שמיטה צודקת?

 

מטרות:

1. החניך יחווה באופן בסיסי את חווית השמיטה ומתוך כך יבין את משמעותה.

2. החניך יפגוש את נושא השמיטה באופן חוויתי.

 

מהלך הפעולה:

במהלך חודש הארגון נציג בפני החניכים היבטים שונים של חברה צודקת.

 

הכנה לפעולה

לפני הפעולה נסדר את החדר על-פי המבנה הבא – חבלים סגורים (בקוטר 2 מטר) המונחים במעגל במרחקים שווים זה מזה. מספר החבלים- כמספר הקבוצות המשחקות:

 

במקביל נפזר בכל החדר 3 פריטים (לחץ על התמונה להגדלה)

 

 

 

 

 

פיזור החלקים צריך להתבצע באופן לא שוויוני- במעגל אחד רק חלק אחד, במעגל אחר 2-3 חלקים,
במרכז מספר חלקים נוספים. בסידור הראשוני, באף מעגל אסור שיהיה עץ שלם (עץ=בסיס+גזע+צמרת), אבל יכולים להיות שני גזעים, 2 נופים וכד'.

כמה לפזר? מספר העצים המפוזרים (בחלקים) בתחילת משחק = מספר המעגלים + 2

 

Take 1

במשחק לכל משתתף / צוות (עד 3 חניכים) יש שטח משלו (שמוגדר ע"י החבל).

הסבירו לחניכים כי בשטח המשחק מפוזרים שלושה סוגים של חלקי עץ– נוף, גזע וצמרת (להראות את החלקים). שלושת החלקים יוצרים ביחד "עץ" (להדגים איך מרכיבים עץ משלושת חלקיו).

מטרת המשחק: לבנות כמה שיותר "עצים" בשטח (=בתוך החבל) שלכם.

חוקים:

  • לשחקני הצוות אסור לדרוך בתוך השטח (החבל) שלהם.
  • לאדם אחד מותר לקחת בכל פעם רק חלק אחד ממקום אחר ולהביאו למעגל שלכם.
  • שחקן שלקח חלק של עץ-אפשר "לתפוס" – רק על ידי נגיעה. שחקנים שאין להם חלק של עץ- אסור לגעת בהם.

את המשחק עצמו יש להגביל בזמן (10-5 דקות).
חשוב להתבונן במהלכו ולרשום מי עושה מה- מי "דוגר על הביצים" (שומר על המעגל שלו ולא זז),
מי מסתכן ויוצא לגיחות כדי לגנוב חלקים מאחרים, מי נלחם, מי מוותר ונותן לאחרים (אם יש מישהו כזה), מי מתחמן, מה האווירה במשחק (התלהבות? תחרות? אדישות?).
התצפיות במשחק חשובות מאוד לעיבוד שלו.

Take 2

בשלב הזה עוצרים את המשחק. כל אחד / כל צוות עומד ליד השטח שלו עם מה שהצליח לבנות ולאסוף בתוכו. סופרים כמה עצים יש לכל משתף ורושמים את התוצאות.
עכשיו מתבצעת חלוקה מחדש של הרכוש- בשלב הזה, על פי שיקול הדעת שלכם, קבוצות יזוזו מהשטח שלהן, ויקבלו שטח (מעגל חבל) חדש. אפשר לחלק שרירותית ("כל אחד זז שני עיגולים שמאלה") ואפשר על פי החלטה (מי שהצליח הרבה- מפסיד הרבה, מי שלא הצליח כל-כך ירוויח, וכד'). ממשיכים את המשחק – כל אחד בשטח החדש שלו (ועם הרכוש החדש שלו) – 5 דקות.

 

עיבוד המשחק

כעת נעבור לשלב החשוב ביותר במשחק. תפקידו להפוך את החוויה ללמידה ולחבר את המשחק למסר שרצינו להעביר.
נשאל את החניכים:

  • איך היה? (מה חשבתם? עשיתם?)
  • מה היתה האסטרטגיה שלכם במשחק? איך ניסיתם להשיג את המטרה?
  • איך הרגשתם בשלב הראשון של המשחק?
  • שיקוף ("ראיתי שבשלב הראשון לא התרחקת מהמעגל שלך וניסית למנוע התקרבות של אחרים")
  • אם היינו משחקים עכשיו שוב- איך הייתי משחק?(אותו דבר? משהו אחר? למה?) – מה למדתי?
  • מה היתה ההרגשה כשעצרנו את המשחק וחילקנו מחדש את השטחים (ואת הרכוש)?
  • איפה פגשנו במשחק – רכוש?

תחרות?

בעלות ("זה שלי" "של מי זה?" )?

צדק? (אנושי מול צדק חברתי?, עבודת מידות)

 

סיכום

נסכם בחיבור של המשחק לשנת השמיטה – הויתור על הרכוש ועל פרי העבודה שלי ("לקחו לי את העץ שבניתי"). בעצם, פעם בשבע שנים משהו דומה למה ששיחקנו קורה. האדם מוותר על רכושו והחקלאי עוזב את השדה. קוראים לזה שנת שמיטה. האם זה צודק באמת? נדבר על-כך בפעולות הבאות של החודש.