יש דבר כזה שוויון?

(כתב: קבי שטיין)

מטרות:

  1. החניכים יתנו את דעתם באשר להיתכנות של קיום "אמתי" של שוויון, ולהבחנה בין שוויון כרעיון לבין שוויון במציאות.
  2. החניכים יכירו בכך ששוויון הינו אופן הסתכלות ולא מצב במציאות.

מהלך הפעולה:

לפעולה שלושה שלבים.

  1. בשלב הראשון: יוקרא קטע קריאה 1, ולאחריו תידונה השאלות "האם יש שוויון בין דני ויוסי? באיזה אופן?" לאחר מכן יוקרא קטע קריאה 2, ותשאלנה אותן השאלות. באם לאחר קטע 1 ענו החניכים כי ישנו שוויון, , ניתן לחזור לקטע זה ולבחון האם נראה לחניכים לאחר קריאת הקטעים האחרים שאכן יש שוויון. בתום שלב זה תישאל השאלה "האם יתכן בעולם שוויון?"
  2. שלב 2: יוקרא קטע 3 ולאור תשאלנה השאלות הבאות:

1)      לנוכח מצבו של אליעזר, האם ניתן לומר כי מצבם של דני ויוסי הוא "יחסית" מצב של שוויון?

2)      אם התשובה לשאלה לעיל הינה "כן", אז השאלה הבאה הינה "מדוע קודם ראינו את ההבדלים וכעת הם הופכים לזניחים?" אם התשובה אליה הגיעו נותרה "לא" אז נשאל "אוקיי, אכן אין שוויון, כי הבנו שהוא לא יתכן; אך האם נכון לומר שההבדלים נהיים יותר זניחים, ויש יותר "תחושה" של שוויון? (הדגש על תחושה). ניתן להדגיש שדני ויוסי, מבחינת מצב סוציו אקונומי, נמצאים על אותו אלפיון, ולמעשה גם אליעזר איתם על אותו מאיון לכל הפחות לעומת ילדי עולם שלישי, או ילדים באזורי לחימה כמו בעירק וכו'. לאחר מכן, נשוב לשאלה מדוע לפעמים חשים שיש שוויון ולפעמים שהוא איננו. יושם דגש על כך ששוויון הוא דרך התבוננות אשר בה הבדלים אינם מקבלים דגש, וניתן להתכנס אל המכנה המשותף.

 

קטע קריאה 1:

דני ויוסי הינם שניהם תלמידים בבית הספר הממלכתי דתי המצוין "טוב-פה". לשניהם מכשיר טלפון של סמסונג, ושניהם מגיעים מדי בוקר לבית הספר עם לפטופ. לשניהם שני הורים עובדים, ובמקרה גם לשניהם אח ואחות גדולים, והם לעומת זאת שניהם הקטנים בבית. בית הספר דואג שלשניהם, כמו גם לשאר התלמידים, יינתן יחס דומה, וכאשר הם מאחרים הם ננזפים, וכאשר הם מצליחים הם זוכים לתשבחות.

קטע קריאה 2:

דני ויוסי הינם שניהם תלמידים בבית הספר הממלכתי דתי המצוין "טוב-פה", דני לומד בכיתה י' 1, ואילו יוסי ב-י' 2. המורה בכיתה י' 1 ידועה בהיותה קפדנית ביותר בנושא ציונים, ואילו בכיתה י' 2 המורה זכתה למוניטין של מישהי שמה שחשוב לה זה היחס האישי. לשניהם מכשיר טלפון של סמסונג, של דני ממודל S-3 ואילו של יוסי S-4, וכן שניהם מגיעים מדי בוקר לבית הספר עם לפטופ, למרות שזה של דני היה של אחיו הבכור בעת לימודיו לפני שלוש שני, בעוד של יוסי נקנה זה עתה. לשניהם שני הורים עובדים, הוריו של יוסי שניהם הייטקיסטים, ואילו אביו של דני הוא איש עסקים אשר מבלה את רוב זמנו מעבר לים ואמו מורה. במקרה גם לשניהם אח ואחות גדולים, והם לעומת זאת שניהם הקטנים בבית. אחיו הגדול יוסי נשר מבית הספר בכיתה י"א ומצא את מקומו בהודו, בעוד אחיו של דני סיים בהצטיינות לימודי מתמטיקה באוניברסיטה, אותם התחיל בהיותו בכיתה י"א. בית הספר דואג שלשניהם, כמו גם לשאר התלמידים, יינתן יחס דומה, וכאשר הם מאחרים הם ננזפים, וכאשר הם מצליחים הם זוכים לתשבחות. עם זאת, המורה של דני נוהג לשבח באומרו "יפה מאוד" בעוד מורתו של יוסי נוטה להשקיע בתשבחותיה, ולהתייחס אל כל מעשה טוב לכשעצמו, ולכל נער מרעיפה בתשבחות מותאמות לו.

קטע קריאה 3:

דני ויוסי הינם שניהם תלמידים בכיתה י'. בכיתתם של דני ויוסי נמצא גם אליעזר, אשר בא משכונת עוני, ובית הספר לקח על עצמו לאמצו ולהעניק לו את אותו החינוך לו זוכים שאר הילדים בבית הספר.