שוני והתמודדות עם קושי

שוני והתמודדות עם קושי

 

מטרות:

1. החניך יבחן את מאפייני ההתמודדות שלו עם הקשיים.

2. החניך יפתח מודעות וקבלה לשוני בין אנשים ולסוגי התמודדות שונים.

http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ofarim/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm

מהלך הפעולה:

 

השבוע חל שבוע המודעות לילד המיוחד וזו הזדמנות טובה לקיים דיאלוג עם החניכים בנושא המודעות וההכלה שלנו את השונה.

 

משחק פתיחה

נסדר במרכז החדר מערום של כיסאות ושולחנות. נבקש מכל החניכים לעמוד בצד אחד של המכשול. כל אחד צריך לעבור בדרכו הוא.

בכל פעם נסדר מחדש את המכשול כדי לבדוק את ההתמודדות השונה ולאפשר לחניכים להתמודד עם המכשול באופן אישי ויצירתי.

 

גדר, כבשה ואיש עם בעיה

נושיב את החניכים במעגל גדול על הרצפה ונספר להם את הסיפור המצ"ב. מומלץ לפזר תוך כדי הסיפור  את הכרטיסיות של הכבשים על הרצפה. ניתן למצוא את התמונות בקישור הבא:

http://www.mkm-haifa.co.il/schools/ofarim/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm

גדר, כבשה  ואיש עם בעיה / יעל בירן

לאיש  אחד קטן היתה בעיה אחת גדולה. בגלל שעבד כל הימים- חשב  עליה כל הלילות. חשב כל כך הרבה – עד שלא הצליח להרדם. כך שבעצם היו לו שתי בעיות.

אבל לפחות לאחת הבעיות היתה לו דרך לפתרון כי הוא ידע שאומרים שהשיטה הכי טובה להירדם- היא לספור כבשים. למרות שהוא עצמו עוד לא ניסה את הדרך הזו, החליט שזו ההזדמנות לנסות.

בהתחלה הכבשים הסתובבו לו סתם בחדר בלי שום כיוון ומטרה, והיה לו קשה לספור אותן, אז הוא החליט להציב להן גדר, באמצע החדר, ופשוט לספור אותן כשהן עוברות אותה. הוא הזמין  אותן לעבור את הגדר, מאוד בנימוס, למרות שבעצם לא היתה להן ברירה אחרת.

עכשיו גם לכבשים היתה בעיה. הן התחילו לעבור את הגדר- אחת, אחת, ולמרות שכל כבשה נראתה בדיוק אותו דבר, והגדר נשארה אותה גדר, כל כבשה עברה אותה בצורה אחרת… הראשונה  קפצה מעל הגדר, כמו שרואים בכל הספרים, כמו שכל כבשה צריכה לעשות כשהיא נפגשת בגדר. השניה דווקא נדחקה מתחת. אחרת, כנראה מתוך יאוש, או בגלל שחשבה שהיא  מספיק חזקה, נכנסה עם הראש בגדר.

ואחת, החליטה לא להבחין כלל שיש בעיה של גדר. היו שם שתיים , קטנות, שטפסו  אחת על השניה ועזרו זו לזו לעבור. ואחת שאספה את כל אלו שלא הצליחו לעבור וטפסה עליהן. יתה אחת שנסתה לחשב איך… ואחת שהתיאשה ולא הבינה בכלל- למה?! אחרת נסתה לשכנע את השאר  שהגדר לא נחוצה כלל.  אחר כך הגיעה  כבשה כמו כל הקודמות, רק עם סמל קטן על הישבן. ומשום מה הגדר, כשראתה אותו- הנמיכה את עצמה  בהכנעה. היתה כבשה שויתרה על הצמר שלה וכך יכלה לעבור בקלות את הגדר (היא קיותה שלא קר בצד השני…). הכבשה שאחריה- במקום לעבור את הגדר , ניסתה לדחוף אותה רחוק ככל האפשר.

עכשיו כבר נמאס לכבשים לחכות, וכולן עברו ביחד ורמסו את הגדר בלי קושי.

כולן…

חוץ מאחת

שעצרה,

לקחה צעד אחד אחורה

וגילתה…

שלפעמים יש דרך ממש פשוטה.

כל הכבשים הללו  עניינו את האיש הקטן הוא המשיך לחשוב עליהן כל הלילה:  איזו כבשה הכי חכמה

ואיזו הכי יעילה

ומהטוב בכל אחת

ומה רע…

ומה הוא…

ולמה…

ונרדם.

איזו כבשה אני?

נבקש מכל חניך לבחור גדר מסוימת שהיתה לו פעם או שיש לו עכשיו ואת סוג הכבשה שהוא. מי שמוכן לשתף את החניכים מוזמן לספר בפירוט על מה הוא מדבר. אין להכריח את החניכים לספר ולשתף באופן שגורם להם להרגיש חשופים, אך חשוב שכל חניך יתבטא ואפילו מעט.

יש לשים לב ולהפנות את תשומת לב החניכים לכך שלאותה כבשה יש לפעמים הסברים שונים.

סיכום

המדריך יחמיא למודעות העצמית של החניכים, על המוכנות לשתף והיכולת להקשיב,יצביע על ריבוי הבחירות וריבוי הפרשנויות לאותה הבחירה כחלק מהרחבת האדם שבכל אחד, ייחודו ומיוחדותו.

כעת ניתן גם לספר לחניכים על שבוע המודעות לילד המיוחד ולהציע להם לנסות לסגל לעצמם מדי פעם מבט שונה על הסביבה – לא שיפוטי ולא ביקורתי, אלא מכיל את השוני ואת המיוחדות שבכל אחד מאיתנו.