לא דואג לסקטור שלי

לא דואג לסקטור שלי

מטרות:

  1. החניך יבין את חשיבות הדאגה לכלל החברה, גם אם על-חשבון אינטרס אישי זה או אחר.
  2. החניך יכיר מעט את הנעשה במדינה בעקבות הבחירות לכנסת.

מהלך הפעולה:

משחק פתיחה

בשני צידי המגרש המדריך יניח שני דגלים/בקבוקים/ מטפחות. השבט יתחלק לשתי קבוצות כאשר כל קבוצה צריכה לחצות את קו האמצע מבלי להיתפס ולקחת את הדגל אל המגרש הביתי שלה.

אך עם כללים מעט שונים: כל חניך יקבל פתק ועליו יהיו הוראות שונות במקצת על תפקידו בכוח במהלך המשחק. אין לגלות את תוכן הפתק לשאר חברי השבט.

דוגמאות לפתקים:

אסור לך לתפוס, עליך לעשות הכל בשביל שיתפסו אותך, עליך לעמוד כל זמן המשחק במגרש הביתי, אסור לך לדבר לכל אורך המשחק, המשימה שלך היא לעודד לכל אורך המשחק, עליך לעמוד על רגל אחת לכל אורך המשחק.

דיון

נשאל את החניכים:

–          איך הרגשתם במהלך המשחק עם המשימות השונות שניתנו לכם?

–          מה הקשה עליכם במהלך המשחק?

–          האם שמתם לב גם למשימות של שאר החבר'ה במהלך המשחק?

לעת עתה נשאיר את הנושא פתוח, ולא נפענח עד הסוף את הקשר בין המשחק לתכלית הפעולה.

מה בעיתונות?

נפזר כותרות עיתונים על הרצפה ונבקש מהחניכים לדרג אותן בסדר עדיפויות לפי רמת דחיפות הטיפול, בעיניהם. הדירוג יתבצע בשיטת ה"רמזור" (אדום – צהוב- ירוק)

ניתן גם לכתוב את המשפטים הבאים ולפזר, כתחליף לכותרות עיתונים:

  • ·         אדם כבן 70 לקה בדום לב והתמוטט באמצע הרחוב
  • ·         אחד מתוך שלושה ילדים בישראל עני
  • תאונה בדרום: רכבת התנגשה ברכב וירדה מהפסים, אין נפגעים
  • חייל צה"ל נפצע קל מאבנים שיידו פלסטינים באזור קבר רחל
    בן שלוש מת משפעת החזירים; הראשון שמת מהמחלה מאז 2009
  • ·         חשד: גנב פרטי אשראי מעסקים ורכש מוצרים בעשרות אלפי שקלים
  • ·         אישה הוכתה למוות על-ידי בן זוגה בדירה בפתח תקווה
  • ·         חשד: נער בן 15 שדד שני נערים שהתרימו לאיל"ן בהרצליה
  • ·         אישום: צעירה מת"א ותושב טייבה הביאו קטינות לידי עיסוק בזנות
  • ·         ילד נפצע קל בראשו מאבנים שיודו על הרכב שבו נסע בגוש עציון
  • עשרות בעלי מוגבלויות הפגינו על אי קבלת גמול על עבודתם
  • ·         תינוקת מהצפון הובאה לבית חולים עם סימני נשיכה בפניה
  • ·         ראש אכ"א: 30%  מהבנות מצהירות כי הן דתיות ולא מתגייסות, בקרב הבנים, 25% מהם לא מתגייסים.

כעת יערוך המדריך סיכום ביניים קצר:

ברור ולגיטימי שכל אחד ירגיש חיבור הרבה יותר חזק לנושאים שקשורים אליו אישית, בין אם זה לסביבת הגיל שלו, למקום מגוריו, או לתחביבים שהוא הכי אוהב. אבל יחד עם זאת, עלינו לפתח איזשהו מנגנון של הכלת אינטרס כללי ולהבין שאני חלק ממשהו הרבה יותר גדול ומורכב.

כלום לא עצוב

נחלק לכל החניכים את השיר של אביתר בנאי ונשוחח עליו:

כלום לא עצוב אביתר בנאי

מישהו נכנס לחנות דווקא נחמד מאוד רגע כואב בחזה ופתאום נופל ומת בגיל ארבעים ושש עם בית ואשה ורגע אחד בחזה ואשה אחת תישן לבד.

מישהי נוסעת בטרמפ דווקא יפה מאוד לא מזמן קיבלה הצעה היא חושבת שהיא תסכים אוי כמה שהיא בכתה כשהנהג את החולצה קרע לה

תינוק בקומה מעל בוכה חזק מאוד אבא את אמא דקר וירה לעצמו בראש ודם מקומה מעל נוזל לי על החלון על מה אני חושב בלילה

כלום לא עצוב הכל כרגיל כלום לא קורה פה כלום לא קורה פה

הרבה כאבים בגוף והרבה כאבים בלב הרבה בניינים יפים והרבה אמנות ותרבות הרבה הורים מתים והרבה קירות נסדקים ולי זה נראה פתרון ללכת איתך לישון הלילה

כלום לא עצוב הכל כרגיל כלום לא קורה פה כלום לא קורה פה הכל שקט, הכל שקט

איזה לילה יפה לחלום חלומות יפים

מה המסר אותו מנסה להעביר מחבר השיר?

בשיר יש ביקורת חריפה. על מי? על מה?

האם אתם מסכימים עם הביקורת?

האם מילות השיר גורמות לכם להזדעזע או שאתם מרגישים שהן נכתבו סתם לשם הפרובוקטיביות?

סיכום

החברה הישראלית מגוונת וישנו שוני ניכר בין האוכלוסיות השונות. דווקא בגלל זה היא תלויה בסולידריות שבה. גם כאשר זה ממש לא נוח לנו ודורש ממנו ויתורים גדולים עלינו לפעול מתוך דאגה לכלל העם שלנו.

במשחק בתחילת הפעולה ראינו כיצד שיתוף פעולה נחוץ כל כך להתנהלות קבוצתית תקינה ואילו כאשר כל אחד פועל בתהאם למניעיו הפרטיים שעשויים להועיל רק לעצמו ללא התייחסות לכלל, לא נוכל לקיים כאן חברה מוסרית שטוב לחיות בה ולכן עלינו להקפיד על פעילות למען סביבתנו ולמען מעגלים יותר נרחבים והכל בכדי שלא לחיות על חשבונם של אחרים ולמען כולנו.