תכנון חופשי לחופש

מטרות:

  1. החניכים יבינו כי החופש הוא מה שאתה תעשה ממנו ועליך לקחת עליו אחריות.
  2. החניכים יבחנו איך הם רוצים שהקיץ שלהם ייראה.

מהלך הפעולה:

לקראת היציאה המתקרבת לחופש הגדול, ננצל את ההזדמנות לשוחח עם החניכים על משמעות החופש ועל תוכנו.

שיר הקיץ שלי

על הקירות ברחבי החדר נפזר שירים. ונבקש מהחניכים להתבונן בשירים ולראות על מה כל שיר מדבר. כל אחד מקבל דף שמצויר בו גרף של עוגה. נסו לחשוב ולסמן בתוך העוגה כמה "חתיכות עוגה" / אחוזים מהחופש יוקדש לכל פעילות – כלומר, לכל שיר. ובעצם לנסות להרכיב את הקיץ שלי, לכתוב את השיר שלי לקיץ.

  • שיר על ים (רק אני והגלשן)
  • שיר על טיולים (קח תרמיל)
  • שיר       על עבודה (3 4 ולעבודה)
  • שיר על שינה (מה שמתחשק לי זה לישון)
  • שיר על התנדבות (לתת..)
  • שיר על לימודים / לימוד תורה (אורייתא)
  • שיר על מסיבות (כל הילדים קופצים רוקדים)
  • שיר על משפחה (we r family)
  • שיר על שעמום (טיפקס –איזה עולם)
  • שיר על תחביב כלשהוא (אבל אני אוהב להיות בבית)
  • שיר על אוכל (אני אוהב שוקולד)

לאחר כ-10דקות בהם יבנו את הקיץ שלהם נתיישב במעגל. מי שירצה מוזמן לשתף בעוגה שלו:

ý      מה הכי גדול בעוגת / שיר הקיץ שלו?

ý      במה הכי ישקיע ומדוע?

ý      כיצד ואיפה יעשה זאת?

ý      האם יעמוד בהחלטות כאן וכיצד ידאג לכך?

(דגש: לא חייבים לעבור בכל השירים או לסמן מכולם, אם הם לא מבינים על מה השיר אפשר להציע להם עבורו כותרת)

 

סיכום

חופש פירושו אחריות ויכולת להיות נאמן לעצמך באמת. ניצול החופש פירושו תכנון נכון של שגרת חופש וידיעה לקראת מה הולכים כשבתוך זה מתאפשרת יציאה משגרה, ספונטניות וריגושים. ניצול מרבי של החופש מעניק לאחר מכן תחושת סיפוק אדירה.