סליחה באחריות

סליחה באחריות מטרות: 1. החניכים יבינו כי בקשת סליחה משמעותה לקיחת אחריות 2. החניכים יבינו את החשיבות שבלקיחת אחריות על מעשינו. פתיחה: המדריך יסכם מראש עם שני חניכים שיכנסו לפעולה באיחור קל ויפתחו ב"הצגה" מבוימת, של ריב בין שניהם המבוסס על הכרטיסיות הבאות: המדריך ישתף פעולה עם ההצגה המבוימת ויתן לכל אחד מהחניכים לשטוח טענותיו באזני השבט כולו. מן הפה ולחוץ: המדריך יספר לחניכים שהסיטואציה לא התרחשה במציאות ויודה לשני החניכים-שחקנים ששיתפו פעולה עם המתיחה, אך ימשיך וישאל – "למי קרה שאמר דבר כלשהו מן הפה ולחוץ?" יש לעודד את החניכים לשתף בחוויות שונות ורבות ככל האפשר.. לאחר שהחניכים שיתפו וחשו שלכל אחד קורה מדי פעם שהוא אומר דברים שאיננו מתכוון אליהם, יפתח המדריך דיון: –          מה הבעיה עם זה? האם יש בעיה בכך? –          למה לא לדאוג לכך שחברך או האדם שמולך יהיה מרוצה? זה נהנה וזה לא חסר. –          סליחה, בעיקרון, נועדה לאזני השומע. מה משנה מה מרגיש...

תכנון חופשי לחופש

מטרות: החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה. מהלך הפעולה: לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו. שיר הקיץ שלי על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ. שיר על ים (רק אני והגלשן) שיר על טיולים (קח תרמיל) שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה) שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון) שיר על התנדבות (לתת..) שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא) שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים) שיר על משפחה (we r family) שיר...

ציונות בת זמננו

ציונות בת זמננו מטרה: 1. החניכים יבררו יחד מהי ציונות של דורנו 2. החניכים יכירו בכך שאין אב טיפוס אחד לאדם ציוני. מהלך הפעולה: בפעולה זו נברר עם התלמידים כיצד באה לידי ביטוי ציונות בדור ההמשך, שכבר איננו צריך "לייבש ביצות".   מה זו ציונות? נפזר על רצפת החדר חלקי משפטים שונים: –          הקמת מדינה לעם היהודי –          פיתוח ארץ ישראל באמצעות יישוב הארץ –          עיסוק במקצועות שונים בארץ ישראל –          עידוד העלייה לארץ ישראל –          עידוד החינוך העברי –          פיתוח התרבות היהודית –          הקמת מפעלים יהודיים שונים לערבות הדדית –          בניית חברת מופת המבוססת על צדק חברתי ושוויון –          הגנת היהודים בכל מקום שהם –          הפיכת העברית לשפת העם היהודי –          סיפוק תמיכה למדינת ישראל –          הגברת אחדותו של עם ישראל נבקש מן החניכים לבחור, כל אחד, את שני המשפטים המבטאים, לתפיסתו, את מטרות הציונות באופן המיטבי. כל חניך יתבקש להציג בחירתו ולנמקה. נקיים סבב ראשוני ללא תגובות ושאלות....

צודק וחכם

מטרות: 1. החניך יברר את גבולות חופש הביטוי. 2. החניך יפתח מודעות לחדשות ולאקטואליה. 3. החניך יבין את הערך שבקביעת נורמות חברתיות.   מהלך הפעולה: רוחות הימים האחרונים והדיון הציבורי המתלהט מזמנים בפנינו הזדמנות לסיים את הבירור הנוגע לחברה צודקת עם הבהרת האתגר העצום של התמודדות עם חופש ביטוי בחברה דמוקרטית.   טאבו מחלקים את השבט לשתי קבוצות. בכל תור, אחת הקבוצות שולחת נציג.הנציג מקבל מן המדריכים חפיסת קלפים. בראש כל קלף מופיעה מילה אחת אותה הוא צריך לתאר לקבוצתו המקורית. בחלק התחתון של הכרטיס מופיעות שלוש מילים עליהן חל טאבו, כלומר: במילים אלו אסור להשתמש במהלך הניסיון לתאר את המילה שבראש הקלף. תפקידו של הנציג הוא לתאר לקבוצתו מספר מילים גדול ככל האפשר במסגרת הזמן שמוקצב לו. *מוצע להכין כרטיסים אלו בהקשר לחודש ארגון ו/או כ"ט בנובמבר החל בשבת.   דיון לפעמים אנחנו מעוניינים לומר דבר-מה "בוער", משהו שיושב לנו על הלב. אבל אנחנו יודעים בוודאות שאמירת הדברים תביא...

