זמן משפחה

מטרות:

1. החניכים יכירו במקומה החשוב והמשמעותי של משפחה כחלק מהזהות שלנו.

2. החניכים ידונו יחד ביחסים שלהם עם הוריהם.

 

מהלך הפעולה:

במהלך החופש הגדול – יותר מבשאר השנה – אנחנו פוגשים את משפחתנו הקרובה באינטנסיביות גדולה. זו הזדמנות להתייחס למעגל זהות זה.

 

משחק הסבתות

כל חניך בוחר את אחת מסבתותיו (חיה/מתה) ואומר את שמה לשבט.

לאחר מכן משוחק משחק המטאטא בו נאמר שם הסבתא ומי ששם סבתו נאמר חייב לרוץ ולתפוס את המטאטא וחוזר חלילה. כאשר יש כמה ילדים ששם סבתם זהה הרי שהסיטואציה משעשעת.

לאחר סיום המשחק אפשר לבדוק עם כמה מהחניכים מי היא אותה סבתא אותה בחרו לייצג במשחק? מה מהות הקשר שלהם אליה? משהו שהם לוקחים ממנה?

 

מה מיוחד במשפחתי? (לא בשבת)

נתלה על הקיר פלקטים עם הכותרות הבאות:

מנהג מיוחד במשפחתי / שיר שאוהבים לשיר במשפחתי / בדיחה משפחתית / בילוי אהוב עלינו / חפץ מיוחד במשפחתי (עובר מדור לדור, או אחר) / מאכל אהוב.

כל חניך יעבור בין הלוחות ויכתוב על עצמו ומשפחתו.

לאחר מכן מציבים במרכז המעגל את כל הלוחות ומוצאים מקומות משותפים או ייחודיים. נעבור על התכנים שנאספו על הלוחות השונים ונשתדל לאפשר היכרות עם משפחות החניכים מזווית מעט שונה. חשוב לשלב התייחסות לפרטים מצחיקים ולפרטים משמעותיים-רציניים יותר. כך ניצור אווירה קלילה ומאפשרת בקבוצה מחד, ודיון חשוב על מקומה של המשפחה בחיינו מאידך.

 

מה אני יכול ומה מותר לי

כל משתתף מקבל דף ובו טבלה הכוללת רשימת פעולות מחיי היומיום, ועליו להשלים מאיזה גיל הוא חושב שאפשר לעשות זאת לבד, ומה יחשבו הוריו על יכולתו, או מה הם ירשו לו או לא ירשו לו.

הפעולה מה אני חושב מה חושבים ההורים
ללכת לים/בבריכה לבד    
לנקות את החדר    
להחליט לא ללכת לבית הספר במשך שבוע    
לגלוש באינטרנט    
להכין ארוחת ערב למשפחה ולאורחים    
לבחור חוגי העשרה אחרי הלימודים    
לקנות בגדים לבד בת"א    
לישון אצל חבר/ה כשהוריו לא בבית    
לעבור לבית ספר אחר    
לעשן    
לעשות בייבי סיטר    
לשטוף את הבית    
לחזור ממסיבה אחרי 2:00 בלילה    
לנסוע לטיול באילת עם חבר/ה    

 

לאחר שכל התלמידים מילאו את הטבלה נקיים איסוף וסיכום כך שכל זוג תלמידים יראה וישווה את הטבלאות אחד לשני. לאחר מכן נקיים דיון במליאה:

  • האם במהלך מילוי הטבלה גיליתם משהו שלא חשבתם עליו?
  • האם אתם מרוצים מהדרך בה תופסים אתכם הוריכם? האם היא הולמת את הדרך בה אתם תופסים את עצמכם?
  • אם יש פער בין התפיסות השונות, ממה הוא נובע לדעתכם?

 

אמת או אמת

כעת נשחק עם הילדים משחק דמוי 'אמת או חובה'. כאשר במרכז המעגל נסובב בקבוק. נחלק לכל אחד מהמשתתפים התחלת משפט. כל אחד שהבקבוק פונה אליו צריך להשלים את המשפט שבידיו. במידה ויש משתתפים נוספים הרוצים להשלים משפט זה מוזמנים לעשות זאת:

 

ý     מביך אותי שאבא / אמא…

ý     מצחיק אותי שאבא / אמא…

ý     מלחיץ אותי שאבא / אמא…

ý     אני שונה מאבא / אמא ב…

ý     מעצבן אותי שאבא / אמא…

ý     אנהג בדיוק כמו אבא / אמא ב…

ý     מזכיר לי שאבא / אמא…

ý     משמח אותי שאבא / אמא…

ý     מחמיא לי שאבא / אמא…

ý     יפה בעיני כשאבא / אמא…

ý     אני כועס כשאבא / אמא…

ý     אני מתגעגע כשאבא / אמא…

ý     למדתי שאבא / אמא…

ý     מרגש אותי שאבא / אמא…

ý     אני דומה לאבא / אמא ב…

ý     אני אוהב להיות עם אבא/אמא ב..

ý     כשאבא / אמא באים אני יודע ש…

ý     אני מעריך את אבא / אמא כי…

ý     בחיים לא אעשה מה שעשו אבא / אמא ב…

 

 

זו הזדמנות טובה מאוד להציף את היחסים בין ההורים לבין הילדים. לאחר המשחק נקיים דיון על היחסים המורכבים בין הורים לילדים:

–          מה המחויבות שלנו כלפיהם?

–          מה המחויבות שלהם כלפינו?

–          עד כמה אנחנו מעריכים את הורינו?

–          מה אני נותן להם ומה הם נותנים לי? האם זה קשור זה בזה?

 

לאחר דיון, נחלק לחניכים את הטקסט הבא:

כָל אַהֲבָה שֶהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָטֵל דָבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.

וְשֶאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְטֵלָה לְעוֹלָם.

אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶאֵינָהּ תְלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָוִיד וִיהוֹנָתָן:

(מסכת אבות ה', ט"ז)

נברר יחד עם החניכים את משמעות הנאמר במשנה:

כאשר דבר הוא משמעותי וחשוב, הוא איננו תלוי פרט מסוים כי ברגע שהפרט נעלם – תעלם החשיבות. ניתן להדגים זאת באמצעות אהבה להורים אל מול אהבה לחברים. לעתים נדמה שהקשר שלנו עם חברינו הוא טוב, אבל ודאי קרה לחלקנו שהחבר מאוד הרגיז אותנו מסיבה כלשהי ואז הפסקנו לאהוב אותו. עם הורים זה בדרך-כלל לא קורה.

 

סיכום

נגיד שהמשפחה היא חלק מאוד משמעותי בגיבוש הזהות האישי שלנו.

אם הפעולה מתקיימת ביום חול ניתן גם לצפות בסרטון:

לצפייה- אבא, אני מסתכל עליך- סרטון

נחלק דפים עליהם כתוב בראש הדף: 'אבא/אמא רציתי להגיד לך ש…' ונבקש מכל התלמידים לכתוב משהו שהיו רוצים להגיד להוריהם. הם לא חייבים לתת להם את המכתב אבל מוזמנים לעשות זאת.