עצמאות

עצמאות / חופש בחירה

מטרות:

1. החניכים יבררו את המושגים עצמאות וחופש בחירה

2. החניכים יחשבו יחד מהו האיזון הראוי בין עצמאות למחויבות

מהלך הפעולה:

1) "מלך התנועות":

מתנדב יוצא החוצה, המנחה בוחר משתתף אחד שתפקידו להתחיל תנועה וכולם צריכים לחקות אותו מיד (בלי שישימו לב מי התחיל את התנועה). המשתתף שיצא חוזר וצריך לנחש מי זה שמתחיל את התנועה ("מלך התנועות").

2) מקצבים:

מבקשים מכל המשתתפים לשבת במעגל על הרצפה. כל משתתף בתורו צריך לבחור לעצמו מקצב/צליל. אחרי שכולם בחרו, מתחיל אחד המשתתפים במקצב שלו, השאר מצטרפים אחד אחד לפי סימן של המנחה, המטרה- לא להתבלבל ולהמשיך לעשות את המקצב/ צליל שלך.

דיון (בעקבות המשחקים):

–          מאיזה משחק נהניתם יותר?

–          לפעמים אנחנו בוחרים לנהוג כמו כולם- (כמו שעשינו במשחק הראשון) ולפעמים להיות מיוחדים ושונים (כמו במשחק השני). כל אחד מתנהג לפעמים כך ולפעמים כך. אבל איפה בדרך כלל יותר נוח לכם?

–          האם לפעמים אנו זקוקים להתנהג באופן שונה מכולם? באילו מקרים?

–          האם לפעמים אנו זקוקים להתנהג כמו כולם? באילו מקרים?

–          האם יש מישהו שבוחר להתנהג רק באופן אינדיבידואלי ושונה מהחברה? האם יש משהו שבוחר להתנהג תמיד כמו כולם?

–          האם יש גיל שבו אנחנו פועלים יותר כאינדיבידואלים? האם יש גיל שבו אנחנו מתנהגים יותר כמו כולם?

–          באיזה משחק הייתי עצמאי יותר? ומה זו בכלל עצמאות?

סיפור הרפסודות:

כעת נספר לילדים סיפור, שנקטע באמצע לדיון:

 

דני ואלי מכירים עוד מכיתה ג'.  שניהם למדו אצל שולה המורה, שניהם היו מאוהבים במאיה – הילדה הכי יפה בכיתה, שניהם התקבלו לנבחרת הכדורסל של התיכון, אפילו בצבא הם שירתו ביחד – בצנחנים, אלא מה? כל תקופת השרות הם חלמו על יום השחרור. היום בו הם יארזו את המזוודות – או נכון יותר את התרמיל וייצאו "לחרוש" את העולם. הם קבעו להיפגש בדרום אמריקה אחרי שיחצו את נהר האמזונס הפראי.

דני התחיל להתכונן למסע חודשים מראש: הוא הלך לכל ההרצאות האפשריות שהתקיימו ב"למטייל", הוא קנה את כל החוברות של "מסע אחר", הוא הצטייד במפות, בדק את תחזית מזג האוויר, שינן את המסלול לילות ארוכים, כיוון את המצפן, קנה ציוד משוכלל וכמובן הכין תיק עם ציוד נוסף למקרי חירום.

אלי לעומת זאת היה ספונטני יותר. ארז תרמיל קטן ובתוכו כל הדברים הדרושים לו כדי להפוך את הטיול הזה למושלם ביותר: דיסקמן עם דיסק של מאיה בוסקילה, תמונה של החברה שלו וקצת גרעינים שחורים לפיצוח בשעות שעמום.

 ביום הראשון של חודש יולי אלי ודני מגיעים לשפת הנהר הסוער. דני ניגש ישר למלאכה ומתחיל לבדוק במרץ את תקינות הרפסודה, מחזק את הכבלים, מתקין את המשוטים וכו'. אלי צופה בו מהצד, מגחך והולך לעיניינים החשובים באמת – להתחיל עם הבחורה הבלונדינית שיושבת על המזח מולו.

לקראת הצהריים כל אחד עולה על הרפסודה שלו ויוצא לדרך. אלי התיישב במרכז הרפסודה עם גבעול בפה כובע קש על הראש ונתן לנהר לעשות את העבודה ולרפסודה לנוע על מימיו השקטים של הזרם. דני לעומתו שולף את המשוטים, מכוון את המצפן, מוציא את המפות ומתחיל לחתור במרץ במורד הנהר.

כעבור חמש שעות – אלי מחליט לעשות צעד דרסטי ולקחת את עצמו בידיים. הוא אוזר את מירב כוחותיו ו… מתהפך על הבטן כדי לא להשאיר את הגב מקופח. מה לא מגיע לו קצת שמש?!