צדיק תמים בדורותיו

  דילמות: בחלק זה כל חניך יקבל שני פתקים עליהם המילים 'כן' ו'לא'. המדריך יחלק כרטיסי דילמות בין החניכים כשכל חניך בתורו מקריא דילמה והחניכים מצביעים האם לדעתם דילמה זו היא אחריות הקהילה או לא. אחרי כל הצבעה המדריך יבחר חניך מכל צד שינמק בקצרה את דעתו: 1.         רחל רוכבת על אופניים ללא קסדה 2.         שמענו צעקות מהבית של השכנים 3.         יש ילדים שעושים רעש בין 2 ל- 4 4.         חבר שהוריו לא יכולים לשלוח אותו לישיבה תיכונית בגלל שכר לימוד גבוה 5.         חבר בקהילה שלנו בביהכ"נ איבד לאחרונה את מקום עבודתו 6.         הגינה של השכנה אינה מטופחת והיא איננה משקה את הצמחים והפרחים 7.         אחד מזקני הקהילה הפסיק להגיע לביהכ"נ בגלל שאין שם מעלית 8.         יצאנו למסע פסח וחלק מחברי השבט לא יכולים לשלם עבור פיצה שהזמנו 9.         עומר שוב נכשל במבחן במדעים, הוא נורא מתקשה 10.     הבן של שמואל ויפעת שלאחרונה קיבל רשיון – משתולל בכביש צדק או...

לוקחים אחריות על השעמום

ערבות ומעורבות

ערבות ומעורבות מטרות: 1. החניכים יבינו מהי ערבות הדדית 2. החניכים יבינו את החשיבות במעורבות חברתית 3. החניכים יתנסו במעורבות באמצעות צריכת אקטואליה פתיחה: לפני הפעולה חשוב שיהיו המון עיתונים מפוזרים ברחבי החדר, בתוך מעגל הכסאות ומחוצה לו. המדריך יושב במרכז המעגל, אפשר עם תחפושת של אדם מבוגר (חולצה מכופתרת, משקפיים על קצה האף), שותה כוס קפה ומדפדף בעיתון בפרצוף חמור סבר. מדי פעם מלקק את האצבע, מצקצק בלשונו, מקריא איזו כותרת מהעיתון, זורק "אני אומר לכם המדינה הזו", או "זה ממש נורא המצב הזה", או "הנוער של היום".. ומעביר דף.. ועוד דף.. ועוד דף.. מטרתנו להציג באופן מגוחך את האופן שבו אנשים אמנם חושבים על משהו שהוא חמור אבל עוברים עליו לסדר היום, לא מתערבים בו, לא עושים כלום איתו, ומקסימום מתלוננים. לאחר מס' דקות קם המדריך ומתחיל לספר את סיפורה של קיטי ג'נובזה (האשה שנרצחה בניו יורק מבלי שאף אחד עזר לה. חשוב להדגיש שאנשים ראו את המקרה,...

ערבות הדדית – מה יוצא לי מזה?

