: ü        אני אוהב את ארץ ישראל ü        נאמנות לארץ היא לגור בה ü        נאמנות לארץ היא לעלות אליה מחו"ל ü        נאמנות לארץ היא לעסוק בה בחקלאות ü        נאמנות לארץ היא לקיים מצוות התלויות בארץ ü        נאמנות לארץ היא להתנגד לפינוי ישובים ü        נאמנות לארץ היא לגור בהתיישבות ביהודה ושומרון ü        נאמנות לארץ היא לגור בנגב ולהפריח את השממה ü        נאמנות לארץ היא להתיישב בגליל במקום מרוחק מהעיר ü        נאמנות לארץ היא לטייל בה ולהכיר אותה ü        נאמנות לארץ היא לזרוק זבל לפח ü        נאמנות לארץ היא לחסוך במים ü        נאמנות לארץ היא להפגין נגד מפעל מזהם...