נוהגים כבוד זה בזה

מטרות: החניכים ילמדו להזדהות עם האחר – יצור אמפטיה עימו. החניכים יחשבו על תרומתם האישית לקבוצה – לשבט.   מהלך הפעולה: החיבור בין ימי ספירת העומר בהם אנו אבלים כי תלמידי רבי עקיבא לא נהגו כבוד זה בזה לבין ה-1 במאי, חג הפועלים שחל השבוע, מביא אותנו להציע פעולה העוסקת ביחסים שבין אדם לחברו.   על כף יד אחת כל החניכים מקבלים ציור של כף יד ורושמים (אם בשבת – אומרים) חוזקה אחת שלהם לכל אצבע. לאחר מכן נתחבר לזוגות וכל אחד מהחניכים ישלים לחברו את החוזקות שלו. (כל חניך מספר על חוזקות אצל השני, אפשר לכתוב גם משני צידי היד), בבחינת-"מראה לחוזקותיו" של כל חניך.   מה אני לוקח אתי מיום הזיכרון? כעת נפרוש טבלה גדולה במרכז החדר:   לא מדבר אלי קשה לי ואני צריך עזרה אני בסדר אני טוב אני מעולה ואפילו יכול לעזור/ללמד אחרים מקצועות לימוד (תורה, חשבון, שפה, אנגלית)           תחביבים...

מתחילים מחדש

מתחילים מהתחלה מטרה: 1. החניכים יחלו לתכנן יחד כיצד תיראה חלוקת העבודה ביניהם בחודש הארגון. 2. החניכים ידברו על החשיבות שבשיתוף פעולה בין כולם לטובת הצלחת משימות השבט. מהלך הפעולה: לקראת תחילת השנה ועם תחילת שנת הלימודים נקדיש פעולה לדרכי התקשורת בין החניכים בשבט ולדרכים בהן ניתן לשפר אותן. מה הברכה שלך?אבני דרך נבקש מהחניכים בשבט להתחלק לזוגות ולחשוב מה צריך בשביל שהשבט שלנו יהיה השבט המוצלח ביותר בסניף? יחד הם יתבקשו לחשוב על ארבעת הדברים הכי חשובים בעיניהם. למצוא אבנים בגדלים שונים ולכתוב (ואם בשבת – רק יאמרו אח"כ בסבב) על כל אבן לפי מידת החשיבות של אותה תכונה/מעשה. לאחר ביצוע התרגיל, נחזור לשבת במעגל וכל צמד יציג את אבני הדרך שלו. כדאי לנסות ולראות מהם הדברים שחוזרים על עצמם. חשוב לא להיות שיפוטיים במהלך הסבב, ולאפשר לכל אחד להציג את אבני הדרך שלו באופן ישיר וללא תגובות. אח"כ נסביר שאלו אבני דרך בעבודתנו, זה הבניין שאיתו נבנה את...

מדינה אחת – עם אחד

מטרות: החניך יבין שהתועלת לעם ישראל תבוא מאחדות. החניך יפתח יחס חיובי כלפי כלל עם ישראל – גם כלפי השונים ממנו.   מהלך הפעולה: בעקבות הבחירות נקיים עם החניכים שיח המבוסס על הבנת החשיבות שבאחדות – לא אחדות הדעות, אלא אחדות המטרה.   ים יבשה נכין לחניכים מראש ריבועי בריסטול בגודל 30*30 ס"מ (פחות או יותר). נכין את החדר באופן הבא באמצעות חבלים/חפצים אחרים: בשני צידי החדר יוצבו מקלות או חבלים בקו ישר לסמן את הטריטוריה ובמרחב שבאמצע נניח עיגולים מבריסטול שהכנו מראש. על החניכים לעבור את ה-"ים" שבין שני ה"איים" באמצעות הריבועים. העיגולים מסמלים תנינים הנמצאים בים ולא מאפשרים לעבור את הים בשחייה, וכן לא מאפשרים להניח את הריבועים לאורך זמן בלי לדרוך עליהם. אל האי בצד השני יש להיכנס יחד בלבד. כניסה מדורגת תביא לטריפתם של הבאים בשערי האי החדש בידי קניבלים המצויים בו. נאפשר לחניכים דקה של תכנון משותף ולאחר-מכן עליהם להתחיל במשימה. נמדוד את זמן ביצוע...

כל אחד יחיד ומיוחד

מטרות: 1. החניכים יבינו כי לכל אדם ישנו תפקיד בתוך החברה הכללית ולפיכך חשוב שיתוף הפעולה בין הפרטים. 2. החניכים את חשיבות הדאגה והאכפתיות כלפי כל אחד מחברי השבט.   מהלך הפעולה: במרכזו של החודש חג הפסח, אשר רבים ממאפייניו קשורים בחיבור בין כולנו, ביחד ובציבור. לפיכך נייחד מספר פעולות בחודש זה לנושא הערבות ההדדית. השבת נקרא בבית הכנסת את פרשת מצורע וזו הזדמנות מצוינת ללבן עם החניכים את סוגיית "המצורעים" בחברה – אלה שלא מתייחסים אליהם.   פתיחה – משחק הכיסאות מעמידים כיסאות כמספר החניכים בטור שמתחיל מקצה החדר. המטרה של החניכים היא להגיע לקצה השני בלי לרדת מהכיסאות.   "הטריק": להצטופף ולהעביר את הכיסא הראשון שיהיה אחרון וכך להתקדם. החניכים צריכים להסתדר לבד!   ממשחק הפתיחה ראינו עד כמה דרוש שיתוף פעולה כדי להצליח בקבוצה. על זה נדבר היום?   שיתוף פעולה 10 יושבים כולם במעגל ומטילים על החניכים משימה: לספור מ-1 עד 10 לפי הסדר בלי להחליט...