—————הפסקה—————

עצרו לדיון בשאלות הבאות:

  • מי לדעתכם חופשי יותר – אלי או דני?
  • כיצד הייתם מגדירים את עצמכם – "אנשי אלי" או "אנשי דני"?
  • עם איזה דמות אתם יותר מזדהים?
  • איזו דמות עצמאית יותר לדעתכם?

התשובות יכולות לנוע בין תפישות שונות של המושג חופש ועצמאות. בשלב זה אל תחשפו מה מייצגת כל אחת מן הדמויות, אלא בררו עם התלמידים את דעתם ואת תפישותיהם לגבי הייצוג של הדמויות בסיפור.

על פי הגישה שמייצגת הדמות של אלי, חופש מתקשר למושגים כמו בטלה, מנוחה, להיות משוחרר' "זולה", סתלבט, "לא  להיות כבדים". בררו עם התלמידים מה המשמעות של הביטויים והמושגים הללו וכן את המשותף להם.

על פי גישה זו: להיות חופשי משמעו להיות במצב בו אני לא תלוי בדבר ואף אחד לא תלוי בי.

על פי הגישה שמייצגת דמותו של דני חופש משמעו לקיחת אחריות, חשיבה קדימה, תכנון, צפייה לעתיד, נקיטת עמדה ויציאה  לפעולה על פי מטרות. כיצד נתפשים תלמידים הפועלים בדרך זו? האם בעולם המבוגרים כולם פועלים בדרך זו?

על פי גישה זו: להיות עצמאי משמעו לקחת אחריות על הבחירות שלי ועל המשך הדרך שלי.

—————המשך הסיפור—————

על אותו נהר ובאותה שעה דני עדיין חותר במרץ עם המפה בידו. מרחוק ניתן להבחין (אם מתבוננים היטב ומתמצאים במפה) כי הנהר עומד להתפצל לשניים –  ערוץ אחד מוביל למעגן בו ניתן לעשות עצירה או חניית לילה וערוץ שני מוביל למפל מים אדיר – הגבוה ביותר  בדרום אמריקה.

כעת אנו דווקא תופסים את דני כאדם  החופשי מפני שהוא זה שחופשי יותר לקבוע את גורלו ולנווט את הרפסודה לחוף מבטחים. לעומת אלי שגורלו אינו נתון בידיו ונותר לו רק לקוות למזל טוב.

אנו בדרך כלל מזהים חופש כמצב בו איננו צריכים לעשות דבר (לדוגמא: 'החופש הגדול בקיץ), אך זהו גם מצב תלותי המשאיר את האחריות על הגורל בידי אחרים ואותנו להיסחף בזרם.  לעיתים דווקא לקיחת האחריות, הצבת המטרות, וידיעת  העובדות היא אשר הופכת אותנו לחופשיים  – חופשיים  לבחור ולעצב את חיינו בכל הרבדים (בלימודים, בחברה בה אנו חיים, ביחס למצב במדינה וכו'..). בתרבות היהודית נושא זה מודגש פעמים רבות – בכל שלב בחיים יש מטרה מרכזית שעל כל אחד  להשיג על מנת להצליח להמשיך הלאה ולהתקדם. ללא לימוד בשנים  הראשונות, לא ניתן להגיע להישגים בשלבים מאוחרים.

לסיכום:

ביסודו של דבר עצמאות היא דבר הנרכש לאורך זמן עם  צבירת ידע, כישורי חיים ויכולות נפשיות. עלי ללמוד כיצד לקחת אחריות על עצמי, עלי ללמוד כיצד אני יכול לצמוח וללמוד  מטעויות, ללמוד כיצד להגדיר לעצמי מטרות וכיצד לחפש דרכים למימוש המטרות. לכל אורך הדרך אני זקוק לידע ולתכונות נפשיות על מנת להתגבר על מכשולים.

לשבטים בוגרים:

ניתן לפתח את הדיון לפני הסיכום ולהכין פתקים רבים המפוזרים על הרצפה, ובהם יתרונות וחסרונות לעצמאות. על החניכים יוטל לסדר אותם לפי יתרונות וחסרונות, וכך יושג דיון ממצה על היתרונות והחסרונות שבעצמאות.

חופש, בגרות, אחריות, היעדר תלות, שליטה עצמית, שחרור, העדר  מחויבות, חשיבה עצמית, מרחב פעולה, העדר הגבלה, מגוון אפשרויות, פוטנציאל אין-סופי, שליטה בגורל, אחריות כבדה, חוסר ודאות, חשש מבדידות, ניתוק, סיכון, פחות נוח, נדרשת שליטה במגוון תחומים, עומס מחשבתי (לחשוב על יותר מידי דברים במקביל), חשש מכשלון, פחד מהתקבעות, רתיעה מהתקשרות מחייבת, ועוד…

עצמאי (עפ"י מילון אבן-שושן):           1. עומד ברשות עצמו, שאין שלטון  אחרים עליו.

2. נושא את עצמו,  אינו תלוי בעזרת אחרים.