מטרות: 1. החניך יבין כי לכל אדם תפקיד בתוך החברה הכללית ולפיכך חשוב שיתוף הפעולה בין הפרטים. 2. החניך יבין את חשיבות הדאגה והאכפתיות כלפי כל אחד מחברי השבט.   מהלך הפעולה: רבים ממאפייניו של חג הפסח קשורים בחיבור בין כולנו, ביחד ובציבור. לפיכך נייחד פעולה זו לנושא הערבות ההדדית.   כישרונות יד שנייה נבקש מכל אחד מהחניכים לכתוב על פתק כישרון שיש לו, משהו שהוא טוב בו (להקשיב, לצייר, לרקוד, סדר וארגון…) לאחר שהחניכים כתבו נשים את הפתקים במרכז המעגל (בעילום שם), וכל אחד יבחר כישרון של מישהו אחר שהוא היה רוצה לעצמו ויסביר למה. במידה והפעולה מתקיימת בשבת – ניתן לנקוט בשתי דרכים: לבקש מראש מן החניכים לכתוב את הכישרונות לפני שבת. 2.         לכתוב מראש מגוון של כישרונות ולהציבן במרכז המעגל, כך שכל חניך יוכל לבחור כישרונות המתאימים לו.   ברבור שחור – ברבור לבן כל חניך יקבל פתק לבן ופתק שחור, הפתק הלבן ייצג את ה-...

ערבות הדדית – מה יוצא לי מזה?

מטרות: 1. החניכים יבינו כי לכל אדם ישנו תפקיד בתוך החברה הכללית ולפיכך חשוב שיתוף הפעולה בין הפרטים. 2. החניכים את חשיבות הדאגה והאכפתיות כלפי כל אחד מחברי השבט.   מהלך הפעולה: במרכזו של החודש חג הפסח, אשר רבים ממאפייניו קשורים בחיבור בין כולנו, ביחד ובציבור. לפיכך נייחד מספר פעולות בחודש זה לנושא הערבות ההדדית.   כישרונות יד שנייה נבקש מכל אחד מהחניכים לכתוב על פתק כישרון שיש לו, משהו שהוא טוב בו (להקשיב, לצייר, לרקוד, סדר וארגון…) לאחר שהחניכים כתבו נשים את הפתקים במרכז המעגל (בעילום שם), וכל אחד יבחר כישרון של מישהו אחר שהוא היה רוצה לעצמו ויסביר למה. במידה והפעולה מתקיימת בשבת – ניתן לנקוט בשתי דרכים 1.          לבקש מראש מן החניכים לכתוב את הכישרונות לפני שבת. 2.         לכתוב מראש מגוון של כישרונות ולהציבן במרכז המעגל, כך שכל חניך יוכל לבחור כישרונות המתאימים לו.   ברבור שחור – ברבור לבן כל חניך יקבל פתק לבן ופתק...

סביבה צודקת

מטרות: 1. החניך יבין את השפעת מעשיו בהווה על הדורות הבאים. 2. החניך יכיר באחריותו לצדק הבא לידי ביטוי בהתנהלות סביבתית מחושבת.   מהלך הפעולה: במהלך חודש ארגון נציע פעולות שונות העוסקות במגוון היבטים של צדק.   החיים כמגדל קלפים נחלק את השבט לשתי קבוצות. כל אחת מהן תקבל מאיתנו חפיסת קלפים אחת. על כל קבוצה לבנות פרמידה כמה שיותר גבוהה מהקלפים שקיבלה. מומלץ ואפשרי להפוך שני חניכים למשקיפים, אותם חניכים לא יעזור לקבוצה שהם הוצמדו אליה אלא ישקיפו על ביצועי הקבוצה שמבצעת את המשימה וידווחו על ביצוע המשימה במליאה. בשלב מסוים יגמרו לכל הקבוצות הקלפים, והם לא יוכלו להמשיך לבנות את המגדל. יש לבחון גם כיצד התמודדה כל אחת מהקבוצות עם "התכלות המשאבים".   דיון נשאל את החניכים: –          מה היתה המשימה? –          האם עמדתם בה? –          (בהנחה שניסו להגיע למגדל הכי גבוה) מדוע האינטואיציה שלנו היא לעשות הכי גבוה? הכי הרבה? הכי גדול? הכי…? האם זה טוב או...