יחד שבטי ישראל

(יש ללחוץ על התמונה להגדלה ולהדפסה)

הפרט בקבוצה

הפרט בקבוצה מטרה: החניכים יקיימו בירור כללי על מקומם בתוך הקבוצה. מהלך הפעולה: חשוב לפתוח את הפעולה בהקדמה של המדריך. ברור כי כאשר עוסקים בפרט ובענייניו האישיים, ישנה רגישות רבה (אצל חלק מהחניכים יותר, וכמובן שאצל חלק פחות), לכן יש להישמר ולהיזהר מאוד בכבוד חברינו לאורך כל הפעולה, ולהימנע ככל הניתן מאמירות שיפוטיות כלפי החבר לשבט. פתיחה – שושנת התכונות: תקיף רגשני נותן אמון כל חניך יקבל דף ועליו שרטוט של תכונות מנוגדות: מנהיג חשדן רך מונהג קר רוח בשלב ראשון, נבקש מכל חניך שיחשוב/יסמן לעצמו היכן הוא נמצא על קו הרצף בכל-אחד מן המקרים. בשלב שני, נבקש מכל אחד שיחשוב/יסמן היכן נמצא היושב לשמאלו על קו הרצף בכל אחד מן המקרים. לאחר ביצוע שתי המשימות, יבררו החניכים מה מידת ההתאמה בין הסימון שלהם לבין הסימון של חבריהם. ניתן לתת לחניכים גם זמן לדון על הסימון האישי ועל השיקופים שנעשו. מה אכפת לי?: לאחר שביררנו באופן כללי כיצד כל אחד...

הזהות שלי והזהות שלו

בשבח הביקורתיות

מטרות: החניך יבחן את דרך חייו ויכיר במורכבותה. החניך יבחן בביקורתיות את דרכיו.   מהלך הפעולה: בשבוע בו נפטר השר אורי אורבך, וכן נכנס חודש אדר – נשלב פעולה המבטאת ביקורת עצמית והתבוננות על עצמנו באופן מחויך, בדיוק כפי הוויתו של אורבך ז"ל.   בשבח נחלק לכל החניכים את הקטע שכתב אורי אורבך – "בשבחי החינוך הדתי לאומי". ניתן להקריא קטע זה או במידה ומדובר ב "שבט עם פלפל" ניתן להמחיז את הקטע באמצעות שני שחקנים המשחקים חרדי וחילוני:   הוא צעיר בן 24, חרדי מלידה , גר בירושלים.  העולם האסוציאציות שלו לא משחקים שום תפקיד הביטלס', שלום חנוך, עמוס עוז, "מבית אלפא עד נהלל", חיים יבין, פרס נובל, כ"ט בנובמבר, הבימה, הפקולטה לחקלאות, חנה סנש, קידה שעירה, חייקה גרוסמן, ריטה ורמי. הוא שמע מילה פה מילה שם, אבל הוא לא ממש מבחין בין ידיעות למעריב. עיתון הארץ או מקור ראשון מעולם לא ראה, בטח לא קנה. הוא לא זוכר...

אחדות ולא אחידות

אחדות ולא אחידות מטרות: 1.   החניכים יבינו כי אחדות הינה בעלת ערך וחשיבות, אליה יש לשאוף. 2.   החניכים ידעו להבדיל בין אחדות לבין אחידות. מהלך הפעולה: היושב לימיני נפתח בסבב שאלות קצר בו כל אחד עונה את התשובה שלדעתו יענה היושב לימינו. מצורפות מספר שאלות, אשר ניתן לשאול במחזוריות: -איזה צבע אתה הכי אוהב? -מהו סרט הקולנוע עליו תמליץ לחבריך לראות? -ספר זיכרון ילדות בולט אחד שלך. -עם איזה אדם מפורסם היית מעוניין להיפגש לכוס קפה? -איזה שיר אהוב עליך במיוחד? -מה קטע התפילה אליו אתה הכי מתחבר? -מיהו המורה האהוב עליך ביותר? ניתן להוסיף שאלות נוספות, אבל כדאי להקפיד על בחירת שאלות שלא בהכרח ידע כל אחד לענות עליהן עבור חברו. לא נסביר כעת את מהות הפתיחה, רק נאמר שבהמשך יבוא הסבר ונעבור לפעולה עצמה.   מי נגד מי? נפתח במשחק נחמד: לכל אחד יש שני פתקים – אדום ולבן. עם הינתן האות על כל אחד להרים אחד הקלפים,...

אחדות ולא אחידות