מה זו סולידריות?

מה זו סולידריות?

מטרות:

  1. החניכים יבינו מה זו סולידריות בין בני אדם.
  2. החניכים יבינו את הקשר בין מדינת הרווחה לבין הסולידריות.

מהלך הפעולה:

מגיע לי

החניכים מקבלים 'שקיות סופר' ועליהם להסתובב בחדר ולאסוף כל מוצר ש'מגיע לי'.

רשימת המוצרים בסופר:

  • שיקשיבו לי
  • נעליים
  • בגדים
  • אוכל
  • בית לגור בו
  • מיטה לישון בה
  • טיול פעמיים בשנה
  • חוג
  • לעשות חיים
  • להיות מוגן
  • לקבל טיפול רפואי
  • לראות סרט בקולנוע
  • מחשב עם אינטרנט
  • לנסוע לים בקיץ
  • ללכת לבית הספר
  • להביע את דעתי

לאחר כ-5 דק' כל חניך יפרוש את המוצרים שאסף וננהל יחד דיון על מה משמעותו של המושג – 'מגיע לי':

–          מגיע לי בכל מקרה?

–          מה שמגיע לי, בהכרח מגיע לכולם?

–          מגיעים לי רק צרכים בסיסיים או מעבר לכך?

–          מי אמור לדאוג לכך שמה שמגיע לי אכן יגיע אלי?

המסקנה הכללית מן הדיון:

ישנם צרכים בסיסיים המגיעים לכל אדם. באחריותה של החברה כולה לוודא שאכן כל אדם זוכה לסיפוק צרכים אלו.

בואו נגיע ל-3

על כל אחד מן החניכים לבחור 5 זכויות בלבד, הכי חשובות המגיעות לכל אזרח במדינה, ולצורך העניין נקציב 5 דקות.

נאסוף את כולם – על כל 3 חניכים לבחור 4 זכויות בלבד, הכי חשובות המגיעות לכל אזרח במדינה, ולצורך העניין נקציב 4 דקות.

נאסוף את כולם שוב, – על כל 8 חניכים לבחור 3 זכויות בלבד, הכי חשובות המגיעות לכל אזרח במדינה, ולצורך העניין נקציב 3 דקות.

נאסוף את השבט כולו למליאה וכל שמיניה תציג את בחירותיה. נדון יחד על הבחירות של החניכים וננסה לברר מהו העיקרון על-פיו ביססו את הכרעתם:

–          האם המדינה תספק לאדם את מה שאיננו יכול להשיג בעצמו?

–          האם המדינה תספק לאדם רק את מה שנחוץ לו בשביל לחיות, ואין מקום למותרות?

–          האם אפשר להגדיר הגדרה שווה לכל האזרחים? האם יש יוצאי דופן?

לאחר שקיימנו דיון זה נשאל את החניכים, מי בכלל אמר שהמדינה צריכה לדאוג לצורכי אזרחיה? במדינה שוויונית – ישנו שוק חופשי וכל אחד משיג בהתאם למידת השקעתו ורצונו – שוויון הזדמנויות!

אויר, אדמה, מים, אוכל

נשחק משחק. על הרצפה מפוזרים פתקים ב-4 צבעים, עפ"י הפירוט הבא:

לבן (מסמל אויר), חום (מסמל אדמה), כחול (מסמל מים), אדום (מסמל אוכל).

בהזנקת המדריך, על כל חניך לאסוף כמה שיותר פתקים שיעזרו לו לשרוד. זמן האיסוף מוגבל ל-10 שניות. הקפידו על הזמנים ועל-כך שהחניכים לא מתאמים ביניהם שיתוף פעולה. יש לשחק את המשחק פעם או פעמיים באותה צורה, ולאחר-מכן לתת לחניכים דקה וחצי לתכנון כיצד לכל אחד יהיה כל-אחד מ-4 הפתקים.

מטרת המשחק היא כמובן להדגיש כמה יותר פשוט להגיע לכך שצרכי כל החניכים מסופקים  באמצעות הסולידריות בין כל השותפים.

ניתן לקיים דיון לאחר המשחק:

–          כיצד היה קל יותר להשיג את המטרה?

–          מה המשמעות של המשחק?

–          למה היה יותר קל לאסוף כשמשתפים פעולה?

–          איזה מצורות המשחק משקפות דרך חיים הוגנת יותר?

–          האם סולידריות היא כלי או מטרה?

מסקנת ביניים כללית:

סולידריות בין בני האדם הכרחית לשם יצירת חברה שוויונית שכן היא גורמת לכך שלכל השותפים זהות אינטרסים.

4. סיכום (10 דק'):  

המדריך ישאל לאחר פעילות זו את כל החניכים את השאלה החשובה-

האם אי אפשר לחיות חיי שוויון מבלי להיות סולידריים עם שכנינו?

ý      האם הוויתור על תחרות חופשית לא גורם לעצירת ההתפתחות האנושית?

ý      האם הסולידריות לא מעודד פרזיטיות?

המדריך יסכם ויסביר שודאי שאפשר לחיות חיי הוגנים באופן מסוים גם ללא סולידאריות אך המיצוי של האידיאל מגולם בחברה סולידארית.

הסולידאריות בין בני האדם הינה אבן יסוד ביצירתה של חברה אנושית הוגנת ומאוזנת.